Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 754 ggr
planetkladd
2020-02-15 20:22

Vad räknas som akutvård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! märkte nyss ett sår på min kisse vid svansens rot. ser ut som en grop och finns lite blod där samt var. hon slickar som en galning och vi här hemma vet inte vad vi kan göra. vi har inte grejerna för att lägga om det heller då det är på ett svårt ställe. detta är vår första riktiga katt och har inte varit med om att katten skadat sig. åker man in för en sådan sak? är rädd att det ska bli infekterat eller djupare när hon slickar. bästa bilden jag kunde få tagen

Annons:
Honestyisdead
2020-02-15 20:28
#1

Ja åk in med det.

S.L
2020-02-15 20:30
#2

Har ni tratt? På med den och håll henne inne. Tvätta såret med koksaltlösning (koka eget googla fram resept) tvätta rent såret 2-3 gånger per dag. Jag tror detra är ett sår från en annan katt. Så rengör och se till att hon inte slickar på det. Vanliga djurbutiker säljer trattar med.👍 Har ni spruta kan man spola såret med svag stråle med koksaltlösning. Vad ni ska tänka på. Är katten pigg. Äter bra? Ingen feber. Allt det bra/normalt =inte akut.

planetkladd
2020-02-15 20:39
#3

tack för snabba svar. vi är redan påväg till veterinären nu. #2 ingen tratt hemma eller liknande och känns som att hon slickar alldeles för mycket för att vänta tills imorgon med tratt. hon är dock väldigt lugn i bilen och slickar inte just nu. hon mådde bra när hon kom in (vilket var för 1,5h ungefär), kelig och som vanligt. men senare såg vi henne ligga och slicka sig på samma ställe under 2-3 min och ser därefter såret. när jag försökte ta bilden kändes det som att det gjorde ont för henne, hon ville inte alls be rörd i närheten.

[[eskils_]]
2020-02-15 21:27
#4

Bra att ni åkte till veterinären, för såret kan bli infekterat. 

Jag tror också det kan vara ett bitsår från en annan katt. De brukar bitas vid svansroten eller tassar. Brukar hon gå ute med risk att träffa andra katter?

I annat fall kanske det är en tagg från en kaktus eller buske.

Honestyisdead
2020-02-15 21:44
#5

#3 Bra att ni åkte! Härligt att se folk ta ansvar :)

Rafflan
2020-02-15 22:17
#6

Ja man ska söka vård för sår.
Man kan ringa och rådfråga, ibland behöver man åka in akut på kvällen/natten, ibland kan man avvakta och åka in nästa dag, men det bedömer man över telefon ihop med veterinären. 
Anledningen att man ska kolla sår är att pga är det tex kattbett är det stor risk för infektion, katter har även lös hud vilket gör att det lätt bildas sårfickor och har kattens djupa såna kan såret behöva opereras, även om såret ser litet ut på ytan då det kan gå djupt på insidan.

Jätte bra att ni sökte vård, hoppas såret läker bra :)

Annons:
planetkladd
2020-02-15 22:39
#7

hej igen! hemma efter besöket. veterinären trodde det kan vara ett rivsår eller att hon sprungit in i något hårt. senaste katten vi såg som var på ”hennes” revir var i somras, dock så finns det en katt mycket längre bort som hon skulle kunnat träffat på. vi tror mer på att hon sprungit in i något då vi inte sett någon katt på länge. men oavsett vad så känns det bra att ha kollat upp det. veterinären tyckte inte att vi skulle göra något idag med tanke på att det inte ser akut ut så vi fick en tratt och tid på måndag! de fick inte lov att raka kissen vid såret då det uppenbarligen gjorde ont. vad jag förstod så ska de ge henne lugnande på måndag för att kunna raka och plåstra om såret eller liknande.

annzoo
2020-02-17 05:49
#8

#7 fick du inte metacam utskrivet om katten har ont?

wildfire
2020-02-17 17:26
#9

Aj aj det där ser ut att göra ont för henne , lilla vännen men så underbart att ni nu får hjälp och du ska se att det reder upp sig för vi har väldigt bra veterinärvård idag och katter är duktiga så det där ska nog ordna sig ska du se.

Berätta för oss hur det går för henne 🐱

planetkladd
2020-02-17 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

uppdatering: hon verkar inte längre ha ont, så känns riktigt bra. hon gillar inte direkt att bli rörd där men hon leker på och rullar sig som vanligt vilket då är lite jobbigt med tanke på tratten. på besöket hos veterinären idag blev det bara en koll. hon tyckte det hade torkat fint och att hon inte ville öppna det för att göra rent då det inte verkade vara någon böld där som hon kunde känna. signe sötnosen får behålla tratten åtminstone 5 dagar tills såret läkt och hon inte är intresserad av att slicka. ifall det börjar se värre ut eller att man kan känna en böld så skulle vi åka in igen. hon ser ut som en liten lampa haha

planetkladd
2020-02-17 22:03
#11

skönt att hon accepterat tratten också! när signe kastrerades fick hon av den direkt.

Upp till toppen
Annons: