Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 399 ggr
-Aida-
3/16/20, 8:30 AM

Sjuk katt

Min katt har varit konstig och haft obehag. I torsdags slicka han sig ofta och de kom inget på lådan när han väl gick. I fredags kissade han över hela lägenheten i olika hörn men va som vanligt. Och i lördags va de inget konstigt alls. Inatt däremot satt han i kissposition i sängen och såg mig rakt i ögonen och såg allmänt besvärad ut. Medan jag prata med jouren på strömsholm försökte han kissa i alla olika hörn men det gick inte alls, hans mage typ hulkade och han pustade. 😭 När han väl kunde kissa i fyra olika pölar vid halv ett inatt så gick han och sov direkt. Han ska lämnas hos min lokala veterinär för att spola urinvägarna från sten i eftermiddag.

Jag har läst att kalciumrik mat kan ge urinsten men jag vet inte vilka värden man ska gå efter, vad som är för mycket och för lite,  om det ens är hans mat som är boven här vilket jag misstänker för han är bara typ snart två år i sommar och har ätit denna mat under denna tid och har redan sten…

Denna mat: https://vetzoo.se/acana-wild-prairie-cat-kitten
Vad tror ni? Behöver jag byta mat? Skulle ni gjort det? Hur ser värdena ut på fodret?

Annons:
Uppkatten
3/16/20, 9:01 AM
#1

Det här är frågor som du behöver diskutera med din veterinär. Veterinärmedicinska råd ska aldrig ges på forum av folk som inte är veterinärmedicinskt utbildade och där du kan få vilka galna råd som helst…. 

Dock tycker jag att du ska diskutera med din veterinär ifall det t ex vore bra att minska på/helt slopa torrfodret och ge katten blötmat/mush istället.

Men först måste katten undersökas så att du vet helt säkert vad ni har att göra med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

-Aida-
3/16/20, 9:35 AM
#2

Tack för svaret, då ställer jag samma fråga till min veterinär sen på besöket.

Upp till toppen
Annons: