Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 440 ggr
[Bob2013]
2020-04-07 08:55

Stressad katt hantera flytt

Hej! 
Skrev för en tid sedan ett inlägg om våran stora katt som vart väldigt jamig trots massor med försök att lugna honom. Efter en lång tid så älskar han och den nya katten nu varandra, ligger och kelar, tvättar varandra och leker. Jag är väldigt glad för detta då han dessutom blivit mycket lugnare. 

Vad jag däremot insett är att han är en stressad katt. Han är 6 år och har fått flytta mycket under sitt liv vad jag förstått, vi tog ju över honom från sin tidigare sommaren 2019 och då hade han flyttat flera gånger med sin tidigare ägare. Han har dessutom vart utställningskatt och avelskatt (innan han blev kastrerad) så har säkert blivit en del resor där som jag kan tänka mig har vart stressande för honom. Vi har försökt jobba med detta och skapa vanor och en miljö som känns lugn och trygg för honom. Han får nu gå ut varje dag, katterna får mat på bestämda tider i varsina rum då den yngre katten annars äter upp all mat… vi kelar, leker och kammar regelbundet. Det är väldigt skönt att se att han och den yngre katten kommer så bra överens. Nu till problemet… 

Vi ska flytta om några veckor och har redan börjat förbereda det hemma vilket jag tror han känner av. Han verkar immun mot zylkene och feliway!? Testade zylkene tidigare som inte gav effekt. Nu satte vi in feliway för över en vecka sedan men hans stress har nästan ökat. Jamandet på mornarna slutade för en tid sedan men har nu kommit tillbaka med bravur! Jag vill bara att detta ska gå så smidigt som möjligt för honom. Som sagt tror jag han är stressad av naturen även om han är mycket lugnare nu än när vi tog över honom. Men jag vill som sagt att denna flytten ska bli så enkelt som möjligt för honom. I nästa boende så kommer de ha tillgång till att gå ut men jag vill ju hålla inne dem så länge som möjligt så de inte vandrar iväg på villovägar. 
Snälla ni som har koll på stressade katter och flytt ge mig alla tips ni har på att denna flytten ska bli så smidig för katterna som möjligt?? 
Obs den yngre katten verkar oberörd och är lika glad som vanligt.

Annons:
Uppkatten
2020-04-07 09:14
#1

Kan det vara så att den ökade stressen som du tycker dig se, är en effekt av våren snarare än av förestående flytt? 

Du kan prova om PetRemedys doftavgivare ger bättre effekt än Feliway.

Äter katten torrfoder så kan du prova RCs foder Calm under en period (det innehåller bl a en substans som motsvarar den i Zylkene om jag förstått det rätt).

När det gäller Zylkene så kan man öka på dosen över en tid (d v s gå över den angivna maxdosen). Har bekanta som gått från "ingen effekt" till "mycket god effekt" när de gjort på det sättet. Diskutera gärna med din veterinär först så att h*n inte har några invändningar mot ökad dos. Jag har själv diskuterat det med veterinär som sagt att det är helt OK att göra på det sättet (då ang. katt på katthemmet som behövde lite extra stressreduktion).

Smekningar/beröring ökar lugn-och-ro-hormonet hos katter. 

Sedan är det förstås viktigt att inte "stöka om" för mycket i kattens rutiner och hemmiljö förrän det blir absolut nödvändigt. Känsliga katter vill att det ska vara lika-lika-lika. Alltid. 🙂

Men även våren i sig brukar innebära rapporter från kattägare om mer stressade/"jobbiga" katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S
2021-09-28 16:46
#2

#1: När ni har ökat dosen på Zylkene, hur mycket har ni gett då?
Hur mycket mer än rekommenderat kan man ge? Min veterinär har rekommenderat Zylkene men sa aldrig hur mycket. Har en stressad katt och ska flytta långt.

Tacksam för svar.

Uppkatten
2021-09-28 18:10
#3

Jag har varit med om att ge en kapsel morgon och en kapsel kväll. Öppnas och strös över kattens mat. Fått det okejat av veterinär. Fått uppgift om att man på katthem gett ännu högre dos kortvarigt, med OK från veterinär. Men det är alltid bra att kolla med veterinär för den enskilda katten, tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: