Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 471 ggr
Kristallkronan
3/17/20, 3:14 PM

Katt dricker inte

Min katt går just nu runt med krage och det blir inte att han dricker då han inte kan själv med krage på. Jag ställer fram vatten varje gång han äter men han dricker inte. Han äter blötmat 4 ggr per dag, räcker vattnet i maten just nu tillfälligt tills han blir kragfri om ca en vecka? Han kissar varje dag men mindre än vanligt då såklart men vätska får han ju i sig via maten uppenbarligen.

Annons:
Herveaux
3/17/20, 3:18 PM
#1

Skulle du kunna ha i lite extra vatten i hans portioner?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Wizbot
3/17/20, 3:22 PM
#2

Som sagt extra vatten i maten men man kan också hälla några droppar laktosfri mjölk i vattnet gör att uppmuntra till drickande.

Kristallkronan
3/17/20, 3:24 PM
#3

Tack! Ska prova era tips!

Uppkatten
3/17/20, 4:10 PM
#4

Undvik att servera laktosfri mjölk så att katten inte får diarré utöver de ursprungliga hälsoproblemen. 

#2 Kattens mag- tarmsystem är inte gjort för att dricka komjölk, och det är inte bara laktos som kan provocera magen utan även komjölksproteinet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3/17/20, 4:19 PM
#5

#0 Många katter som äter enbart blötmat klarar sig bra på den vätska som finns i maten och dricker ingenting extra.

Men katter måste ALLTID erbjudas fri tillgång till vätska. Dygnet runt.

Varför ställer du fram vatten bara när katten äter? Ha alltid flera olika skålar framme, placerade på olika ställen i bostaden.

En del katter har avsevärt större vätskebehov än "genomsnittskatten". Då räcker inte vätskan i blötmaten till.

Du kan prova att röra i mer vatten i blötmaten och se om katten accepterar det. Annars får du prova om du t ex kan hålla vattenskålen så att katten kan dricka lättare trots tratten. Man kan även prova om katten är beredd att slicka i sig vatten t ex från en sked. 

Ofta brukar katten kunna hitta en teknik så att den kan dricka trots tratt. 

Det är jätteviktigt att se till så att katten verkligen får i sig vätska.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sindri
3/17/20, 4:59 PM
#6

Är kragen ivägen för skålen? Skulle det funka med ett smalt glas? Många katter gillar att dricka ur glas.

Annons:
Kristallkronan
3/17/20, 5:14 PM
#7

5# Vatten står framme jämt men eftersom han mest ligger stilla just nu och inte aktivt själv går till skålen som står där den alltid står så har jag nu en extra vid honom där han befinner sig som jag även då håller fram till honom och ställer exakt bredvid matskålen när han äter och inte har kragen på sig.

Kristallkronan
3/17/20, 5:15 PM
#8

#6 Han skulle kunna dricka ur skålen med kragen på men han är nog inte bekväm med den. Kragen är av när han äter men då vill han inte heller dricka ur skålen.

Wizbot
3/17/20, 5:31 PM
#9

#4 mjölkprotein från ko är huvudingrediensen i mjölkersättning till kattungar så jag tror inte riktigt du har rätt där. Katter är inte riktigt gjorda för att äta kor och dylikt som kattmat är gjord av. Dessutom handlar det om några få droppar för att smaksätta vattnet, inte för att ersätta det.

OberonsMatte
3/17/20, 11:22 PM
#10

Med trattkrage kan underlätta att ha en "smalare" vattenskål, eller t.o.m. ett glas, så att hela skålöppningen får plats i tratten utan att katten behöver vinkla den så mycket. Har du skål kan det underlätta att höja upp skålen genom att ställa den på t.ex. en uppochnedvänd  skål.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: