Annons:
Etikett: allmÀnt-kattprat
LĂ€st 1017 ggr
Catmum
2020-02-15 21:59

Kloklippning đŸ˜©

Hej! Jag brukar ta mina katter till lokala djuraffĂ€ren för att fĂ„ klorna klippta. Har funkat bra men vill verkligen lĂ€ra mig klippa sjĂ€lv, av flera skĂ€l: - onödigt att dra ivĂ€g med katterna och stressa dem varje gĂ„ng, hellre att vi gör det i lugn och ro hemma i soffan 😌 - Ă€ven om det Ă€r billigt i djuraffĂ€ren Ă€r det pengar som kan sparas och lĂ€ggas pĂ„ extra god kattmat istĂ€llet 😋 - skönt att slippa vara beroende av djuraffĂ€rens öppettider - ju Ă€ldre och tyngre katterna blir desto tuffare för mig att bĂ€ra dit dem (har ingen bil) Jag försöker verkligen allt. Ser till att det Ă€r lugnt, att de Ă€r avslappnade, kissade, bajsade och lekta, har godis inom rĂ€ckhĂ„ll, mycket gos och mys och tar det lugnt. Men det kĂ€nns som mina armar inte rĂ€cker till đŸ˜© Behöver en för att hĂ„lla katten, en för att hĂ„lla tassen - och en för att klippa. Bor sjĂ€lv och har bestĂ€mt mig för att fixa detta pĂ„ egen hand men blir sĂ„ ledsen och frustrerad. De har inget emot att jag hĂ„ller dem och pillar med tassarna. Men jag hinner aldrig fĂ„ fram klo och sax och mĂ„tta in, innan katten slinker ivĂ€g. SvĂ„rt att hĂ„lla dem ordentligt med bara en hand. NĂ€r jag Ă€r i djuraffĂ€ren ser det sĂ„ lĂ€tt ut nĂ€r hon gör det, blir ledsen pĂ„ mig sjĂ€lv att jag inte kan 😔 PĂ„ de snart tvĂ„ mĂ„nader jag haft katterna har jag lyckats klippa totalt tvĂ„ klor!! 😞 SĂ„ vad Ă€r era bĂ€sta kloklippar-tips? đŸ€š

Annons:
Rafflan
2020-02-15 22:13
#1

Jag sÀtter bara katten pÄ rumpan i mitt knÀ med ryggen emot min mage/bröstkorg, och sÄ tar jag en tass i taget, trycker ut klon, och klipper av tippen, man behöver inte klippa nÀra pulpan som med hundar.
Försöker katten gÄ hÄller jag bara kvar den i famnen och klappar tills den lugnar sig.
Sedan vet jag inte om mina katter Àr ovanligt snÀlla och jag haft tur, men alla har vart jÀtte lÀtta att bara ta i famnen och klippa, nÄgra tycker det Àr en trevlig gos stund, andra tycket det Àr trÄkigt men sitter snÀllt still tills jag Àr klar :)

Video som pĂ„minner om hur jag gör 
https://www.arkenzoo.se/goda-rad/sa-klipper-du-klorna-pa-din-katt

jollycox
2020-02-16 09:38
#2

Jag gör precis likadant som #1. Har trÀnat det med alla mina/vÄra katter(totalt 4) frÄn att dom var kattungar. Bra video och tips för att trÀna i lÀnken i #1. Det jag inte hÄller med om Àr "Katten bestÀmmer hur mÄnga klor du tar i taget". Tolkar jag som att nÀr katten sprattlar och vill ivÀg sÄ Àr ni klara. Dom kan ju ocksÄ mena att man mÄste utgÄ frÄn nivÄn katten Àr pÄ, Àr man i början av trÀningen sÄ kan man kanske klippa tvÄ klor Ät gÄngen. SlÀpp inte ivÀg katten om den sprattlar för dÄ lÀr den sig att det lönar sig att sprattla.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[[eskils_]]
2020-02-16 11:42
#3

#1 SĂ„ gör jag ocksĂ„. "StĂ€nger in" katten vĂ€nligt men bestĂ€mt mellan min kropp och vĂ€nsterarmen, och klipper med höger hand. Mycket beröm fĂ„r man ge! â€ïž

micki78
2020-02-16 12:16
#4

Jag klipper mina katter i badrummet, jag sitter pĂ„ toalettstolen, stĂ€nger till dörren och lĂ€gger katten i mitt knĂ€. Katten ligger pĂ„ sidan och jag tar en tass i taget. NĂ€r den sidan Ă€r klar vĂ€nder jag pĂ„ katten. Har klosaxen i ena handen och hĂ„ller i tassen i andra. Om katten försöker vrida pĂ„ sig sĂ„ har jag ju i alla fall ena handen att hĂ„lla i med, och sen snabbt, men försiktigt klippa.. Men man fĂ„r klippa relativt snabbt. NĂ€r jag hade 5 katter klippte jag alla 100 klor i samma veva pĂ„ nĂ„gra minuter. Är man osĂ€ker sĂ„ ta bara tippen pĂ„ klon, inte sĂ„ lĂ„ngt ner. NĂ€r du Ă€r mer van kan du klippa mer.

Jag provade sitta i köket förut men dÄ sprattlade katten lite mer eftersom han sÄg mer flyktvÀgar. DÀrför Àr badrummet bÀttre med stÀngd dörr.

Rafflan
2020-02-16 12:42
#5

Kan Àven tillÀgga att jag fick 3 av mina 4 katter nÀr dem var vuxna, sÄ Àr vÀldigt lÀtt att trÀna Àven vuxna katter att fÄ klorna klippta :)

Catlady91
2020-02-16 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag klipper nĂ€r min katt ligger och Ă€r avslappnad. Har jag gjort sedan jag adopterade henne för fyra mĂ„nader sedan. Hon hade aldrig fĂ„tt klor a klipp innan, och var lite drygt 1 Ă„r dĂ„. Hon har inte mycket hanterad, men vĂ€ldigt snĂ€ll. Hon lĂ„g och tittade medan jag klippte, och nu brukar hon till och med kurra. Dessutom vet hon att hon fĂ„r godis efterĂ„t, om hon Ă€r duktig. Nu Ă€r hon vĂ€ldigt ung och lite trotsig, sĂ„ sist var hon brĂ„kig och skulle rycka med tassarna. Det gick bra, men inget godis den gĂ„ngen. Hon har lĂ€rt sig nu att man inte fĂ„r godis varje gĂ„ng, för ibland Ă€r man lite brĂ„kig. Jag gjorde aldrig en stod grej av det. Jag klipper bara lite, sjĂ€lva toppen liksom. SĂ„ mitt tips Ă€r att ta det nĂ€r katten ligger helt lugn och avslappnad, och gör ingen grej av det. NĂ€r du fĂ„r klippa pratar du med lĂ„g röst med den. ”Vad duktig du Ă€r
 Vilken duktig kille/tjej” lĂ„gt och lugnt. NĂ€stan viskande. Det lugnar iallafall min katt 😊 som min katt ligger och ser ut pĂ„ bilden, Ă€r ett perfekt tillfĂ€lle tycker jag för kloklipp. Överraska aldrig, pratande katten lite innan. ”Hej gumman
 Ligger du hĂ€r och myser?” FrĂ„gade jag nĂ€stan viska till henne med lugn röst, och smeker henne lite över kinden. DĂ„ börjar hon kurra och tycka det Ă€r mysigt. DĂ„ tar jag tassen lugnt, och börjar klippa. NĂ€r det inte Ă€r kloklipp, gör jag samma sak och bara kollar klor och tassar. SĂ„ det inte Ă€r klipp varje gĂ„ng 😊

❀ Jag jobbar hĂ„rt, för att min katt ska leva gott ❀

đŸ’Ș Man mĂ„ste vĂ„ga misslyckas, för att lyckas đŸ’Ș

Annons:
wildfire
2020-02-17 17:40
#7

Det dĂ€r med kloklippning kan vara lite marigt đŸ˜ƒ men jag klipper klorna sjĂ€lv pĂ„ mina och har alltid gjort. Gör som skrivits redan lĂ€gger dom i knĂ€t och det har jag gjort sen dom var smĂ„ sĂ„ dom Ă€r vana men nog protesteras det allt det gör det hur gamla dom Ă€n blir sĂ„ Ă€r kloklippning inte roligt men dom vet ocksĂ„ att det Ă€r inget farligt alls och kĂ€nns skönt nĂ€r det Ă€r gjort.

TĂ€nker vi efter sĂ„ skulle vi kĂ€nna lika som dom om nĂ„gon kom och la oss i sitt knĂ€ och började klippa naglarna pĂ„ oss det tror jag inte nĂ„n av oss skulle tycka om đŸ˜‚men vĂ€njer man dom frĂ„n det att dom Ă€r smĂ„ sĂ„ brukar det gĂ„ bra men protestera det mĂ„ste dom fĂ„ göra det Ă€r bara katts sĂ€tt đŸ˜Ž

Rafflan
2020-02-19 14:25
#8

#7 protestera Ă€r okej, en samtidigt mĂ„ste man lĂ€ra katten att nĂ€r matte sĂ€ger att du ska bara still dĂ„ ska du vara still, för om katten har lĂ€rt sig lyssna pĂ„ Ă€garen Ă€ven om den inte har lust underlĂ€ttar vid att kolla sĂ„r, sköta ev sĂ„r och hos veterinĂ€ren vid provtagning. 
Om katten dock lÀr sig att nÀr den sÀger "nej tack" slÀpper matte, dÄ kommer katten bli jÀtte rÀdd/arg/stressad den dag man tvingas hÄlla fast Àven fast katten sÀger nej för att tex sköta om ett sÄr eller ta prov hos veterinÀren.

Catlady91
2020-02-19 15:39
#9

Jag klippte klorna pĂ„ min katt igĂ„r. Jag lyfte upp henne pp fotpallen till fĂ„töljen, som hon Ă€lskar att ligga pĂ„, la henne ner pĂ„ sidan och satte mig pĂ„ golvet och började klippa hennes klor. Jag bara talade om att detta ska göras nu. Hon försökte gĂ„ undan, men jag tog tillbaka henne. ”Nu ska det klippas klor” sa jag Ă„t henne, och hon accepterade det. Hon la sig ner, och lĂ€t mig klippa klorna. Medan pappa stod bredvid och sa ”men stackars kisse dĂ„! Är matte dum pĂ„ dig? Ska jag ge dig godis?” Ironiskt, sĂ„klart. Vi har samma syn pĂ„ djurhĂ„llning. SĂ„ dĂ€r stod han, ömkade min katt som sĂ„klart höll med honom i allt, och skulle ge henne godis 😂

❀ Jag jobbar hĂ„rt, för att min katt ska leva gott ❀

đŸ’Ș Man mĂ„ste vĂ„ga misslyckas, för att lyckas đŸ’Ș

Honestyisdead
2020-02-19 15:51
#10

Gör som #1. SlÀpp inte katten om den försöker komma ifrÄn, för dÄ lÀr den sig att det lönar sig.

wildfire
2020-02-19 18:08
#11

#8 protestera Ă€r okej, en samtidigt mĂ„ste man lĂ€ra katten att nĂ€r matte sĂ€ger att du ska bara still dĂ„ ska du vara still, för om katten har lĂ€rt sig lyssna pĂ„ Ă€garen Ă€ven om den inte har lust underlĂ€ttar vid att kolla sĂ„r, sköta ev sĂ„r och hos veterinĂ€ren vid provtagning. 

Jag vet inte varför du svarar mig đŸ€”men jag har aldrig haft nĂ„gra problem med mina katter varken hos veterinĂ€r eller under kloklippning, visst protesterar dom med ljud och ska höras det Ă€r deras sĂ€tt att visa att dom Ă€r obekvĂ€ma i situationen och det mĂ„ste vi lĂ€ra oss att förstĂ„ annars ska vi inte ha katt eller nĂ„t annat djur.

Om katten dock lÀr sig att nÀr den sÀger "nej tack" slÀpper matte, dÄ kommer katten bli jÀtte rÀdd/arg/stressad den dag man tvingas hÄlla fast Àven fast katten sÀger nej för att tex sköta om ett sÄr eller ta prov hos veterinÀren.

NĂ€ katt mĂ„ste fĂ„ sĂ€ga nej och vi som Ă€gare mĂ„ste lyssna. Bara gĂ„ till oss sjĂ€lva om vi skulle   bli klo klippta  av katt eller utsĂ€ttas för en situation hos en Doktor som upplevs som obekvĂ€m och skrĂ€mmande den situationen drar vi oss ur snabbt och sĂ€ger nej samma sak med djuren.

Vi ska förstĂ„ katten och vĂ„ra djur inte tvinga dom in i situationer, visst katt vill springa ivĂ€g under vissa situationer men för tusan gör det bekvĂ€mt för dom och förstĂ„ deras rĂ€dsla och anpassa situationen efter katten inte efter vad vi vill för dĂ„ kommer vi ingenstans men gör man som min vet sĂ„ fĂ„r dom röra sig fritt och dom fĂ„r rymma i behandlingsrummet tills dom lugnat ner sig och kĂ€nner att inget farligt hĂ€nder dom men hĂ„lla fast glöm det för det förlorar vi djurĂ€gare pĂ„ och upplevs istĂ€llet som om vi fĂ€ngslar vĂ„ra djur och det har vi ingen som helst rĂ€tt till och gör vĂ„ra djur rĂ€dda istĂ€llet för att skapa kĂ€rlek mellan mĂ€nniska och djur  đŸ˜•

Honestyisdead
2020-02-19 18:18
#12

#11 Det gÄr utmÀrkt att tvinga dom till saker som behövs. Att slÀppa katten vid kloklippning garanterar att det tar lÀngre tid för den att acceptera det. Min ena katt protesterade första gÄngen, jag höll kvar honom i famnen trots riv och bit, och sedan hÀnde det aldrig igen. Hade jag slÀppt honom hade han försökt igen eftersom beteendet dÄ hade belönat honom och han hade lÀrt sig att det Àr en situation han kan och mÄste fly frÄn. Nu fick han istÀllet veta att jag bestÀmmer vid kloklippning och att det inte Àr farligt.

Catlady91
2020-02-19 18:35
#13

Jag hĂ„ller med er bĂ„da till viss del. Nej, men ska inte tvinga djur till nĂ„got som Ă€r obekvĂ€mt för dom. Men istĂ€llet för att slĂ€ppa dom vid protester eller undvika situationen helt, sĂ„ lĂ€r man dom försiktigt att det inte Ă€r sĂ„ obekvĂ€mt som de kanske tyck. Min katt hade aldrig fĂ„tt klor klippta innan hon kom till mig. Nu Ă€r det inga problem! Jag tvingade henne inte till det, jag tog det nĂ€r hon var lugn. Ja, man kan tvinga katten till att göra saker. Är det obekvĂ€mt, eller vill katten bara bestĂ€mma? Jag Ă€r uppvĂ€xt med hundar, och jag vet att hundar och katter Ă€r helt olika djur. Men Ă€r dom det? Titta i en flock med lejon. Finns det ingen alfa dĂ€r som sĂ€tter regler? Jo! Bland alla djurslag finns en ledare, som talar om vad som Ă€r rĂ€tt och fel och vad som skall göras. Mina förĂ€ldrar var alltid bestĂ€mda med hundarna, och det mĂ„dde hundarna bra av. Jag kör samma teknik med min katt. ”Nu ska vi klippa klor. Jag vet att du inte vill, men du vet ocksĂ„ att det inte gör ont och det Ă€r inte obehagligt. Och det gĂ„r fort, och Ă€r du duktig fĂ„r du godis efterĂ„t” sĂ„ nu nĂ€r vi klippt klor, sĂ„ sĂ€tter hon sig upp och vĂ€ntar pĂ„ godis. DĂ„ Ă€r matte sĂ„ snĂ€ll sĂ„ man fĂ„r vĂ€lja sjĂ€lv ur godisbutiken vilken smak man vill ha 😜 lite som barn fĂ„r vĂ€lja tandborste eller leksak hos lĂ€karen och tandlĂ€kare. NĂ€r vi Ă€r hos veterinĂ€ren, samma sak. ”Jag vet att du inte gillar detta, men du vet att du kan lita pĂ„ mig. Ingen kommer göra dig illa eller vara dum pĂ„ dig, och detta mĂ„ste göras” och det accepterar hon. Hon fĂ„r ju godis av bĂ„de mig och veterinĂ€ren efterĂ„t! Snacka om lyx pĂ„ hög nivĂ„! Och nej, jag matar inte min katt med godis 😜 min mamma dĂ€remot tycker jag Ă€r snĂ„l med godiset 😂 SĂ„ nej, men ska inte tvinga katter till saker som man SER pĂ„ katten att den tycker Ă€r lĂ€skigt eller obehagligt. MEN! Du kan göra det behagligt och mindre lĂ€skigt genom att pĂ„ ett snĂ€llt sĂ€tt ”tvinga” den till det 😊 Min katt hade aldrig fĂ„tt klorna klippta innan hon kom till mig. DĂ„ passade jag pĂ„ nĂ€r hon lĂ„g och halvsov. Andra dagen hos mig, efter att ha rört hennes tassar lite, klippte jag hennes klor. Hon lĂ„g och tittade med svagt öppna ögon, och kurrade. Jag kör samma teknik nu. Jag hĂ„ller inte i dig, du kan gĂ„. Men jag bestĂ€mmer att du ska vara hĂ€r. Hon hĂ„lls inte fast mer Ă€n i tassen, och dĂ„ Ă€r det mer accepterat. Sköter hon sig, fĂ„r hon godis och massa kel sedan. Om hon inte sköter sig, alltsĂ„ ska rycka undan tassar hela tiden eller smita, inget godis och inget kel. Hon vet detta, och i och med att jag byggt upp en tillit mellan oss sĂ„ fĂ„r jag göra vad jag vill med henne! LĂ€gga handen över ansiktet, skaka lite pĂ„ hennes ben, lyfta upp henne och pussa henne massor, sĂ€tta henne i knĂ€t pĂ„ nĂ„gon. Vad jag vill verkligen! För hon litar pĂ„ mig. Vi har fĂ„tt ett sĂ„dant band, sĂ„ hon litar fullt ut pĂ„ mig. Men kommer nĂ„gon annan och gör samma sak, dĂ„ blir hon sur. En speciell katt, helt enkelt 😋 SĂ„ att tvinga katten till nĂ„got kan man göra, men pĂ„ ett snĂ€llt sĂ€tt 😊 fĂ„ katten att tro att den har en valmöjlighet, att det Ă€r den som bestĂ€mmer. Men i sjĂ€lva verket Ă€r det du som bestĂ€mmer 😉 dĂ„ funkar det! Men glöm aldrig att tillit Ă€r A och O! För om du ska in i en lĂ€skig situation, vem gĂ„r du hellre med dĂ„? En person som sĂ€ger Ă„t dig argt och bestĂ€mt ”kom nu, fjant!” Eller gĂ„r du in med personen du litar pĂ„ mest som sĂ€ger ”det Ă€r inte farligt, vi gör det tillsammans”? 😊

❀ Jag jobbar hĂ„rt, för att min katt ska leva gott ❀

đŸ’Ș Man mĂ„ste vĂ„ga misslyckas, för att lyckas đŸ’Ș

Annons:
wildfire
2020-02-19 18:45
#14

Jag ger upp đŸ˜“ jag Ă€lskar mina katter och jag gör allt för dom men jag har inget behov av försvarar dumheter vad katter kan och inte.

Det finns inga mellanting antingen Àr man katt eller ej och vi mÄste inse att vi har med individer att göra. Ingen katt Àr den andra lik .

Honestyisdead
2020-02-19 18:58
#15

#14 "jag har inget behov av försvarar dumheter vad katter kan och inte." Vad menar du? Ingen har pratat om vad katter kan och inte. Katter Àr sÄ klart individer men dom Àr ocksÄ lika pÄ mÄnga sÀtt som katter. Min teknik ska sÄ klart endast anvÀndas om katten litar pÄ dig som Àgare.

Rafflan
2020-02-19 19:36
#16

#14 jag Ă€lskar ocksĂ„ mina katter â€ïž
om du lÀser mitt första inlÀgg ser du hur jag gör för att vÀnja mina katter vid att bli fasthÄllna "Försöker katten gÄ hÄller jag bara kvar den i famnen och klappar tills den lugnar sig."

PÄ dig lÄter det som att man lÀr katter att bli fasthÄllna genom att trycka ner dem och lÄta dem ha panik och slÄss för sitt liv tills dem ger upp och blir apatiska???

Ja om din katt fÄr en fraktur i ett ben tex (Àven innekatter kan fÄ det Àven om man försöker skydda dem) sÄ kommer den inte tycka det Àr kul att Äka till veterinÀren, bli stucken med smÀrtstillande, ta en röntgenbild, fÄ kanyl i benet sÄ den kan sövas, osv. Katten kommer bara vilja vara ifred och gömma sig, men man kan inte lÄta katten vÀlja, katten mÄste ibland göra som vi vill dÄ dem inte vet vad som Àr bÀst för dem.

Ang att ingen katt Ă€r den andre lik, helt rĂ€tt, jag har 4 olika katter som kom till mig som vuxna med olika bakgrunder, alla 4 har jag lĂ€rt att sitta stilla vid behov utan problem genom tid och tĂ„lamod frĂ„n mig. 
Sedan vill tex "vildkatten" helst ha en filt eller handduk över huvudet hos veterinĂ€ren sĂ„ han kan "gömma" sig nĂ€r man tar blodprover, vaccinerar, eller liknande. Men han sitter snĂ€llt still nĂ€r jag ber honom utan brĂ„k. 
Jag tror inte att det inte gÄr att trÀna katter, jag tror alla katter gÄr att trÀna genom tid, tÄlamod och samarbeta med sin katt, sedan fÄr man anpassa trÀningen efter varje individ, precis som man gör nÀr man trÀnar hundar, hÀstar, mm.

Catlady91
2020-02-19 19:41
#17

Det viktigaste man ska göra nĂ€r man skaffar katt Ă€r att skapa ett band och tillit. Sedan kan man börja med allt runt om kring. Kloklippning, borstning, badning m.m. Trust is everything! NĂ€r djuret litar pĂ„ dig, lĂ„ter den dig göra det du vill 😊 pratade precis med en mĂ€nniska som haft katt hela sitt liv, hon har alltid hĂ„llit i dom nĂ€r hon klippt klor och de har Ă„lat sig. NĂ€r jag berĂ€ttade hur jag gör med min katt, sĂ„ blev hon chockad. ”Vilken uppfostrad katt du har!” Ja, men framförallt: jag har en katt som litar pĂ„ mig. Hon lĂ„ter mig göra vad jag vill, för hon vet att jag aldrig skulle göra henne illa eller sĂ„. Finns den tilliten, frĂ„n bĂ„da hĂ„ll, sĂ„ kan man göra allt utan nĂ„got vidare tvĂ„ng 😊 sen kan man köra byteshandel. Alla som har barn vet nog vad jag menar 😋 ”om du tar det hĂ€r blodprovet, sĂ„ fĂ„r du en leksak sedan” och allt vad det nu kan vara. Gör samma med katten. Klipp klorna, sedan kelar man massor och ger lite godis. Eller nĂ„got som katten tycker supermycket om! En rĂ€ka eller tvĂ„, en bit korv, liten bit nötfĂ€rs. DĂ„ blir det ju en mysig sak. ”Om jag gör det hĂ€r, som inte Ă€r sĂ„ roligt, sĂ„ fĂ„r jag ju mys och gotta sen.. Inte sĂ„ tokigt!” Sen skulle jag ocksĂ„ rekommendera att man tar sĂ„nt hĂ€r nĂ€r katten Ă€r avslappnad och lugn. Lek med den innan, sĂ„ den blir riktigt trött. NĂ€r den sedan gĂ„r och lĂ€gger sig för att vila, klappa katten lite och om den tillĂ„ter det, klipp lite klor. Börja med en tass per dag, sedan nĂ€r det Ă€r dags igen tar man tvĂ„ tassar, osv. 

Men blĂ„hĂ„lla en katt, alltsĂ„ verkligen hĂ„lla i den hĂ„rt och klippa klor, Ă€r varken bra för dig eller katten. Du kan rĂ„ka klippa fel, och katten fĂ„r en dĂ„lig upplevelse. NĂ€sta gĂ„ng klotĂ„ngen kommer dram, sticker katten. Gör det istĂ€llet till en mysig stund. Klippa en minut, mysa tvĂ„ minuter t ex. Det Ă€r mitt tips 😊 det Ă€r ett tvĂ„ng, pĂ„ snĂ€llare sĂ€tt 😊

❀ Jag jobbar hĂ„rt, för att min katt ska leva gott ❀

đŸ’Ș Man mĂ„ste vĂ„ga misslyckas, för att lyckas đŸ’Ș

Upp till toppen
Annons:
Â