Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1139 ggr
Evvesmissar
2/18/20, 4:34 PM

Matdosering

Hej Min familj har två kattflickor, en snart 3åring som är lite väl matglad o rund om magen samt en bebis som växer 🥰 Problemet är att vi har de svårt att dosera rätt till dom under dagen så att de varken får för mkt eller för lite mat. Eftersom vi är flera som matar under dagen så är de ibland svårt att hålla reda på hur mycket mat som åkt ner i lilla tjocksmocken, eftersom utan att nämna nån namn (men de är husse) tror att hans lilla älskling håller på att svälta ihjäl med tanke på hur den lilla älskade fetknoppen låter 😆 Sååå, hur gör ni för att hålla koll på att de blir rätt mängd? Vad är ert bästa knep o trix?

Annons:
Honestyisdead
2/18/20, 6:04 PM
#1

Låt en person sköta maten och mät upp den. Och få alla att förstå att övervikt är farligt för katter.

kattöga
2/18/20, 6:20 PM
#2

Och håll er till blötmat - det är mycket, mycket svårare för en katt att bli överviktig på blötmat.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Rafflan
2/19/20, 2:30 PM
#3

När min sambo hade semester förra sommaren hade vi samma problem att husse gärna gav förmycket mat och jämnt, så då köpte jag så plastburkar, delade upp dygnsportionen i 6 burkar, så var det lätt för husse att bara ge 1 burk och så fick dem rätt mängd under dygnet :)

[[eskils_]]
2/19/20, 5:44 PM
#4

Håller med tidigare kommentarer.

Att låta sin katt (eller hund) bli överviktig är snudd på djurplågeri. Klar risk för diabetes t ex.

Evvesmissar
2/21/20, 11:15 PM
#5

Tack Rafflan för din kommentar! Det var nåt sånt jag var ute efter, en hjälpfull kommentar om en lösning ett problem jag redan var medveten om:)

Evvesmissar
2/21/20, 11:16 PM
#6

Tack Kattöga för rekommendationen:)

Annons:
kattöga
2/21/20, 11:20 PM
#7

#0 #6 Berätta gärna lite hur ni gör framöver, det är alltid bra för oss andra att kunna följa och se hur sakter och ting fungerar. 
Lycka till mer er "matdosering"! '

😀😻

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: