Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 780 ggr
Itq123
3/18/20, 9:35 AM

Kattungar!!

Hjälp!!! Vi har adopterat 3 huskattungar som är tre veckor gamla. Två av den äter och går upp i vikt de väger nu, 155 och 170 gram men den lille väger bara 130 gram och går inte upp i vikt. Jag matar dem varannan timma med ca 5 ml royal Canin. den lilla med spruta och de större med flaska. Mamman ville inte ha dem när hon fött dem. Hur gör vi med den lille? Någon som har något tips??

Annons:
OberonsMatte
3/18/20, 9:47 AM
#1

#0 I egenskap av Sajtvärd har jag ändrat benämningen till huskattungar. Katter som föds inom oregistrerad avel är huskatter, oavsett hur de ser ut och oavsett vilka föräldrar de har.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3/18/20, 10:23 AM
#2

Prova att få tag i en kattamma t ex via FB-gruppen "katt-amma sökes/finnes" eller kontakta ett seriöst No Kill katthem för att höra om de kan ge er stöd och hjälp. Har du koll på hur du ska mata, vikten av att hålla kattungarna varma och rena, att de ska hållas på rent underlag o s v…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3/18/20, 10:26 AM
#3

Du kan också prova att kontakta josefa kovacic via FB, för att höra om hon kan ge dig stöd och råd. Hon är mycket mycket erfaren när det gäller kattungar, och räddar varje år livet på massor av kattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3/18/20, 10:45 AM
#4

Jag tycker också att det låter som att de väger lite lite, men har ingen större erfarenhet av så små kattungar…. Hoppas att någon med mer erfarenhet kan bedöma kattungarnas vikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LolloB
3/18/20, 11:16 AM
#5

1# menar inget hat eller något sånt men jag tror faktiskt ingen bryr sig om det är huskattungar eller inte. Men jag har inte en jätte stor erfarenhet av katter🙂

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

LolloB
3/18/20, 11:16 AM
#6

*#1* på förra

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Annons:
Uppkatten
3/18/20, 12:32 PM
#7

#5 Sajten tar avstånd från s k buskavel och ev. rasspekulationer, därför har ändringen gjorts. Dock behöver kattungarna få hjälp utifrån den situation som har uppstått.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LolloB
3/18/20, 1:39 PM
#8

#7 då var det bara jag som blev lite upprörd i onödan😃

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Itq123
3/18/20, 10:20 PM
#9

Tror den lilla kommer dö i kväll 😰😭 han är sååå svag och vill inte äta tror jag tvångsmatar honom

Uppkatten
3/18/20, 10:48 PM
#10

#9 Men då måste du ta kattungen till veterinär akut. Du kan inte bara sitta och vänta. Troligen behöver de andra två ses till de också.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3/18/20, 11:31 PM
#11

Hur länge har du tagit hand om kattungarna? Vad var deras födelsevikter? Vad vägde de när du tog över dem? Samtligas nuvarande vikter vid 3 veckors ålder är mindre än vad kattungar brukar väga vid EN veckas ålder.  Stor varning även för de andra två kattungarna alltså. Har du nappat upp kattungar tidigare?

Sajtvärd Katter iFokus

LolloB
3/19/20, 10:14 AM
#12

Hur gick det med kattungarna? Åkte ni in till veterinären? Jag hoppas med hela mitt hjärta att de mår bra❤️

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Itq123
3/19/20, 11:24 AM
#13

Ja vi var hos veterinären redan igår. Han kunde inte se något fel på dem utan vi fick rådet mata mata mata. Den minsta ungen dog nu tidigt i morse. Vi har gett de andra två nötfärs i gelé för kattungar, hoppas de piggar på sig men de är fortfarande slöa. Veterinären sa att de inte finns någonting att göra

Annons:
LolloB
3/19/20, 12:56 PM
#14

Vila ifred vill jag bara säga om den minsta💔

När livet är surt, tänk på det positiva grejerna i livet!
Medarbetare på Harry potter'
(vad höll jag ens på med)

Chieko
3/19/20, 3:24 PM
#15

Kolla in http://www.kittenlady.org/ hon har flera instruktionsvideor på hur du tar hand om så små kattungar!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Uppkatten
3/19/20, 7:31 PM
#16

Jag råder dig fortfarande att försöka nå josefa kovacic via FB för tips och råd. Hon har en enorm kunskap och erfarenhet av att föda upp kattungar för hand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3/19/20, 8:07 PM
#17

Hur länge har de blivit flaskmatade varannan timme? Vad vägde de när de flyttade till dig och hur gamla var de då?

Sajtvärd Katter iFokus

S.L
3/19/20, 10:23 PM
#18

Har tagit in kattungar där åldern gissades på ca 3 v. Då kattmamman övergav sina kattungar lr om hon dog oklart. Hur som hels. Jag köpte ersättningsmjölk och nappa hade värmedyna. Dom två var rätt pigga. Nu var det ca 15 årsen så kmr inte ihåg vikten men dom vägde mer vet att jag börja ge dom mat på fat efter 1 vecka då börja jag ge lite mjukmat med mjölken som lite välling. Tvätta rumpan efter varje måltid så dom kissa/bajsa. Då dessa var större mer pigga så avmaskades dom efter 1 vecka. Dom börja smått gå lite på lådan tog pappkartong från flak dricka kapa ner kanterna så dom kunde gå själva. Jag hade tur att vi hade en han katt som var lite "mamma" han tvätta o sov med dom. Tips är eftersom dessa är så små och svaga försök få kontakt med den kvinnan som 16 skriver om. Be om tips och råd jag tycker att det låter som dessa är yngre än vad ni fått till er. Hoppas dessa två klarar sig och fint att ni ställer upp för det är tyfft jobb ❤

MonicaLagerquist
3/20/20, 12:46 AM
#19

💔

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: