Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1043 ggr
Garm
3/28/20, 5:05 PM

Vad behövs? Har hamnat i diskussion

Hej alla som lever med katt! Jag har hamnat i en diskussion med en bekant om vad som behövs för en (eller flera) katt i hemmet. Jag hävdar att det för en katt behövs två lådor som rensas varje dag och för fler katter krävs det lika många lådor som antalet katter du har plus en låda till. Dessutom bör det finnas ostörda höjder för katten att vistas på, helst med klösmöjligheter, gärna i form av en kattmöbel eller två beroende på hur stort man bor. Hon hävdar att jag är smått galen som ser det behovet, så många lådor behövs inte och stora möbler enbart för katten är onödigt. Hon anser att en djup låda som rensas ett par-tre gånger i veckan räcker och ett par klösbrädor på golvet är gott nog. Hon har i dagsläget en katt, men ska snart få hem en till. Jag tror att hon kommer få ett hem som luktar (mer) kattpiss, riskerar att katterna gör sina behov utanför lådan och få mer sönderklösta möbler om hon fortsätter ha det som hon har det med snart två katter i hemmet. Det tror inte hon. Hur anser ni som är kattvana att man ska ha det om man har en eller flera katter? (Vill tillägga att jag själv inte har katt, så har inte någon "auktoritet" inom kattlivet)

Annons:
Herveaux
3/28/20, 5:13 PM
#1

Jag håller med dig Garm.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
3/28/20, 5:38 PM
#2

Jag håller också med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
3/28/20, 6:06 PM
#3

Fråga din bekanta vad hon/han hade tyckt om att själv använda en toalett som endast spolades ett par tre ggr i veckan!….🤮Låter som bäddat för bekymmer för din bekanta med den inställningen!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Saganesha]
3/28/20, 6:35 PM
#4

Här är jordbruksverkets rekommendationer. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html Jordbruksverket borde kanske uppgradera att låda även bör tömmas då det verkar smitas undan?! 😷. Vad man ska ha djur man ej vill ägna omsorg åt förstår ja inte. Låt då djuret komma till ngn med tid, kärlek och engagemang istället💟 Visa gärna jordbruksverkets sida för individen, för katternas skull!

[Saganesha]
3/28/20, 6:43 PM
#5

https://www.djurskyddet.se/kattfotenhalmstad/tips-rad/vart-att-tanka-pa/ Dom här hade mer omtänksam info än Jordbruksverkets "minimum". Uh, må katten/katterna få hjälp💟

Caf_Roy
3/28/20, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om man inte bor så stort kan det vara knepigt att få plats med flera lådor. Mina två katter delar på en stor öppen låda alldeles utmärkt, men ju färre lådor desto oftare behöver dom ju tömmas. Vad gäller klösmöbler behöver det finnas klösmöjligheter vid socialt viktiga platser, som tex soffan. Finns det inte något att klösa på där kommer dom att klösa på soffan! Dom behöver ha fredade bekväma ytor dom kan ligga på, om dom ska vara högt eller lågt beror på vad just de katterna föredrar men de flesta uppskattar båda. Jag har inte plats för någon dedikerad kattmöbel utan har satt klöspelare med avsatser på ett skåp, bäddat med filtar på fyra hyllplan i två olika bokhyllor (varav den ena är öppen på båda sidor så dom kan gå igenom) och har deras transportbur (i tyg) framme som dom tycker om att ligga i och på. Dom flesta kattmöbler är ändå för små och rangliga för att vuxna katter ska kunna använda dom ordentligt, så då kan det vara att föredra att kattifiera vanliga möbler istället.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Kutterkatt
3/29/20, 4:45 AM
#7

Här har vi en katt i en etta plus inglasad balkong. Hon har en låda som rensas varannan till var tredje dag, ett klösträd inne och ett på balkongen som hon har tillgång till större delen av dygnet under sommarhalvåret. Ändå väljer hon för det mesta att ligga i soffan eller sängen, och vi har aldrig haft några problem med toalettvanorna! Det är jättebra att Jordbruksverkets rekommendationer finns, men det viktigaste är ändå att man känner just sin katt och dess behov. Är katten missnöjd med låda eller tillgång till spejarplatser eller dylikt märks det på kattens beteende!

Garm
3/29/20, 6:05 PM
#8

Tack för alla svar/input! Jag har varit hemma hos min bekant två gånger och känt lukten av kattpiss och sett hennes välklösta soffa. Jag har dock inte sett tillräckligt av hennes katt för att veta om den far illa, eller vad jag ska kalla det, eller inte. Hennes hem är dock, enligt mig, inte så särskilt "kattvänligt". Jag förstår absolut att det helt beror på kattindividen vad som är kattvänligt eller inte, men någon slags basal nivå man bör hålla sig till finns det ju. Jag läste länkarna jag fick och det verkar iaf så. Jag tycker inte att hennes katt/er har det så bra. Ska absolut nämna det om toaletten för att dra en bra parallell. Jag ska prata med henne om jordbruksverkets riktlinjer och se om det hjälper. Hennes hem är relativt stort, en större tvåa, och sparsamt möblerat så plats för saker till katt har hon. Det är väl bara så att hon inte tycker det behövs. Hon säger det är bara ett försäljningsknep att säga att katter "behöver" klösmöbler och höjder. Det är för övrigt en innekatt hon har. Finns det något extra att tänka på i det fallet?

Kutterkatt
3/29/20, 6:34 PM
#9

Alltså, hos oss luktar det INTE kattkiss haha! Så luktar det så i lägenheten rensar hon antagligen inte tillräckligt ofta. Svårt att säga om katten stör sig på det, men för sin egen trevnads skull borde hon kanske vilja att det inte luktade kiss i lägenheten..? Kan det kanske vara så att hon inte byter ut all sanden och skurar lådan tillräckligt ofta? Hon kanske bara plockar bort klumparna och fyller på efterhand. Gällande soffan så tänker jag att om det inte gör henne något att den blir klöst på så gör det ju inget. Så länge katten klöser på något så spelar det ingen roll för den om det är en soffa eller ett klösträd. Här har vi kommit fram till att det är en uppoffring vi får göra för att vi har valt att ha katt helt enkelt. Vi har som sagt två klösträd men dem klöser hon aldrig på, bara soffan och sängen, och soffan är rätt gammal och sliten ändå så det gör oss inget att den blir klöst på! Vi har också innekatt kan tilläggas, men en väldigt lugn och bekväm sådan. Har man en innekatt med mer energi behöver den såklart mer möjligheter till aktivering för att undvika problem!

Maria
3/30/20, 6:08 PM
#10

Jag har två katter som delar en låda.

Vi har haft två lådor men de använde bara denna de har nu så det fungerar finfint för oss🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

S.L
3/30/20, 7:35 PM
#11

Vi har tre katter och 3 lådor men dom andvänder bara 2 av lådorna. Samma typ av lådor samma sand i alla.

[[eskils_]]
3/30/20, 10:13 PM
#12

Förstår inte hur man kan ha katt och bara rensa lådan/lådorna ett par ggr i veckan!? Stackars katter! 😕

Och självklart ska katten ha leksaker och möjlighet att sitta eller ligga bekvämt uppe på en möbel eller en fönsterbänk och spana. Och minst en bekväm bädd.

Garm
3/31/20, 11:02 AM
#13

Jag förstår att det är lite individuellt om katter behöver fler lådor eller inte, men att de rensas och hålls fräscha ser jag som ett absolut måste. Min bekant känner nog inte själv lukten i hennes hem, då hon går i det dagligen. Det luktar inte jättemycket, men lukten finns där. Drog toalettliknelsen för henne och hon verkade fatta. Det kröp dock fram att hon är av det slaget att hon tycker det blir onödigt dyrt om man rensar för ofta, eftersom man måste fylla på med Kattsand hela tiden då. Vad kostar Kattsand idag, är det väldigt dyrt? Leksaker har hon till katten och leker ofta med den, så den biten oroar jag mig inte för. Det är allt det andra som känns lite dåligt, eller vad jag ska kalla det.

Annons:
Pia-69
3/31/20, 11:54 AM
#14

#13 Om man klagar på att Kattsand är dyrt så är frågan om man har råd med katt överhuvudtaget! Det kostar mycket att ha husdjur, särskilt veterinärvård. Är man inte beredd på det så bör man inte ha husdjur anser jag.

Ang. pris på Kattsand, så finns det både billiga sorter och dyra, har inga exakta siffror mer än på Everclean som brukar kosta ca.199 för 10 l.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sjuttan
3/31/20, 12:04 PM
#15

Har en katt och en låda, den finns i badrummet. Varje gång jag går in på toa tar jag bort det som blivit i kattlådan. Inga problem, ingen lukt! Har inga höga möbler men han älskar att ligga på strykbrädan.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
3/31/20, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Forts. Ibland går han upp o sitter en stund här.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

S.L
4/1/20, 6:26 PM
#17

16 så söt 😁 Var ju perfekt sittställe lite som egen kattbalkong 😍

Sjuttan
4/2/20, 2:02 PM
#18

#5 Tror att han tränar på att bli porslinskatt…. hi hi hi.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Garm
4/4/20, 6:12 PM
#19

En liten uppdatering: Efter lite prat fram och tillbaka har hon idag faktiskt skaffat en klösmöbel som går lite på höjden. Inget stort åbäke, men det är en bra klösmöjlighet för hennes katt/er. Dessutom har möbeln två liggplatser på höjden. Hon gav med sig på den punkten då hon inte är så himla nöjd med att hennes katt klöst på soffan och fåtöljen.

Herveaux
4/4/20, 6:14 PM
#20

#19 Vad roligt för katterna! 
Tack för uppdatering. Alltid roligt att höra uppföljning när man är så nyfiken som jag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Pia-69
4/5/20, 5:51 PM
#21

#19 Va skönt att höra att hon lyssnar på dig. Vi får ju inte glömma att det är vi människor som valt att ha husdjuren hos oss, djuren har ju inte valt att tämja sig själva. Därför måste vi tillgodose husdjurens behov så mycket och så gott vi kan!😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Garm
4/28/20, 2:15 PM
#22

Ytterligare en uppdatering. Pratade med min bekant igår och kom in på hennes katter. Hon har bytt typ av Kattsand, har i mer sand i lådan och rensar oftare. Fortfarande bara en låda, men hon sa att lukten nu är obefintlig. Har inte varit på besök, social distansering och så ni vet, men jag tror henne. Hon erkände hon själv känt lukten, särskilt nu när hon har två katter, men blivit lite defensiv om någon nämnt det. Toalettliknelsen tog nog skruv där :) Hon sa också att klösmöbeln är bland hennes bättre köp. Hennes äldre katt verkar nöjdare med tillvaron nu.

Herveaux
4/28/20, 2:46 PM
#23

#22 Nämen, vilken solskenshistoria! 🥳


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
4/28/20, 5:04 PM
#24

Roligt att höra!

Upp till toppen
Annons: