Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 599 ggr
OberonsMatte
2020-03-26 21:58

Glada njur-nyheter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gammelkatt Moltas som fyller 16 år i juni har behandlats för kronisk njursvikt sedan jan-19 och högt blodtryck sedan jan -20 .

Enligt klinikens analysmetod ska normalvärdet för kreatinin  inte vara högre än 170, men i januari var Moltas värde  205.

Sedan de blodtryckssänkande medicinerna sattes in i januari har kreatininvärdet nu (drygt 2 månader senare) sjunkit från 205 till 180 och är nu alltså bara något förhöjt! 👍🥳❤️

Njurdietfodret han sattes på för drygt ett år sedan sänkte också värdet och fick honom att må bättre och gå upp i vikt igen, men den här sänkningen har med all säkerhet med blodtrycksmedicinen att göra. Så ni med njursjuka katter, se till att även blodtrycket kollas!  Högt blodtryck är väldigt vanligt bland äldre och njursjuka katter och kan både orsaka och orsakas av njursvikt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ajax1
2020-03-26 22:29
#1

🥰

kattöga
2020-03-27 06:50
#2

Grattis lilla Moltas! 🐱😺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2020-03-27 13:11
#3

Såg nu också att han gått upp till nästan 5,4 kg jämfört med de knappa 4,6 som han var nere på när njurdieten sattes in för drygt ett år sedan.! 🙂Moltas är en ganska storväxt katt så han kändes klart underviktig och knotig då, men nu känns han i perfekt hull.  Är SÅ glad med tanke på att njursvikt enligt mina tidigare erfarenheter varit en hopplös dödsdom.

En annan glädjande sak är att han inte längre behöver äta den smärtstillande/inflammationsdämpande dagliga dosen av Metacam (för artrosen) utan klarar sig fint med njurdiet-torrfodret Hills KD/Mobility (han äter njurdietblötmat också flera ggr per dag). Var omöjligt att få i honom kosttillskott separat eller blandat i blötmat och jag trodde inte riktigt på att kosttillskott skulle lindra besvären, men det har det uppenbarligen gjort. Med tanke på att Metacam är påfrestande för njurarna är det extra skönt att han inte behöver det längre.

Sajtvärd Katter iFokus

Skeppskatten Dina
2020-03-28 23:03
#4

Grattis! ❤️_ Så underbart att höra att det finns hopp. Moltas är en vacker katt!  _

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Upp till toppen
Annons: