Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 535 ggr
powerade
3/18/20, 9:39 PM

Kattsand

Vilken Kattsand tycker ni är den bästa? Använder kristaller vilket funkar ok meeeen tycker det luktar såååå illa när man ska rengöra och kisse skrapar bort sand så hon kissar utan sand. Tänker att klumpbildande kan man ha mer mängd av utan att det går massor till spillo. Såå vill gärna ha tips på bästa sanden. Vad är bra? Damm och luktfri och gärna så luktfri den kan bli vid rengöring

Annons:
OberonsMatte
3/18/20, 9:58 PM
#1

Jag använder Classic  (Extreme classic). Oparfymerad och finkornig, klumpbildande sand. Dammar betydligt mindre än billigare sorter jag provat. Jag beställer flera 14-kg-påsar i taget med hemleverans från det ställe som har bäst pris just då.

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
3/18/20, 10:07 PM
#2

#1 Var beställer du från? Upplever att flera företag infört viktbegränsningar som begränsar möjligheten att beställa flera förpackningar utan en massa extra kostnader.

powerade
3/18/20, 10:09 PM
#3

Kan tillägga att kisse är VÄLDIGT långhårig. Tror dom rekommenderar grövre sand för o slippa ha det överallt? #1 håller den sig i lådan bra?

OberonsMatte
3/18/20, 10:36 PM
#4

#2 Jag beställer kattmat, tillbehör och Kattsand från lite olika ställen, oftast Vetzoo, Zoo.se, Petworld, Animail eller Bitiba. Jag har inte lagt på minnet vilka som har extra viktavgift, men tycker att det är mycket värt att slippa bära hem sanden själv.

#3 Mina katter är också ganska lurviga med pälstofsar mellan tårna så när märket hette Extreme Classic valde jag "black label" med lite större  sandkorn (istället för gold label). Nu finns istället Classic intersand som jag tycker känns ganska likvärdig med Black label. Finkornig sand, men inte jättefinkornig.

Kan också verkligen rekommendera den här mattan som samlar upp det värsta som följer med när katten går ur lådan och som är väldigt lätt att hålla fräsch. https://www.zoo.se/trixie-litter-tray-sieve-mat.html

Kattsanden Classic har hög kvalitet, dammar mindre än billigare sorter och är lätt att hålla fräsch eftersom den klumpar bra. Viktigt är dock att rensa ofta och fylla på ny Kattsand allteftersom så att urin aldrig kommer i kontakt med själva lådan och fastnar i botten, men det gäller för all Kattsand.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3/18/20, 10:53 PM
#5

Soft Cat. Den är både parfymfri, håller lukten borta och är det mest dammfria alternativet jag någonsin provat. Kan köpas t ex via Supercat.

Men får mina katter välja fritt så föredrar de ändå Evercleans parfymfria Kattsand, och då ffa den skräpigaste varianten: Total Cover. Everclean fungerar superbra vad gäller att hålla lukt borta etc men är något dammigare än SoftCat. Samt är sämre för miljön som jag förstått det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
3/31/20, 10:58 AM
#6

Vi har haft ever clean positiva var bra hårda klumpar. Minus damma som tusan. Efter den köper vi kitty lavendel 69 kr på öob och som flera andra köpare av sanden upplever vi den dammar mindre. Vi fyller lådorna med mycket sand. Plus är: Priset och lukta inte mycket. Dammar mindre än dom ever clean vi provat. Minus är : inte lika hårda klumpar som ever clean.

Annons:
kattöga
3/31/20, 2:44 PM
#7

Soft Cat - miljövänlig (till skillnad mot t ex bentonitsanden som bara bygger sopberg och aldrig försvinner), klumpar jättebra, dammfri, är som och ser ut som sand.  Väger "ingenting" jämfört med bentonitsand.
Katterna gillar ströet. Köper från zoo.se - men bra att veta att de har även på supercat.se numera (10 kr dyrare/17-litersförpackning jjust nu dock) ifall det tar slut på zoo.se, tack Uppkatten (#5).

Kan inte tänka mig att återgå till den bedrövliga bentonitsanden någonsin igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
3/31/20, 3:19 PM
#8

Jag har persrar och använder ica premium klumpbildande sand. Luktar aldrig katt här hemma och dammar minst av de jag provat.

cattisa
4/3/20, 7:04 PM
#9

Ever Clean - extra strong clumping - parfymfri. Den är riktigt bra. Ibland varvar jag med EverClean multi crystals. Den ska ta bort lukten bättre och är svagt svagt parfymerad.

Jag fick hem en vuxen nykastrerad hankatt för två månader sedan och tänkte att det kunde vara bra med något som tar lukten lite mer effektivt än den vanliga (extra strong clumping) , men båda sorternas sand fungerar lika bra.

Ju mer sand man har i lådan desto mindre hamnar utanför på golvet när de gräver. Katten är långhårig och det följer med lite mer Kattsand ut på golvet än med en korthårig katt, men det är inte farligt. 🐱

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: