Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 618 ggr
Annelie*
2020-03-15 18:58

Färg på katten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja höra vad ni tycker om färgen på min ena hona. Lite tveksam på om det stämmer med vad som står i papperna. Spelar egentligen ingen roll, bara nyfiken på vad ni tycker 😊.

Annons:
Annelie*
2020-03-15 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Annelie*
2020-03-15 18:59
#2
Annelie*
2020-03-15 18:59
#3
Annelie*
2020-03-15 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En till

OberonsMatte
2020-03-15 23:39
#5

Hon ser ung och inte helt utmaskad ut ännu och det är svårt att bedöma färg på bild… men jag skulle nog gissa på lila- eller lilasköldpaddmaskad (ser ut som vissa partier är creme) .. Vilken färg är hon registrerad som?

Sajtvärd Katter iFokus

Annelie*
2020-03-16 09:04
#6

Hon är snart två. Det är mina första två ragdoll jag har, så jag är ganska ”grön” på det här. Bägge är registrerade som RAG a. Min andra hona är absolut blå colourpoint, inga tvivel. Och det kanske denna hona är också, jag är som sagt inte alls bra på det här med färger även om jag försöker lära mig. Hon kanske inte är helt utmaskad, men tycker hon är ganska ljus (mer lila), väldigt ljus över kroppen (nästan precis kritvit) och svansen är ljus, ljus, ljus grå.

Annons:
OberonsMatte
2020-03-16 12:49
#7

#6 Vilka färger har föräldrarna?

Sajtvärd Katter iFokus

Annelie*
2020-03-16 17:34
#8

Mamman är blå colourpoint och pappan choklad colourpoint

OberonsMatte
2020-03-16 18:21
#9

#8 Då tror jag att hon är lila colorpoint, men för att kunna vara det måste choklad-pappan ha ett recessivt anlag för dilution och den blå mamman måste ha ett recessivt anlag för choklad.

Om choklad (choklad/ lila) finns  på mammans sida och dilution (blå/creme/ lila) på pappans sida i nära släktled i stamtavlan så stärker det uppfattningen om att katten är lilamaskad. Kolla i stamtavlan,  i första hand på far- och morföräldrarnas färger.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2020-03-16 18:33
#10

För att förklara för den som är intresserad så är den genetiska grundfärgen svart för både den blåmaskade mamman och den chokladmaskade  pappan så alla deras avkommor kan bara ha svart genetisk grundfärg.

Pappan  har dessutom dubbla chokladanlag vilket innebär att han är chokladfärgad.

Mamman har dessutom dubbla anlag av dilution som innebär att den svarta grundfärgen blekts till blå. (Dilution bleker även röd till creme och choklad till lila).

Både choklad och dilution är recessiva anlag vilket innebär att de måste ärvas både från mamman och pappan (dvs. finnas i dubbel uppsättning) för att synas.

För att bli lila måste katten alltså ha svart genetisk grundfärg och dubbla anlag av både choklad och dilution.

Sajtvärd Katter iFokus

Annelie*
2020-03-16 21:16
#11

Tack så mkt! Väldigt spännande, men lite svårt. Ska kolla upp det. Tack för hjälpen 😊

Upp till toppen
Annons: