Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 760 ggr
GraceyLorentsson
3/13/20, 5:24 AM

Är på mina ben

Ibland när jag går förbi min katt eller borstar tänderna. Då kommer han och river mig på benen med sina bakben och nafsar. Så störande. Någon som varit med om det som kanske kan förklara varför han gör så?

Annons:
OberonsMatte
3/13/20, 7:23 AM
#1

Är han ensamkatt? Hur gammal?

Sajtvärd Katter iFokus

GraceyLorentsson
3/13/20, 11:22 AM
#2

Han är ensamkatt av rasen Ragdoll och är 7 månader.

Catlady91
3/13/20, 5:28 PM
#3

Det är lek, mest troligt. Ge honom något att leka med när du ska borsta tänderna, och lek med honom mycket för att undvika detta 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
3/13/20, 8:27 PM
#4

Nafsar katten, eller är det mer så att den "gnider" munnen/nosen mot dina ben? Jag funderar på om din katt "revirmarkerar"/doftmarkerar med ansikte/trampdynor för att öka känslan av samhörighet och trygghet. D v s att din katt doftmarkerar att du "tillhör honom" och att ni hör ihop.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3/14/20, 10:57 AM
#5

Eftersom han bara är 7 månader är han fortfarande en kattunge/ungkatt och en stor del av kattungars vakna tid ägnas åt att öva jakt och slagsmål genom lek. Hade han haft en likasinnad kattkompis hade de turats om att "attackera" varandra, men utan tillgång till det kan katten istället börja rikta den energin mot annat i lämplig storlek som rör sig och gör motstånd, t.ex. ägarens fötter.

Ibland är det särskilda omständigheter och faktorer som triggar attacker mot fötter och ben, t.ex. att ägaren är barfota eller att ägaren har en fladdrande morgonrock, så finns det någon sådan omständighet som kan sättas i samband med attackerna gäller det att undvika det.

När det händer är det viktigt att ge så lite gensvar som möjligt och avbryta så odramatiskt som möjligt, för blir reaktionen stor förstärks effekten av beteendet och det kan leda till att beteendet "uppmuntras" (oavsett om reaktionen är tänkt att uppfattas som positiv eller negativ).

Kastrering kan också minska behovet av fysisk kraftmätning, så är han inte redan kastrerad så är det bra att göra det för att förhindra att beteendet förstärks av hormonella faktorer.

Om du vill och har tid, råd, ork och möjlighet skulle en likasinnad och lekfull kattkompis vara det allra bästa tror jag.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: