Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1254 ggr
Catmum
2020-02-17 14:12

Jättedum fråga...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag är som sagt ny kattägare och har många dumma frågor. Här kommer en av dem: Kom hem till detta idag. Var är det? Kräks? Bajs?

Annons:
PausMaus
2020-02-17 14:26
#1

Bild hade varit bra. Men även utan bild så gissar jag på hårboll. Det tenderar att se ut som ett mellanting mellan bajs och spya..

Fridaaaa
2020-02-17 14:36
#2

Ser ut som utkletat bajs

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2020-02-17 14:57
#3

Både katter och hundar torkar sig i baken ibland genom att gnida sig mot golvet. Det kan var något som fastnat i pälsen eller bara väldigt kletigt bajs. Jag tycker det ser ut precis som det.

Catmum
2020-02-17 15:00
#4

Jag var dum som inte luktade och kollade mer noga på det. Torkade bara snabbt bort det 😣

wildfire
2020-02-17 16:36
#5

Ingen dum fråga alls, tvärtom  👍

Svårt att avgöra om det är en liten "pizza" eller en fjärt men nån av dom har vart noga med att försöka krafsa över och städa upp och sånt här ser jag också ibland om nån lagt en liten fis eller hårboll så är nån  där bums och ska städa upp genom att krafsa över det.

Sen som skrivs så kan dom åka kana på golvet om något sitter kvar i baken som dom vill får bort och det sker både på mattor och enbart golvet och även  på annat. Det där kan du upptäcka själv om nån av dom gör och en av mina gjorde så ofta han torkade sig helt enkelt i rumpen.

Ser du att det sker ofta att nån av dom åker kana med baken och liksom drar sig framåt med tassarna kan det också röra sig om  analsäcksinflammation  men det måste inte vara så det var det inte för min han bara hade det där för sig. Du kan läsa om det här.

https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/analsacksinflammation-hos-katt/

Det ser  ut på dina bilder som om nån har gjort en pizza och krafsat över den, städat  upp snyggt och prydligt  efter sig och nu går vi mot hårbollstider när dom byter päls och tvättar sig   🐱

Rafflan
2020-02-19 14:28
#6

#3 inte helt sant, om katten drar rumpan emot golvet kan det bero på klåda/mask, eller att dem har problem att tömma analsäckarna som vanligt, då kan dem tömma dem genom att dra rumpan emot golvet.

TS kolla i rumpan på katten, om allt ser bra ut, inge diarre  i kattlådan och katten verkar må bra skulle jag inte vara orolig :)

Annons:
Honestyisdead
2020-02-19 15:46
#7

#3 Håller inte med. Det är hur tydligt som helst att katten har grävt i det för att gömma det. Inte kasat. Oavsett om det är bajs eller spya är det lugnt om det inte händer igen och katten är som vanligt i övrigt.

Upp till toppen
Annons: