Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 447 ggr
Kristallkronan
3/15/20, 2:52 PM

Katt veterinär

Katt som bränt tassar på spisplatta, huden börjar lossna och det vätskar. Är det akut eller kan man vänta till imorgon? Vet att veterinär inte direkt gjort något åt dessa skador förr men är mer inne på att åka dit för att få smärtstillande.

Annons:
Pia-69
3/15/20, 2:59 PM
#1

Ring till ett djursjukhus som har öppet idag för konsultation! Och om du inte redan gjort det så bör brännskador spolas i rumstempererat vatten. Själv hade jag åkt in akut om det var min katt. Hur är kattens allmäntillstånd?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sjuttan
3/15/20, 2:59 PM
#2

I varje fall ring ett samtal till veterinär. Kanske kan hen fixa recept på smärtstillande salva. Men tassarna behöver läggas om. Tubgas borde vara det bäste. Kissen bör ha det tills ny hud börjar bildas. Hade en hund som drabbades en gång, så smärtsamt att han inte kunde gå ut o kissa på en vecka. Fick bära honom.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Maria
3/15/20, 3:01 PM
#3

Jag håller med. Katten behöver plåstras om och med all säkerhet ha smärtstillande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
3/15/20, 3:47 PM
#5

#4 Kladda absolut inte på något utan att ha pratat med veterinär först! Speciellt inte salvor på sår.  Aloe vera (växten) lär därtill vara giftig för katt, och en katt som får sådan salva på tassarna lär förmodligen försöka slicka…

Ring veterinär - katten lär med all sannolikhet behöva smärtlindring + att man måste akta så att den inte får bajs från kattlådan mm i såren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sabah
3/15/20, 5:13 PM
#6

#5 Ok, jag visste inte att växten var giftig vid förtäring, har googlat nu och hittat info om det. Gel säljs till sårvård och brännskador, hittar mycket rekommendationer för det både till människor och djur, även till katter. Har provat den själv och vet att den har bra effekt, har dock inte provat på katt men andra djur. Skulle linda om det i detta fall och ha på tratt om man har någon. Ett telefonssmtal till veterinären skulle det också bli.


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
Kristallkronan
3/17/20, 3:11 PM
#7

Tack för era svar, det löste sig :)

Upp till toppen
Annons: