Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 573 ggr
Semlans
2020-02-23 21:25

Flytt

Hej!!!! Är verkligen i behov av lite hjälp och tips!! Jag har 4 st katter. En hane på 11 år, en hane på 2 år och två honor på 5 mån respektive 6 månader. Vi bor nu i marklägenhet. 3 rum på 82 kvm. Katterna har tillgång till stor utebur i trädgården dagligen. Om ca 3 v ska katterna flytta till vårt nya hus, en villa. Är orolig för att de ska bli stressade då allt kommer vara mycket större. Nya huset är på 200 kvm och har 7 rum, ett uterum och 2 vån. De är vana vid mindre och är trygga här. Den äldste hanen är inne och utekatt. De andra är endast innekatter, men går ut i uteburen. Ni som flyttat till större med katt??? Tips??? Råd??? Vi tänkte flytta katterna sist, när det är lugnt, in i ett möblerat sovrum på nedervåningen och stänga dörren. Där kommer finnas säng o möbler som de är vana vid. Tänkte spraya möbler o väggar i hela huset med feliway spray och ha feliway i urtagen. När tror ni katterna kan känna sig trygga och glada i nya huset??? Hur lång tid tar det? De är sååååå olika i sättet alla 4. Är så rädd att de ska må dåligt och bli stressade. Tacksam för ALLA tips!!!

Annons:
Honestyisdead
2020-02-23 21:52
#1

Min erfarenhet är att när möbler och hemmets dofter är där är dom förvirrade ett tag men katter är nyfikna och brukar komma fram när ni är som vanligt.

Semlans
2020-02-24 03:44
#2

Tack! Hoppas på en bra övergång. Nojar lite då det blir en stor förändring för dem, och katter är vanedjur.

Honestyisdead
2020-02-24 09:32
#3

Jag har själv flyttat 2 ggr med mina katter. Bara 2 år mellan flyttarna. Den ene bryr sig inte. Han andra behöver ett par dagar innan han slutar smyga runt.

Maria
2020-02-24 09:49
#4

Jag har flyttat några gånger med katter och både till större och till mindre hem.

Vi har oftast flyttat katterna först till ett stängt rum på nya stället så att de sluppit själva flytten på det gamla stället.

Sedan när allt är klart så har de fått komma fram i sin egen takt.

Det har gått väldigt bra alla gångerna bara man har lite tålamod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: