Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 402 ggr
Jordgubblime
2/18/20, 7:11 PM

Borsta ny katt

Hejsan! Har nyligen köpt en norsk skogkatt tjej som är ett halvår gammal. Hon är en sprallig, nyfiken och snäll katt. Hon har inte direkt något emot att man klappar henne (om hon inte håller på att leka och fånga gosdjur för då vill hon inte gosa😃) och man kan lyfta henne men hon ogillar att bli buren och fasthållen. Hon är inte helt hemmastadd än och blir rädd om man kommer gående snabbt eller om man öppnar dörren oförsiktigt. Såklart har jag räknat med pälsvård men eftersom jag köpt henne för bara nån dag sen har jag inte bekymrat mig så mycket för det än. Såg nu när hon sov på rygg att hon har småtovor på magen och mellan bakbenen som borde redas ut nu innan det blir värre. Känns som kattstackaren kommer bli traumatiserad om jag tar fram borsten och håller fast henne och kammar magen och hon är alldeles för sprättig för att man ska hinna göra det på henne i sömnen eller när hon står still och äter. Jag är bara van med min ragdollhane som frivilligt lägger sig på rygg och njuter av att bli kammad på magen. 😛 Tips för att underlätta borstningen och undvika att hon blir livrädd för mig efteråt?

Annons:
MonicaLagerquist
2/18/20, 7:19 PM
#1

Kommer hon från en vettig uppfödare så lär hon vara van vid pälsvård.

Passa på att kamma henne när hon är mätt och trött.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2/18/20, 9:46 PM
#2

Jag har haft två långhåriga huskatter och jag har borstat försiktigt i början. Nästan bara smekt med borsten vid vila och flera gånger dagligen. Jag har sedan långsamt utökat borstningen. Trots att båda gick att borsta ordentligt som vuxna fick ena katten lätt tovor under "armarna " som jag fick klippa bort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: