Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 827 ggr
Catlady91
3/10/20, 8:06 PM

Katthem-katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hur många här har eller har fast en katt från ett katthem? 😊 tänkte vi kanske kunde starta en tråd om våra katter, utbyta erfarenheter m.m.

Det här är min katt Mysan. Hon är från ett katthem i Söderhamn. Hon var lite drygt 1 år när jag tog över henne i september 2019. Hon hade då tre kattungar, som var nästan fyra månader gammal. Hon hade alltså fått kattungar tidigt i livet. Detta berodde inte på att hon var hemlös. Hon hade ett hem, men förra ägaren hann tyvärr inte kastrera henne innan hon kom hem dräktig. Hon tog väl hand om sina bebisar trots sin unga ålder. När jag träffade henne i slutet av augusti, var hon lugnet själv. Hon låg mest och vilade, och så var hon enligt jourhemmet som hon bodde hos. Det kändes rätt direkt, så hon flyttade till mig när hon återhämtat sig efter sin kastrering. Och när hon flyttade hit, förändrades hon. Hon var överallt och ingenstans! Som en kattunge med ADHD. Eftersom hon pr friskies, som innehåller mycket socker och annat skit, bytte jag till en annan mat. Det lugnade henne ganska direkt, trots att hon fortfarande är en livlig och busig katt. Hon får sina ryck fortfarande, som faktiskt är ganska roliga att titta på. Men hon har lugnat sig en hel del 😊 

Hon älskar att leka med fjädrar, ligga och sitta i fönstren, och titta på fiskarna i något av mina två akvarium 😊 på morgonen vill hon alltid ligga och mysa på mitt bröst några minuter innan vi kliver upp, och kurrar högt. Ibland tycker hon att matte är lite seg med klappar och smek, så då tar hon tag i handen med tänderna försiktigt och drar den till sig 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Maria
3/10/20, 9:11 PM
#1

Vi har lille Lakritz kommer från Göteborgs katthjälp . Han är 6 år snart och fångades in med sin mamma och syskon när han var gissningsvis ett halvår. Han var mycket rädd när han kom till oss och är väl fortfarande ingen modig katt😉 men så himla go och snäll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cattisa
3/10/20, 9:43 PM
#2

Min skyggis Kurre kommer från ett katthem. Han var en vuxen hemlös katt som flyttade hem till oss i slutet av januari. Han är fortfarande inte riktigt tam, men ett riktigt charmtroll. Favoritsysselsättningarna är att spela fotboll på nätterna och lyssna på när jag läser högt för honom (som jag gör en stund varje dag för att han ska bli mer social). Han ligger gärna i fönstret och tittar på vad som händer ute. 🐱

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Belimas
3/10/20, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Luna kommer ifrån ett katthem. Jag vet inte så mycket om henne mer än att hon hittades vid någon kyrka i utkanten av Enköping där hon hade en efterhängsen hankatt efter sig. Hon var öronmärkt men ingen ägare registrerad i något register och trots annonsering så var det ingen som hörde av sig heller.

Hon har aldrig varit skygg dock så jag tror inte hon levde på gatan särskilt länge, kanske liftat med någon transport eller dylikt? Hon anpassade sig väldigt fort här hemma och betedde sig som om hon alltid hade bott här och hundarna accepterade hon redan efter någon dag ❤️ Hon är helt fantastisk och jag kunde inte ha hittat en bättre katt 😍 För några år sedan ställde vi även ut på några utställningar och hon kammade hem flera BIS och kom ungefär halvvägs till att ta titeln DSM, numera är hon en "vanlig" sällskapskatt.

Catlady91
3/11/20, 12:30 PM
#4

Vad roligt att fler här i forumet har katthemskatter! 😊 

Vilka utmaningar fick ni ta er an när ni fick hem er pälskling? Gör ni något med katten förutom det varliga? Leka och kela, alltså 😊 

Jag tricktränar med min katt 😊 vi har inte kommit långt, absolut inte! Men hon kan sitt och sitt fint, vilket jag tycker är mycket eftersom vi började i december! Hon ska ALLTID sitta innan hon för maten, vilket hon faktiskt gör utan att jag behöver säga något. Ibland är hon extra hungrig och sätter sig inte, då brukar jag bara fråga vad man ska göra, då sätter hon sig 😊 tricktränade mycket med vår förra hund, som gick bort för några år sedan. Han älskade att lära sig nya saker, och det märker jag att Mysan gör också! Jag brukar träna så mycket jag orkar med henne. Men pga psykisk ohälsa och behandling som tar på krafterna, så orkar jag inte alltid träna. Men vi har åkt några gånger till djuraffären här i stan, där är hon alltid välkommen och barn som kommer dit tycker det är roligt att träffa en katt i en djuraffär 😊 mina förhoppningar är att hon ska bli så trygg med att åka i buren, så hon kan följa med mig var som helst. Skulle gärna vilja besöka barn på sjukhus eller äldreboende, då min katt är otroligt social och mysig. Och hon älskar barn! Men pga allergi är väl det tyvärr ett mission impossible….

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: