Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 599 ggr
Catlady91
2/20/20, 9:29 PM

Hjälp att ändra åsikt om kastrering!

Jag fick precis veta att en person i min närhet, med fyra katter, har bestämt sig för att inte kastrera dessa. Anledningen? Personen anser att det är djurplågeri att kastrera. 

Hjälp mig, hur kan jag ändra personens åsikt? Katterna är innekatter, lite tur är väl det..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
OberonsMatte
2/20/20, 9:57 PM
#1

Varför tycker kattägaren att det är "snällt" att låta katter vara fertila? Är det både hanar och honor så kan varje hona föda  3-4 kullar per år… Är det snällt?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2/21/20, 7:35 AM
#2

Ofta brukar det "lösa" sig när katterna blir fertila och det är omöjligt att hålla hemmet kissfritt.

Eller når honorna börjar skrika veckovis.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2/21/20, 9:05 AM
#3

Jag förstår inte hur man orkar leva med fertila katter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Catlady91
2/21/20, 9:10 AM
#4

Just nu har personen tre honor som löper samtidigt, och tycker det är jobbigt. Men säger det med ett skratt. Vet inte om det finns både honor och hanar

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

MonicaLagerquist
2/21/20, 10:27 AM
#5

Ja att leva med fertila katter är baksidan av att vara uppfödare.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2/21/20, 10:28 AM
#6

Låter hon katterna löpa gång på gång så ökar ju risken för att de får livmodersinflammation. Det kan bli dyrt och i värsta fall kosta katten livet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[[eskils_]]
2/21/20, 10:31 AM
#7

En del kattägare - gissningsvis mest män - personifierar sig med katterna och vägrar därför kastrera dem. De tror väl på något sätt att det skulle drabba dem själva… 😉Sedan skyller de på att kastrering är "djurplågeri".

Det riktiga djurplågeriet är att låta katterna gå och lida i åratal med risk att de springer bort och blir överkörda osv osv. 

Här finns argument för att kastrera katterna:
https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/kastrera-katten-varfor-det/

Hoppas personen ändrar uppfattning!

Upp till toppen
Annons: