Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 954 ggr
Ragdolls2
3/31/20, 9:24 PM

Går det att förbättra kvalitén på klorna?

Min ena katt har lite dålig kvalité på sina klor. De liksom ”frasar” ganska lätt sönder när man klipper dem osv. Ganska stor skillnad på klorna på den andra katten som är väldigt starka och fina. Båda är samma ras och det skiljer ett år emellan dem. Undrar om det finns någon som har något bra tips på vad man kan göra för att förbättra kvalitén på klorna? Finns det något tillskott man kan ge? Kan det hjälpa att ge någon sorts vitaminer eller dyl? Annat?

Annons:
91Marran
3/31/20, 9:30 PM
#1

Tänker på kalk, men är inte helt säker. Människor med dåliga naglar äter ju kalk.

Mvh
Mig

OberonsMatte
3/31/20, 9:46 PM
#2

Kattklor växer i olika lager och för att bli vassa måste de yttre lagret lossna då och då. Klipper man av en lång klo är det alltså meningen att klon ska skiva sig så att det yttre lagret kan lossna (t.ex. när katten vässar klorna). Om klon är så tjock att den inte skivar sig går den inte att vässa så att den blir vass igen. Det kan t.ex. hända om man har en äldre katt som inte är så aktiv längre. Min förra gammelkatt hade några sådana klor som jag fick hjälpa till att flisa sönder och "skala".

Jag tror alltså att din katts klor är helt normala.

Sajtvärd Katter iFokus

Caf_Roy
3/31/20, 10:48 PM
#3

På mina katter frasar sig klorna och en ny sylvass växer fram i mitten om jag klipper mer än någon millimeter. Enda sättet att få trubbiga klor på dom (så jag inte får en kärleksfull akupunktur när vi gosar) är att bara klippa yttersta spetsen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

S.L
4/1/20, 9:40 PM
#4

Jag har flera olika klosaxar och sista köpte jag en lite större variant på dessa vanliga som är till smådjur. Vilken skillnad det är att klippa nu mera frasar inte någons klo möjligen som 2 beskriver kan det bli på någon framklo. Det är störst skillad är klippa klorna på ena hunden som jag tyckte hade sämmre klor.

Ragdolls2
5/30/20, 1:13 AM
#5

Har gett honom ett foder med extra b-vita och tycker mig märka en liten skillnad på kvalitén på klorna. Om det bror på detta eller inte kan jag inte säga med säkerhet men känslan är att det är bättre.

Upp till toppen
Annons: