Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 586 ggr
Ruffsig77
2020-03-31 10:21

Gammal katt rumsren

Hej! Vi har en katt som är 17 i år. Han är rumsren egentligen, men har en ful ovana att ibland bajsa utanför lådan. Vi har testat det mesta genom åren men tror mest det är en fix idé han har. Nu till ett bekymmer. Innan påsk så ska vi få hem en ny liten kisse och jag undrar om ni tror att det kommer att påverka mkt negativt om den lille ser ofoget?

Annons:
S.L
2020-03-31 10:48
#1

Skaffa en låda med hög kant. Vi har en låda som heter hop in. Vi har en katt som i vanlig låda annars kan kissa utanför lådan pga han sitter mer med hög rumpa. Man kan även ha en vanlig plastlåda som kattlåda.

Uppkatten
2020-03-31 10:52
#2

Jag ser två olika "problem" här: dels att den äldre katten ibland inte är rumsren utan bajsar utanför lådan. Är det ett beteende som alltid har funnits, eller har det tillkommit först sedan katten blev äldre? Äldre katter har ofta problem med t ex artros, vilket gör att det kan göra ont att ta sig i och ur kattlådan. De kan också ha problem med trög mage vilket gjort att de har kommit att associera kattlådan med smärta och därför hellre väljer någon annan stans att bajsa.

Det kan också vara så att katten inte gillar valet av Kattsand, inte gillar kattlådan eller placeringen av lådan, att katten inte tycker att kattlådan hålls tillräckligt ren (en del katter vill kissa i en låda men bajsa i en annan kattlåda som står någon annan stans) o s v.

Nu ska ni ta hem "en ny liten kisse" och undrar om den äldre kattens toa-vanor kommer att påverka den lilla nya negativt.

Hur gammal är den nya katten? 

De flesta katter som är så här pass gamla (17 år) uppskattar inte alls att få hem en liten kattunge/ungkatt, tänker jag. Gamla katter behöver få bli/vara gamla ifred. De ska inte behöva utsättas för konkurrens om maten, av att någon annan katt vill använda deras kattlåda eller favvo-sovplatser, gosa med deras familj o s v. 

Gamla katter börjar ofta få problem med kroppen - precis som gamla människor (artros, njurar, diabetes, sköldkörteln, tänder, syn o s v). De kan också börja få demens-symptom o s v. För dem blir en kattunge/ungkatt som vill busa och leka bara för mycket. 

Så jag undrar hur väl genomtänkt det här är?  Och att man måste vara rädd om den katt som man redan har och ge den en bra sista tid i livet.

Finns det ö h t tecken på att den äldre katten skulle må bra av att få en yngre katt som sällskap?

En kattunge/ungkatt å sin sida behöver någon att härja loss och busa och leka med. Någon att utmana. Det "ska hända saker". 

Ja, jag kan låta negativ - men jag hade själv funderingar kring "att skaffa kattunge" när min första katt blev gammal (för många, många år sedan). Och jag blev starkt avrådd från alla kattkunniga personer som fanns runtikring mig, och även från min dåvarande veterinär. Vilket jag i dag tycker var mycket klokt. 

Huruvida den yngre katten kommer att ta efter den äldres dåliga toa-vanor vågar jag inte uttala mig om. Däremot befarar jag att den äldre katten kan försämras i sitt beteende kring kattlådan om du får hem en till katt som då gör anspråk på kattlådorna. 

Och det är klart att skulle den äldre katten börja "göra toalett" lite varstans i bostaden så finns förstås risken att den yngre katten tar efter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-03-31 10:53
#3

#1 Till gamla katter ska man aldrig ha kattlådor med hög kant, eftersom de ofta har ont i kroppen till följd av t ex artros, enl. min erfarenhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
2020-03-31 11:01
#4

3 Det tänkte inte jag på. Våran är äldsta är 10 ännu full fart men bra att tänka på då han är äldre kisse 👍 blir köpa annan låda med högre bakkant sen så vi slipper få kiss utanför lådan. Ofta kissar ena oftast längst bak på lådan.

Uppkatten
2020-03-31 11:27
#5

#4 Jag har också en stå-kissare i 10 års åldern. Köper Nestors kattlådor med hög bakkant och tycker att det fungerar bra 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
2020-04-01 18:29
#6

5 här är det ung katt på 1 år som pinkar mot kanten. Ts att ha kattlåda med tak kan med hjälpa. Min systers katt kantbajsa det var inte jätte ovanligt att bajsen kom utanför. Jag skulle dock avråda er att skaffa en kattunge då denna katt troligen inte skulle älska en busig kattunge som hänger på honom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: