Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 728 ggr
cattisa
2020-03-14 14:22

MUSH till Katt

Min katt äter gärna rått kött och MUSH. Hittills har jag bara testat den gula påsen med Kyckling - Nöt.

De olika sorterna verkar innehålla lite olika köttslag. Är det någon större skillnad på dem? Vilken typ gillar era katter bäst?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Saga SilverTass
2020-03-14 15:58
#1

Mina äter bara den vita påsen.

kattöga
2020-03-14 16:05
#2

våra katter gillar den gula bäst. De äter den rosa - men föredrar den inte . Den vita gillar de inte alls. 
Jag tror den gula innehåller kyckling och nötkött - om jag minns rätt.
Den rosa är griskött.

Mushen i den vita påsen innehåller mindre mängd ben, vilket kan vara bra att veta, eftersom en del katter (bl a våra) blir hårda i magen av den gula och rosa påsen, pga mängden ben.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

cattisa
2020-03-14 16:29
#3

Tack för svar. Jag ska testa om katten äter alla sorter. Tror ni att det kan vara bra att variera med olika påsar olika dagar om han äter dem, eller ska man hålla sig till en sort i taget? Jag tänkte att det kanske blir roligare med lite variation i maten.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

kattöga
2020-03-14 16:40
#4

#3 Där kan du  nog göra som du vill. De är helfoder allihop, så även om de bara skulle vilja äta av ena sorten så behöver du inte variera mellan smakerna. 
Jag öppnar bara en påse i taget.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Dimocarpus
2020-03-14 18:14
#5

Gula är anpassade till kattungar då de behöver mer ben/kalk. Risken finns att många katter reagerar och får hårdare magen av gula påsen. Men man kan ge alla tre. De får max en "gul" bulle varann dag av mig. En av dem får inga alls då hon blir så otroligt hård i magen av den gula påsen. Alla tre påsar kan vilken frisk vuxen katt äta. Har din katt t.ex. problem med njurar så bör den inte äta vanlig barf. Utan den behöver anpassad barf. Friska katter, absolut! 😃 Mitt tips är att läsa mer på MUSH hemsida.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Catlady91
2020-03-15 10:36
#6

Här kommer jag med en dum fråga 🙈 Vad är Mush??

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
kattöga
2020-03-15 11:09
#7

Mush är färdigt tillverkad råfoder. Dvs Barf-mat. En del gör eget barf-foder, men för det behöver man mycket (!) kunskap. Men vill eller kan man inte göra så finns det alltså färdig barf-mat att köpa. (Fryst)

Råfoder (animalisk) är egentligen den bästa maten för katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Catlady91
2020-03-15 11:43
#8

Okej, intressant.. Min katt vägrar blötmat och är innekatt, och jag ser gärna att hon får i sig lite mer av det hon inte får i sig när hon är utekatt. Dock är hon vääääääldigt kräsen. Hon ratar ALL blötmat jag erbjuder henne, köpte tonfisk för katter, det ratade hon också. Och med rata menar jag att hon till och med ryggar undan från det.. Jag köpte något fryst foder nu till henne på ÖoB för 18kr, samt vanlig tonfisk. Nackdelen är att fodret är fryst, alltså måste tinas upp lite, och tonfisken är i en konservburk och jag har ingen konservöppnare.. Stod i butiken och tänkte köpa en, men tänkte att jag hade en hemma. Kom hem, och hade ingen…

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

cattisa
2020-03-15 15:28
#9

Min katt är en hittekatt som levt ensam ute länge, troligen ett år eller mer. Om han får välja äter han helst rått kött (älskar älgkött). I andra hand väljer han Mush, som ju är rått kött och annat från djur så det ska bli ett helfoder. I tredje hand väljer han blötfoder och torrfoder. Han äter hellre blötfoder med köttsmak än de med fisksmak. Däremot gillade han kokt torsk när vi testade. 😂

Han får alla ovanstående sorters mat för tillfället (fast inte torsk mer än mycket sällan).  Vi testar fortfarande vad han gillar och inte.  Det är bra om han är bekväm med att äta all sorts mat, även om vi gärna vill veta vad han gillar bäst så vi kan skämma bort honom lite. Det kan han behöva. ❤️ 🐱

Mush är som köttbullar fast lite större. De ligger frysta i en påse. Köttbullarna tinar väldigt snabbt, men om man vill kan man köra dem lite snabbt i micron också, så de börjar tina. De ska inte tillagas! Om man kör dem aningen för länge i micron smakar de inte lika gott, enligt min katt.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

kattöga
2020-03-15 15:45
#10

Här har jag tipsat om att Granngården säljer 7,5 kg (gul) Mush, vilket ger ett billigare kilopris. Bra för dem som köper Mush ofta.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

cattisa
2020-03-15 20:52
#11

Tack för tipset. Det känns som lite stor förpackning av samma sort just nu, men jag ska hålla koll senare.

Brukar Granngården ha lägre pris på MUSH i påsar än Arken Zoo?
Jag har köpt på Arken Zoo tidigare.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Silvestris
2020-03-15 21:00
#12

#11 Nej, de brukar sälja till rekommenderat pris båda två.

kattöga
2020-03-15 21:09
#13

#11 Hos oss har Granngården och Arken Zoo haft samma priser. Kanske pga att de ligger väldigt nära varandra. Vet inte hur det är på andra ställen. Å andra sidan vet jag inte hur prissituationen hos de (här) ser ut nu, har inte kollat - de kan ju ha ändrat priserna…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
mostermimma
2020-03-23 13:37
#14

#9 mush ska inte köras i micron! de bör endast tinas i rumstemp, kyl eller ett vattenbad. detta för att benen blir hårda om de hettas upp, samt att näringen kan försämras vid uppvärmning.

cattisa
2020-03-23 21:14
#15

#14 Du har naturligtvis rätt om Mushbollarna. Jag "tillagar" inte mushen i micron så de blir varma, utan kör dem bara några sekunder. 🙂De är fortfarande frusna, men går att dela i mindre bitar med en vass kniv på skärbrädan. Och bara när jag har glömt att ta fram dem i tid…

Utom en gång när jag missade. Då blev de ljumna i botten, men det gillade inte katten .🐱 Vattenbad har jag inte testat, det är nog en bra idé.

Fast jag har börjat lära mig att ta fram dem i tid istället.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

kattöga
2020-03-23 21:48
#16

Jag tar fram Mushbollar för morgondagen  från frysen på kvällen, lägger in dem i kylen och dagen efter är de alltså perfekta att äta. 
Jag tillsätter även en hel del (ganska varmt) vatten till varje portion som jag tar fram från kylen. Då får katten i sig vätska och mushbullarna blir "kroppsljumma". Jag delar även mushbullarna i mindre bitar, ganska rejält små till katten som (pga FORL) fått många tänder utdragna.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Dimocarpus
2020-03-24 04:43
#17

Inget bra tips att mikra köttbullarna då det innehåller ben och näringen försvinner en del, t.ex. taurin via upphettning och de behöver mycket taurin. Tina köttbullarna dagen innan eller varmt vattenbad utan att vattnet kommer in i skålen utan bara varmt utanför.. GLÖMT mikron!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Koshka_ru
2020-03-27 09:17
#18

Min ena katt som äter lite BARF tål inte Mush😭 Endast VOM, men den är så mycket dyrare…

Upp till toppen
Annons: