Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 764 ggr
91Marran
2020-02-23 12:55

Fila klorna

Eftersom jag inte kan klippa klorna på mina katter så fixade jag en filmaskin som låter. Så fort min ena katt (Tvåan) hör ett "vibrerande" ljud så blir han rädd. Det kom efter att jag testade den på honom en gång. Lyckades fila ner en halv klo sen kom jag inte längre. Den andra katten (Ettan) går inte att få tag på i vanliga fall så jag vet inte hur klorna ser ut. De kloar båda två på både klösträd och mattor.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2020-02-24 11:02
#1

Jag försökte igår igen. Gick litet tag men han fick så stora ögon att jag trodde att han skulle attackera mig, så jag gav upp. Jag höll i honom och sa att nu gör vi detta, så höll på en liten stund.

Mvh
Mig

Kutterkatt
2020-02-24 14:26
#2

Hej! Du måste vänja katten vid ljudet först. Börja med att bara sätta på maskinen i närheten av katten och ge honom hans favoritgodis samtidigt så att han får positiva associationer av ljudet! Nu har ju katten redan fått negativa associationer av ljudet och maskinen och det kan därför ta lite längre tid innan han väljer sig. När han sedan vant sig kan du börja försiktigt närma dig att faktiskt använda maskinen, till exempel kan du hålla i honom samtidigt som maskinen är nära och låter och ge honom godis samtidigt. Ta det ett steg i taget, låt det ta tid och belöna och förstärk med godis så kommer han nog vänja sig! Vad är anledningen till att du inte bara kan klippa klorna istället?

91Marran
2020-02-24 14:39
#3

Han kommer att rycka till med tassen och då kan jag råka klippa helt fel. Han gillar inte att sitta i knäet, så funderar på att be sambon som hjälp att hålla. Använde ljudet på en stund innan jag testade första gången och ljudet var skrämmande. Får försöka och se om han vågar äta godis i närheten och sen testa med ljudet på på "långt" håll.

Mvh
Mig

91Marran
2020-02-24 14:40
#4

Tack för svar förresten!

Mvh
Mig

Kutterkatt
2020-02-24 16:10
#5

Börja på ett avstånd som katten känner sig bekväm med och ta det långsamt närmare så ska det nog gå bra till slut ska du se! Det kommer säkert kräva lite tålamod och ta tid innan kissen är bekväm men det är en väl beprövad metod som typ alltid funkar bara man inte ger upp! Angående att klippa så brukar jag hålla min katt i famnen och trycka ut klorna och så klipper min sambo och sedan får hon godis efter. Det kan ju också vara värt att testa! Tror nog det är lättare om en håller oavsett om ni klipper eller använder maskinen.

cattisa
2020-02-24 21:47
#6

Min förra katt Flisa avskydde att få klorna klippta när hon flyttade hem till mig. Hon var då 1½ är gammal. Hon såg oerhört kränkt ut och blev hal och sprattlig som en ål när jag försökte klippa klorna. Jag fick svälja stoltheten och muta henne med godis. I början blev det bara en eller två klor klippta per kväll. Vårt avtal var att hon fick en godis per klo och en extra godis efteråt + mycket kel. Långsamt kunde vi öka antalet klippta klor. Däremot gick hon inte med på att minska antalet godisar. (Inte jättefarligt egentligen, med tanke på att det godis hon fick egentligen var ett vanligt torrfoder… Hon fick bara torrfoder som godis, inte som mat i en skål.) De sista åren kom hon glatt springande när jag ropade på henne och frågade om hon ville klippa klorna.

Jag vet att man inte ska muta med godisar, men ibland har nöden ingen lag… Och vi fick en mysig kelstund varje gång.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
Upp till toppen
Annons: