Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 854 ggr
Effis.falk
2/24/20, 9:39 PM

Kärleksbett?

Jag har skaffat min första "helt egna" katt. (Haft katt hela livet hos föräldrarna men har flyttat hemifrån och tagit katt) Och detta blir lite speciellt då jag just nu är jourhem och väntas senare adoptera honom. Och han är sååå guld! Världens mysigaste och roligaste grabb på ca 9 månader. Han har vart här nu i 1 vecka efter att ha bott på djursjukhus en längre stund. Dagarna har flugit förbi och dag för dag så leker han mer , mjauar en annan och började snart spinna i soffan. Men imorse hände något som inte jag är van vid bland katter. Han, som jag har läst, gav mig ett kärleksbett. Och detta hände även senare nu på kvällen. Jag frågade min partner om katten gjort så med honom, varav han inte hade gjort det. Och strax där efter så fick även han sitt första kärleksbett. Jag har läst allt från att katten är osäker till att han visat kärlek. Det är ju absolut inte hårt. Han mer eller mindre stoppar in ett finger i munnen och stänger. Är detta kärlek, eller osäkerhet? Eller en ovana av omhändertagande? Om detta visar sig vara något negativt, hur hjälper jag honom med det underliggande problemet? Hoppas jag hittar någon med erfarenhet av detta. Med vänliga hälsningar, Effis och Neptus

Annons:
OberonsMatte
2/24/20, 11:35 PM
#1

I vilka situationer ger han de här betten? Biter han fast och håller kvar (hårt),  nyper han bara till eller tar han tag i ett finger och försöker tugga och slicka på det? Spinner han samtidigt som han utdelar de här betten? Är han kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

Catlady91
2/26/20, 1:25 PM
#2

Min katt brukade bita mig lite löst på handen, nedanför lillfingret typ, när vi myste i början av hennes tid här. Jag som är katträdd blev jätterädd och skrek till, det gjorde henne rädd och hon tittade förvirrat på mig. Nu har jag kört mig att det är kärleksbett, och hon kan ta tag i handen med munnen väldigt löst och dra den till sig för att visa att hon vill bli klappad mer. Men det är inte alls hårt, det är bara så att hon får ett litet tag. Det gör inte ens ont. En katt som är så ung som din, kan ju detta vara ett kärleksbett. Men det kan ju också vara början på något annat. Svårt att säga när man inte ser hur han gör. Så jag frågar samma som #1 spinner han när han gör det? Rör han på svansen eller är öronen vinklade lite bakåt? Hur hårt biter han? Det kan ju vara lek också, eftersom han är så ung..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

annzoo
2/26/20, 8:02 PM
#3

Är han kastrerad? Fertila hanar kan pga hormonerna som flyger omkring i en berg och dal bana bli lite hårdhänt och biter. Men det kan även vara ett helt vanligt kärleksbett eller ett bett pga överslagshandling. Tex ni myser med honom, han njuter men kommer till en punkt där gan inte kan bestämma sig om det är skönt eller vill att ni slutar klappa. Beror det på det är de enkelt sluta klappa innan han börja bita. Dvs klappa bara litegrann och sedan sluta/gå därifrån

Upp till toppen
Annons: