Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 467 ggr
91Marran
2/20/20, 7:15 PM

Ämnen i vatten

Hur farligt kan det vara med höga värden av fluorid och mangnan i vattnet? Reagerar katterna på detta? Tack för svar!

Mvh
Mig

Annons:
Uppkatten
2/20/20, 7:27 PM
#1

Mangan kan det bli i vattnet ibland när man t ex kopplar in nya vattenledningar, fick jag veta på jobbet nyligen. Det skulle inte vara farligt, varken för vuxna eller barn. Däremot uppmanades vi att låta vattnet stå och rinna länge, för att få bort missfärgning etc från vattnet. Gissar att du kan ringa till din kommun och fråga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
2/20/20, 7:38 PM
#2

Vi har gjort ett vattentest som visade på högre värden. Vattnet är som tur var inte missfärgat.

Mvh
Mig

Uppkatten
2/20/20, 8:05 PM
#3

Då kan du säkert kontakta företaget som analyserat vattnet och fråga om resultatet är av någon betydelse för er/era husdjurs hälsa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2/20/20, 8:16 PM
#4

Så här skriver Jordbruksverket om Vatten till husdjur:

"Våra vanligaste sällskapsdjur kan med fördel dricka vatten av samma kvalitet som vi själva gör." 

"Som redan nämnts, bör husdjuren få dricksvatten av lika hög kvalitet som vi människor kräver".

"Ett ämne som ofta omtalas när det gäller dricksvatten för människor är fluorid. Vid fluorid i dricksvattnet verkar samma förhållanden gälla för husdjuren som för oss människor. Fluoridhalterna bör därför inte överstiga 1,5 mg/l."

https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo99_13.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

91Marran
2/20/20, 8:26 PM
#5

Tack för svar! :)

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: