Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 652 ggr
Galenidjur
3/20/20, 10:55 AM

katt jagar annan katt

Jag har två katter som går jättebra ihop egentligen. En skyggis och en ej skyggis. Skyggisen är speciellt förtjust i sin bror och blir jätteglad varje gång han är i närheten, men det finns ett problem. Jag bor på vinden, men kök och sånt finns på nedervåningen i huset så det är öppet dit ner för det mesta. På dagarna går inte skyggisen ner dit för det är för mycket rörelse och hon litar inte helt på min mamma och pappa. På nätterna går hon dock ner ibland, och jag har nu försökt börja uppmuntra detta beteende så hon kanske ska lära sig att nedervåningen är en trygg plats också. Problemet är att så fort hennes bror ser henne där nere blir han som TOKIG. Han SKA jaga henne så hon springer upp igen och ingenting alls kan stoppa honom. Han är inte aggressiv, han bara sätter av efter henne tills hon är på övervåningen igen. Jag försöker sitta mellan och säga "nej" och knuffa bort honom, men när han väl får för sig att han ska springa efter henne så finns det noll jag kan göra. Vad ska jag göra? Hur ska jag markera att detta inte är ok.? Efteråt springer han och gömmer sig under nån soffa eller liknande så jag inte ska få tag på honom.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
OberonsMatte
3/20/20, 10:59 PM
#1

Brukar hankatten också vara på övervåningen ibland och visar sig beteendet då också eller är det bara på nedervåningen?

Går det att dela av nedervåningen med t.ex. kompostgaller i en dörröppning så att hankatten kan se honkatten där utan möjlighet att jaga henne?

Att hankatten jagar henne beror förmodligen på att honkattens personlighet och reaktion uppmuntrar till det. Osäkra katter med välutvecklat flyktbeteende triggar lätt igång beteenden som din hankatt uppvisar, men hankattens beteende är också uttryck för en del av hans personlighet. Det är alltså impulsstyrda beteenden som de inte riktigt kan styra över viljemässigt och därför är det svårt att bryta på annat sätt än att bara försöka bygga upp honkattens självkänsla och trygghet.

Att utforska och bekanta sig med en större del av huset än det trygga kärnreviret  på övervåningen skulle kunna bidra till det, men till att börja med behöver hon få möjlighet att göra det utan hankattens närvaro. Åtminstone utan att han har möjlighet att jaga henne.

Sajtvärd Katter iFokus

Galenidjur
3/25/20, 3:26 PM
#2

#1 De två bor där uppe tillsammans med mig. De har sina matskålar och toalådor osv där, sover där och spenderar mest av sin tid där.

Det låter rimligt att det kanske är något som triggar honom. Han älskar att jagas och brottas nämligen, så ser han en katt som springer är det kört (det bor en till katt här som han kan leka med). Honan har t.ex. lärt sig att inte jaga laserpekaren när han är i närheten, för springer hon så hoppar han på henne direkt.  Annars jagar han henne inte något nämnvärt när de är på övervåningen, nej. För det mesta ignorerar han henne. T.o.m när hon försöker busa med honom.

Får väl se till att hålla honom undan när hon är nere och utforskar , även fast det är svårt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Caf_Roy
3/27/20, 2:50 AM
#3

Lek honom trött innan hon kommer ner. Om jaktbehovet har blivit tillfredsställt med en laserpekare eller leksak på snöre behöver han inte ta ut det på henne.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Galenidjur
3/30/20, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 han är extremt aktiv så det är i princip omöjligt. Vet inte om det är för att han är ung (ca ett år) eller för att han är konstig på nått sätt, men det går inte att trötta ut honom haha. Lekte med honom i över två timmar en gång med ett kattspö och han var lika pigg efter som före. Han patrullerar huset hela nätterna (har en kamera som spelar in när nån går förbi. typ var 30 minut går han en runda kan man se ) och även dagtid är han aktiv typ hela tiden. Ytterst sällan han ligger still nån längre stund. Jag hoppas han ska lugna ner sig när han blir äldre 😅 Har låst in honom i ett rum nu så hon kan gå runt l själv och lukta på allt och så en stund. Känns lite elakt, men vad ska man annars göra. Hon verkar dock ha riktigt roligt, så det är ju bra. Egentligen är det synd att hon inte är ensamkatt. Allt hade gått mycket enklare då 😅 hon är väldigt social egentligen och vill så gärna vara med, hon är bara lättskrämd.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Caf_Roy
3/30/20, 2:54 PM
#8

Se om du kan hitta en leksak som han kan leka med själv, tex en batteridriven mus, hängande snöre med tofs i änden eller såna där vävda tuber till exempel. Prova också en laserpekare så du med väldigt liten ansträngning kan få honom att röra sig mycket och snabbt när han kutar runt efter den. Gör det regelbundet minst två gånger om dagen och se om det blir någon skillnad på en vecka eller något.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

S.L
3/30/20, 9:55 PM
#9

Du kan inte göra tvärtom lämna honom kanske stänga dörren och sen gå ner med honan mysa lite med henne där nere. Gör så några dagar sen låter du tryggisen komma ner efter er. Kanske han inte jagar henne då lr gör han det kanske hon är så pass trygg och inte springer upp.

Upp till toppen
Annons: