Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 699 ggr
beckare
2/20/20, 6:01 PM

Hur gammalt barn?

Hej! Funderar på att skaffa katt någon gång i framtiden. Har ni några tankar på hur stora barnen helst ska vara innan man skaffar katt? Just nu väntar jag mitt andra barn, och tänker därför inte skaffa katt inom snart framtid. Vilken ålder på barnen anser ni är rimligt innan man skaffar en katt?

Annons:
Fridaaaa
2/20/20, 6:13 PM
#1

Vi hade två katter när sonen föddes, och han är 2 år nu, gått jättebra :) 
Jag är uppväxt med katter också. Fick min första egna (med såklart mina föräldrar som hade ansvar), som 3 åring :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2/20/20, 6:41 PM
#2

Det är svårt att säga någon särskild ålder eftersom både barn och katter är individer med individuella temperament, aktivitetsnivåer och beteenden.  Säkrast är att välja katt med stabilt temperament  och barnvana (och som alltså inte blir livrädd eller känner sig hotad om barnet börjar skrika och klampa omkring). Bra också att vänta tills barnet är så stort att kattlådor kan stå framme utan risk för att barnet börjar plocka med innehållet.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2/20/20, 7:32 PM
#3

Man bör också tänka på att möblera/inreda så att katten kan undvika barnet/barnen om katten så önskar. T ex hyllor på väggarna för katten, kryp-in där barnet inte når upp o s v. Även kattlåda, vattenskål och matskål kan placeras högt. Kanske kan man ha ett rum dit katten har tillträde (t ex via kattlucka) men där barnet vanligtvis inte vistas o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
2/21/20, 3:34 PM
#4

#2 Går att göra så lådorna inte kommer åts av barn, så har vi gjort :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beckare
2/22/20, 10:39 PM
#5

Tack så mycket för alla svar och tips!!! :) Stora dottern är ganska lugn av sig, vi får hoppas nästa barn blir det också, så kanske vi kan skaffa katt relativt snart!! (och erbjuda trygg tillflykt för den) :) Tack!! :)

vendelay
2/22/20, 10:45 PM
#6

Toppenbra att ni funderar på detta innan ni skaffar katt!

Jag har volontärarbetat på katthem under relativt lång tid och vill ändå påstå att oväntat många katter kommer från familjer som fått barn och därför inte kunnat behålla katten (typ katten blir aggressiv mot barnet eller något, jag vet inte riktigt vad anledningen är, men jag antar att katten inte mått bra). Det gör mig fruktansvärt ledsen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: