Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1077 ggr
Antekarlsson
2020-02-23 14:43

Katt med njursvikt

Fick diagnosen njursvikt på katten i torsdags, är rejält skakad förstås då katten vart med i 12 år. Har iaf börjat med Mat för njursvikt nu, torrfoder och påsar med blötmat. Nån mer med njursjuk katt? Är överallt med känslorna o vill hoppas. I början efter vi började med nya maten åt han dåligt typ nån enstaka kula torrfoder och blöt maten slickade han mest såsen… igår verkade han lite piggare o va hungrig när han vaknade och visade att han ville ha mat under dagen, åt allt vi hade gett honom. Va även med oss lite under kvällen, annars hade han mest legat i klädkammaren. Idag åt han på morgonen torrfoder, sen har han varr tveksam till mat o slickat såsen mest på blötfodret. Hur var er resa med njursjuk katt? Hur blev den bättre och piggare? Vill veta om det finns hopp o vad man kan göra, är helt rådvill nu, Tack på förhand

Annons:
Maria
2020-02-23 15:40
#1

Vår resa med vår njursjuke Moritz varade i ungefär två år.

Vi gjorde valet att inte behandla då han vägrade njurkost och han älskade god mat så de sista åren fick han äta precis allt som han tyckte om.

Här kommer en tråd om Moritz.

https://katter.ifokus.se/discussions/56e2e91fce12c47b68000249-gammal-katt-som-magrat

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2020-02-23 19:54
#2

Min Moltas som är drygt 15,5 år har konstaterad njursvikt sedan ett drygt år tillbaka. Symtomen var framförallt smygande viktnedgång (han som tidigare vägt c:a  6 kg vägde till slut bara 4,6..). Ökad törst, ökad urinmängd och fulare päls var också något som jag hade lagt märke till.

Han sattes på strikt njurfoderdiet (både torrfoder och blötmat) och jag köpte alla möjliga sorter för att hitta det han åt mest av och försökte truga i honom så mycket som möjligt, för jag ville verkligen inte se honom tyna bort än så som tidigare njurkatter har gjort.

Den här gången hade njurfoderdieten effekt och vid det uppföljande blodprovet hade njurvärdet sjunkit!  Det var fortfarande förhöjt, men en klar minskning iallafall. Vikten gick också upp igen sakta, men säkert. Nu känns han inom gränsen för normalvikt igen och behöver inte gå upp mer.

Nu i början på året upptäckte jag dock plötsligt att han verkade se väldigt dåligt. Nedsatt syn kan orsakas av högt blodtryck och högt blodtryck kan både vara en effekt av och en orsak till nedsatt njurfunktion. Högt blodtryck är väldigt vanligt hos äldre katter med njursvikt och mycket riktigt så var Moltas blodtryck alldeles för högt. Så nu äter han även 2 sorters blodtryckssänkande mediciner (Amodip och Fortekor) varje dag. De som ser honom (även veterinären) tycker att han är väldigt fin i både hull och päls och jag anser att han är pigg och glad, så jag hoppas att det håller i sig länge än.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2020-02-23 20:03
#3

Ja, just det, en annan viktig åtgärd är att se till att katten får i sig mer vätska, så jag ställde även fram fler vattenskålar på lite olika ställen som katten ofta vistas i närheten av, t.ex på fönsterbrädorna.

Det bästa är om katten enbart äter blötmatsvarianterna av njurdietfoder, men äter inte katten tillräckligt av det så får man, som jag,  komplettera med torrfodervarianten.

Sajtvärd Katter iFokus

Semlans
2020-02-23 21:45
#4

Min katt fick 2,5 extra år med njursvikt!! Vi gav Semintra dagligen!! Njurkosten ville han inte ha, och vi beslöt att han fick äta vad han ville i slutet. Drack mycket o kissade mer men hade 3 fantastiska år efter diagnos. Mot slutet gick det inte och han avlivades i lugn och ro hemma 💕

Antekarlsson
2020-02-23 22:17
#5

Det som oroar mig, han äter njurkosten speciellt blötmaten men även torrmaten, han tom ber om mat men håller sig mycke för sig själv, verkar trött o inte lika som innan , men han äter maten sommar bra iaf.

OberonsMatte
2020-02-23 22:47
#6

#5 Vet du hur högt Kreatininvärde han hade när han satts på njurdiet (och var gränsen för normalvärde ligger enligt den analysmetod som användes)? Hade han gått ner i vikt under längre tid och blivit allt tröttare eller är det först nu som han verkar sjuk?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Antekarlsson
2020-02-23 23:21
#7

Vet inte värdet nu, ska ringa vet. I morn. Det är väl senaste 3 mån han har vart svår med maten, gått med övertalning, och har spytt en del. Enl vet så v han inte uttorkas iaf eller lite kanske. Viktminskningen är lite svårt att avgöra då han va väldigt kraftig och gick på bantkost länge, men nådde målvikt sent i oktober november. Känns som allt brakade löst nr vi bytte till seniofoder, men det är nog slump. Vikten har legat på 5.5kg ett tag nu, gått ner till 5.3 senaste dagarna då han knappt åt alls dagen innan diagnosen sen åt han knappt kvällen dagen efter så lugnande att i länge efter besök.

Antekarlsson
2020-02-25 08:31
#8

Äntligen fått tag på veterinären och keratin värdet låg på 345 och övre gränsvärdet enligt deras värde är 186, så lite drygt fördubblat. Veterinären sa att det kan va betydligt högre vid njursvikt. Och igår så va han lite mer social och med, låg individ i soffan och lite i knät. Klöste även lite på klösbrädet som han brukar när han är hungrig… fast han har långt ifrån energin som han hade innan han började bli dålig. Hoppas han fortsätter att bli bättre

OberonsMatte
2020-02-26 12:54
#9

#7 Smygande viktminskning är oftast det första symtomet på njursvikt och är katten överviktig från början och satt på viktminskningsdiet så kan det tyvärr ta ett tag innan man märker att viktminskningen är oroväckande.

#8 Hur mycket allmäntillståndet påverkas av förhöjda njurvärden är väldigt individuellt, men jag hoppas att din katt kommer att må bättre av den njurdiet ni ger honom nu och som är tänkt att minska påfrestningen på njurarnas funktion. Ibland har det effekt och ibland inte..

När har ni tid för uppföljande blodprovstagning? Det provsvaret kommer att ge er mer svar på hur läget ser ut i just din katts fall och om det behövs ytterligare undersökningar och behandlingar. Fram tills dess gäller det bara att försöka locka honom att äta och dricka så mycket som möjligt. Om katten äter för lite och blir uttorkad blir det en ond cirkel som gör att allmäntillståndet blir ännu sämre.

Jag håller tummarna för att njurdieten har effekt och att din katts mående fortsätter att förbättras.

Sajtvärd Katter iFokus

Antekarlsson
2020-02-29 09:10
#10

Rapport, han verkar må mycke bättre nu. Kommer ta uppföljande blodprov senare. Han äter och är hungrig ofta. Är med med jag lagar mat, vilket han alltid va förr 😀 Är piggare o vill saker, han är i stort sett som förr med några undantag Han kissar ofta (4ggr dag) Han gör nr 2 mer sällan(just nu bara blötmat , för aptiten men börjat lite med torrfoder vilket går bra det med) Han spyr fortfarande, men inte mycke och inte alls lila ofta. Och verkar bli pigg efteråt. Han har börjat gå upp i vikt igen iaf Då vi är väldigt vaksamma på hur han verkar må och beter sig för att se hur det går iaf.

Skeppskatten Dina
2020-02-29 14:45
#11

# 10 Min katt Dina fick diagnosen njursvikt och högt blodtryck på alla hjärtans dag. Hon är 15,5 år. Så jag håller på att testa vilka sorters mat hon tycker bäst om. De skall helst äta mjukmat enligt veterinären och det är det som hon tycker bäst om. Hon får Semintra mot det höga blodtrycket. Jag märkte det på henne när hon fick "frånvaro-anfall". Hon är vaken men vinglig. Detta kan bero på högt Urea men de kan inte veta det säkert. Kreatininvärdet är normalt. Så jag håller alla tummar och tassar för att hon skall må bättre med dietfoder och medicin. Låter bra att din katt mår bättre. 🙂

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Upp till toppen
Annons: