Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 625 ggr
Wilola
4/4/20, 10:36 AM

Katt går på spisen

Min katt har sin matplats på diskbänken som är bredvid spisen, kan inte ha maten på golvet för har en glupsk hund. Problemet är att när jag ska ge honom mat så följer han gärna efter till kylskåpet och går längs med diskbänken och över spisen. Jag är rädd att han ska bränna sig på tassarna ifall spisen skulle vara på. Hur kan man hindra en katt från att gå över spisen? Skulle vara bra om det fanns något hjälpmedel, typ ett galler man kan sätta upp mellan spisen och hans matplats

Annons:
Sindri
4/4/20, 10:55 AM
#1

Om du alltid har ett ugnsgaller ovanpå plattorna tror jag inte han gillar att gå där.

Uppkatten
4/4/20, 12:14 PM
#2

Jag brukar alltid ställa en kastrull fylld med kallt vatten på de spisplattor som har använts och som kan vara varma. På så sätt kan ingen katt gå där, samt att kastrullen blir som ett "minielement" och kan bidra till att det blir lite varmare inomhus vintertid. 

Mina katter går ö h t aldrig på spisen, och har aldrig gjort det, men för mig är det självklart med kastruller med kallt vatten i på plattor som har använts - för att ö h t inte ta risken att någon katt bränner sig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
4/5/20, 9:19 PM
#3

Vad har du för hund ts? Vi har små hundar så jag fick lösa matplatser lite olika. En får maten på en högre bänk en på en stol. Varför på olika matställen är att annars gluffsar ena katten upp dom andras mat. Har du större hund? Då kan man ställa kattens mat i badrummet (lr ett anbat rum med dörr)med haspel som katten kommer in men inte hunden. Så hade vi tidigare med större hund.

wildfire
4/7/20, 4:28 PM
#4

#0 Aj aj men som Uppkatten skriver ställ kastruller med vatten på plattorna det är kanon och något jag gjort i många år på så vis blir plattor svala fortare men lära en katt att inte gå på spisen är inte det lättaste. Just nu har jag ingen som går där men har haft genom åren.

Finns det inget barnsäkert skydd i form av galler som inte påverkas av värme som har lite höjd över plattor så tassar inte kan komma åt , ni som har barn kanske kan ge TS förslag för det finns så många bra barnsäkra saker som kanske skulle kunna fungera.

En sak som hände mig på 90-talet och det var tur jag var hemma och just i köket för Mowglii hade då hoppat upp på spisen och på vägen ner slog han på den så efter den händelsen drar jag alltid ur säkringarna till just spisen så fort jag går ut eller är klar med matlagning och över natten  för då såg jag hur lätt katt kan starta brand.

Nu gick det bra den gången men fy så lätt hänt det är med djur saker man ofta inte ens tänker på   😕

zlarviig
4/9/20, 11:25 PM
#5

Man kan köpa spisskydd och ha på. Vi köpte på Klingel tror jag. Två stora plattor i härdat glas, med sugfötter på undersidan, som täcker hela spisen. Det blir både snyggt och skyddar katten från att bränna sig. Sedan brukar vi ställa en plåt med vatten på natten (det är då katten brukar hoppa upp) så att katten ska lära sig att det inte är skönt att hoppa upp där 😊

Upp till toppen
Annons: