Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 728 ggr
Alva0422
2020-03-26 09:21

Vad tror ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vi har en katt som vi misstänker är dräktig, vi hade bokat en tid hos veterinären för kastrering (liten klinik och hade inte haft tider som passat oss innan) som vi nu bestämt oss för att avboka om det nu är så att katten är dräktig. Vi tycker inte att det är något problem snarare tvärt om, jättekul med en kull kattungar. Men vi vet inte helt säkert och vill inte riskera ev. Smitta på veterinärskliniken. Hon sover och äter vad vi tror är mer än vanligt och har svullna bröstkörtlar. Vad tror ni?

Annons:
Herveaux
2020-03-26 09:38
#1

Jag tycker ni ska se om ni kan få tillbaka planerade tiden för kastrering. 

Ang smitta (corona?) på kliniken så kan ni vänta utanför kliniken tills det är er tur och sen har nog personalen smidiga rutiner för att inte spendera mer tid än nödvändigt med djurägare just nu. 

Världen behöver inte en till kull med oplanerade kattungar, hur roligt ägaren än tycker det är. 
Ursäkta att det låter hårt, men det är min åsikt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Alva0422
2020-03-26 10:08
#2

#1 Att kastrera henne om risken är att hon är dräktig är ett nej från oss. Det känns fel för mig, om hon är dräktig så behåller vi en av kattungarna och har hört av vänner som har fött upp katter och även läst att första kullen för en katt brukar vara den minsta. Vi har även redan folk som vi känner som gärna vill ha kattungar och som vi vet är ansvarsfulla. Så risken att någon av kattungarna skulle bli hemlösa är väldigt liten. Självklart tycker jag att vi borde ta hand om de katter utan hem som redan finns, vi har två katter just nu och en av dem är adopterade från ett katthem eftersom de förra ägarna lämnade honom. Men att kastrera min katt nu med eventuella kattungar där inne kommer vi inte göra. Det enda jag ville ha svar på är om det verkar troligt att hon är dräktig. Vi kommer kastrera henne så snart som möjligt efter ev. Kull.

OberonsMatte
2020-03-26 10:15
#3

Har ni gett henne möjlighet att bli dräktig? Varför då i så fall?

Sajtvärd Katter iFokus

Alva0422
2020-03-26 10:45
#4

#3 vi bor i en liten by där det tidigare (ca 1 år sedan) har funnits en hankatt som var okastrerad och ofta besökte vårat hus och bråkade med vår hankatt. Vi visste vem som var ägaren och bad dem att kastrera hankatten, de sa att de skulle göra det så snart som möjligt. Efter det såg vi inget av katten förrän någon månad sen då vi såg och hörde den jama utanför huset. Innan det var vi helt säkra på att den redan var kastrerad men tydligen inte. Som sagt hade det inte funnits någon tid som passade oss för kastrering på vår honkatt (som är lite över 1 år nu) och eftersom vi vanligen har koll på alla katter i byn och vet att alla hankatter i vanliga fall är kastrerade så tänkte vi att vi inte hade någon brådska. (Dåligt av oss, men vi trodde ju att vi hade koll på allt). Så helt enkelt ett misstag, dåligt gjort av båda ägarna.

micki78
2020-03-26 11:44
#5

Vill bara tala om att okastrerade katter kan gå långa vägar i sin jakt på partner. Så det behöver inte ha varit en katt från byn, kan ha varit från grann byn lika gärna.

Alva0422
2020-03-26 12:34
#6

#5 närmsta by är 4 mil bort. och eftersom vi såg katten runt huset och den markerade revir och vår honkatt blev förändrad i beteendet under den tiden så är vi ganska säkra på att det var den katten. Den katten bor dessutom i en ”lada” (alltså familjen har katten som en gammal hederlig bondkatt) bara någon kilometer bort.

Annons:
micki78
2020-03-26 12:41
#7

# 6

Ja det är säkerligen den katten som gjort din katt gravid, hankatten har känt av att hon är fertil. Då borde ni hållit henne inomhus. Men okastrerade katter kan gå otaliga mil i sin jakt på partner. Kan vara bra att känna till. 

Nu är ju läget som det är och det är bra att ni har köpare till alla kattungarna.

Alva0422
2020-03-26 12:44
#8

#7 ja precis, vi hade aldrig varit med om en löpande katt förut (lång rad av hankatter) så tanken slog oss först efteråt.

OberonsMatte
2020-03-26 20:34
#9

Ni förlitade er alltså på att den familj som har sin hankatt boende i en lada (!) skulle vara mer angelägna än ni själva när det gäller att lägga tid och pengar på kastrering…? För att inte tala om alla vandrande katter i hemlöshet som ingen längre känns vid och som i stort sett alltid är okastrerade..

När det gäller ER katts dräktighet spelar det ingen roll i hur hög utsträckning andra kattägare i er by valt att kastrera sina katter. Att ER fertila honkatt är dräktig beror enbart på att  NI valde bort möjligheten att förhindra det.

Att ni tidigare adopterat en katt från ett katthem är inte heller en förmildrande omständighet utan snarare är dräktigheten ett beklagligt bevis på att ni helt enkelt inte förstått vad som orsakar katters hemlöshet. Precis som alla andra huskattuppfödare  tror ni inte att just er kull spelar någon roll och hävdar att ni redan har ansvarsfulla köpare i kö… Men i hur många år och generationer av framtida huskattkullar gäller det påståendet? Den väntade kullen kommer också växa upp till fullvuxna fertila katter. Finns det något som tyder på att de katternas ägare kommer vara mer ansvarsfulla än ni har varit?

Sajtvärd Katter iFokus

Ajax1
2020-03-27 07:11
#10

Om det blir kattungar kan du ta betalt för dem där det ingår kastrering (så som katthemmen gör) och att du tar ansvar att hela kullen kastreras vi 4-6 månader. Vilket jag tror är rekomenderad ålder. Skulle det kunna vara en bra idé?

Uppkatten
2020-03-27 08:19
#11

Vi har i dagsläget ett överskott på ca 100 000 - 150 000 huskatter som saknar ett hem. Mot den bakgrunden är det inte läge att ha okastrerad katt. 

Katter kan idag kastreras från ca 4 månaders ålder, så att en huskatt inte har kastrerats ännu vid 1 års ålder är anmärkningsvärt.

Även om ni har köpare till era kattungar så innebär det ju i praktiken att övriga 100 000 - 150 000 hemlösa katter och kattungar får stå tillbaka och vänta ännu längre på att hitta ett hem.

Hoppas att kissen är ordentligt försäkrad och att ni har en ekonomisk buffert, då det inte är helt ovanligt att katter behöver veterinärhjälp i samband med dräktighet/förlossning.

I övrigt instämmer jag med vad som skrivs i #9.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alva0422
2020-03-27 09:50
#12

Nu är det ju så att jag har VÄNNER som ska ha kattungarna, alla har katter sen innan och kastrerar självklart katten, kommer inte ta betalt för den eftersom det inte alls är mitt ansvar vid den tiden, men jag vet att dom kommer kastreras. Och nu tycker jag att jag får alldeles för mycket påhopp för något jag inte kan göra någonting åt. Och ja, jag tycker man ska kunna lita på vad man hör från sina grannar och inte tro att dom ljuger bara för att dom har katten ute på gården. De sa ju trots allt att de skulle kastrera katten. Självklart är det oansvarsfullt från vår del att inte kastrera vår honkatt när vi kunnat. Men det har jag förklarat innan. Det enda jag ville ha svar på, är om min katt verkar dräktig, jag frågade ingenting annat. Därför behöver jag inte höra något annat. Har ni inte något bättre för er? Det jag frågade var i princip en ja eller nej fråga. Det var Inte ett polisförhör. svara på min fråga och gå vidare, sköt erat eget, och det om hemlösa katter, att sitta här på ett forum och klaga på mig gör väl inte den situationen bättre?

Uppkatten
2020-03-27 10:01
#13

#12 Har du läst under "Om sajten" vad Katter i Fokus står för? 

"På Katter iFokus är det katterna som står i fokus. Det är alltid kattens bästa som är i centrum här. Vi tillåter inte avlivningshot på sajten, varken direkta eller indirekta. Katter iFokus är inte heller en omplaceringssajt. Vi anser att alla huskatter ska kastreras. Detta då vi har 100.000 - 150.000 hemlösa katter i landet. (99,9% av alla hemlösa katter är huskatter, huskatter är alla katter som inte har stamtavla). Vi bakom Katter iFokus värnar om huskatten och jobbar hårt för att höja dess status. Huskatter är alla katter som inte har stamtavla. Så kallad BYB (Back Yard Breeding eller Buskavel som det ibland kallas) är inget annat än en form av krass huskattsuppfödning där man låtsas katterna är % raskatter)".

Då förstår du kanske bättre varför du får de svar du får. På Katter i Fokus är syftet inte bara att ge ett ja/nej-svar, utan det är dessutom viktigt att läsare av tråden förstår hur vi resonerar och varför vi resonerar som vi gör, och varför det t ex inte är läge att föda upp huskattungar när vi har ett gigantiskt djurskyddsproblem i landet i form av hemlösa katter (vilket är en effekt av att kattägare inte kastrerar sina huskatter!).

Även om du har vänner som tar emot de här kattungarna, så innebär det ju att potentiella hem till de katter som redan finns försvinner. 

Att förlita sig på att GRANNEN kastrerar SIN katt är naivt. Det är ert ansvar att skydda er katt från dräktighet. Inte grannens.

Dessutom finns det gott om okastrerade hemlösa hankatter där ute, så vi vet rent krasst inte vilken katt som "har varit framme" om er honkatt nu är dräktig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Alva0422
2020-03-27 10:34
#14

#13 vi bad grannen kastrera sin katt för att den skadade vår hankatt med stora bitmärken vid öronen. Inte för att vi inte orkade kastrera vår honkatt. Men okej, då är antagligen den har sidan inget alls för mig, kommer i vilket fall se till att kattungarna får ett värdigt hem. Om det nu är så att hon är dräktig. Och som jag sa innan så ska vi självklart kastrera henne så snart som möjligt efter kullen. Så att fortsätta klaga efter jag sagt det är orimligt. Men tack för mig.

OberonsMatte
2020-03-27 11:00
#15

#14 Om du vill börja vara en ansvarsfull kattägare och göra det du kan som den här kullens uppfödare bör du ge dem samma omsorger som registrerade raskattuppfödare (och katthem) gör, dvs. sälja dem dubbelvaccinerade, id-märkta, ägarregistrerade, veterinärvårdsförsäkrade och kastrerade. Vid MINST 12 veckors ålder, gärna senare (vilket det ändå ofta blir när de säljs kastrerade).

De vänner som inte vill betala den summan för en kattunge skulle inte ha kostat på kattungen de omsorgerna själva heller.

Sajtvärd Katter iFokus

Alva0422
2020-03-27 11:19
#16

#15 det är en självklarhet att dom kommer vara vaccinerade, id märkta och försäkrade. Tänkte inte direkt ge bort kattungarna gratis och mina vänner vet detta.

19Mikaela93
2020-03-27 11:27
#17

Håller helt med #15 så hoppas att du även kastrerar ungarna innan flytt, jag som registrerad uppfödare gör allt detta innan leverans. Dom brukar bli kvar någon extra vecka, men då är dom kastrerade och slipper stressen med både ny familj och veterinär besök med kastrering. Det är så värt detta och då kan nya familjen och kattungen fokusera på att fästa sig vid varandra och överösa varandra med massa kärlek istället. Samt att jag är helt emot BYB där folk blir grundlurade och oseriösa tjänar pengar, därför kastrerar jag för att katter som föds hemma hos mig inte ska bidra till detta.

Alva0422
2020-03-27 11:47
#18

#17 ska ta upp det med mina föräldrar (jag är 16) så ska vi se vad de tycker det är ju trots allt deras pengar som används.

OberonsMatte
2020-03-27 12:02
#19

#18 Bra! Eftersom du är 16 år och katten och kullen därmed är dina föräldrars ansvar så låser jag tråden här och hoppas att du lyckas övertyga dina föräldrar om hur viktigt det är att även kattungarna kastreras. För ja, katten är med all sannolikhet dräktig.

Sajtvärd Katter iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: