Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 792 ggr
Kankatt12
2020-02-14 23:34

Jamar på morgonen

Hej! Jag har en 4 årig katt som är väldigt trevlig. Men vi har ett problem i relationen. Han börjar jama tidigt på morgonen, ibland 5.30-6.30. Jag tänker att 7.00 o efter är okej men innan dess skulle jag vilja sova. Han får gå ut på morgonen om någon är hemma samt på kvällen, men inte om man inte är hemma och kan öppna dörren när han kommer tillbaka. Grejen är den att han jamar jättehögt tidvis mot dörren o jag tänker att om jag börjar släppa ut honom så kommer han att väcka mig 3 eller 5 på morgonen när han får lust. Skulle vilja ha lugna nätter. Tänkte att jag ska uppmuntra hans jaktinstinkt och har lagt ut maten på olika ställen och i skålar som han måste ta med tassen osv. Leker med honom ofta när vi ses. Han lugnar ner sig om jag skulle gå upp och spinner. Men önskar att han kunde underhålla sig själv under några timmar på morgonen. Har ni några aktiveringstips där man själv inge behöver gå upp utan kan lämna under natten för katten att lösa?

Annons:
Uppkatten
2020-02-15 08:42
#1

Frågan är om katten är sugen på mat, sällskap, att gå ut…. eller vad det hela står för. Det framkommer inte heller hur du bor (antal rum, lantligt o s v) eller om katten är kastrerad. 

Är katten hungrig så finns det ju foderautomater med timer som man kan ställa in så att katten t ex får en tidig frukost i väntan på att du ska vakna.

Bor du "stort" så kanske katten kan få vara bara i en del av lägenheten/huset nattetid.

Har du egen trädgård så kanske du kan ha en rastgård och kattlucka ut mot den så att katten kan gå ut i sin rastgård på egen tass när den så önskar.

En kompis att härja runt med (för att bli av med energi och få sällskap) är bra för många katter, men katter är nattdjur så risken finns förstås att de vill härja runt nattetid/tidigt på morgonen.

Vill katten ffa ha sällskap så kanske en radio som styrs av timer kan vara "tillräckligt sällskap" en stund på morgonen. D v s bara att "det händer något"…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2020-02-15 08:56
#2

Vår gammelkatt börjar också låta tidigt i ottan. Och går fram och tillbaka. I början trodde jag att det bara var "panik" för att få gå ut och kissa. Men jag har lärt mig att han är mer hungrig än i behov av att få gå ut. Så jag ger honom mat i ottan och väntar med att släppa ut honom. Och det brukar fungera jättebra för det mesta.

(Vi har också kattlådor hemma, så han har, efter mycket om och men, accepterat att använda dem ibland  istället för att få gå ut.)

Däremot väntar jag en liten stund när han jamat och sen slutat jama, så att han inte lär sig att jag hoppar upp så fort han jamar. 

Jag gillar, i och för sig, att gå upp tidigt - så mysigt att se dagen gry! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Rafflan
2020-02-15 22:22
#3

Vårkänslor?
En av mina katter förvandlas till ett monster var enda j*vla vår, han jamar 24/7, börjar tidigt innan solen gått upp på morgonen, och bara jamar och jamar och jamar, han driver oss till vansinne och är pest jobbig, men det är bara att härda ut så lugnar han sig efter några veckor och blir sitt vanliga jag.
(om någon undrar, han kastrerades när han var 1 år och är idag 10 år, första åren trodde vi något var fel på honom och sökte veterinär varje vår, fullt frisk, tills vi insåg att han blev såhär varje vår helt enkelt)

Kankatt12
2020-02-15 22:34
#4

Hej! Tack för era kommentarer! Kan tillägga att han är kastrerad, jag bor nära en skog och huset är ganska stort. Tror han jamar för sällskap/jakt. Tycker inte att der hjälper att ignorera eller så är det väldigt svårt. Han kommer ändå till sängen och spinner högt och vill ha uppmärksamhet.

kattöga
2020-02-16 06:38
#5

Kanske kan Feliway hjälpa morgon-jamarna?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Catlady91
2020-02-16 15:39
#6

Lek lek lek lek. Lek mycket på kvällen innan ni lägger er. Och då menar jag lek tills katten ligger på sida och verkligen är trött. Då kommer han vara för trött för att jama tidigt. Min katt gjorde samma sak i början, då började jag leka med henne på kvällen. Eller aktivera henne iallafall. Min katt har alltid leksaker framme, så hon kan leka när hon känner för det. Dessutom har hon två akvarium med fiskar som håller henne sysselsatt 😊 så det kanske är ett alternativ? Ett mindre akvarium med en fisk eller två 😊 otroligt lätt att sköta, det sköter sig själv för det mesta 😊 är du intresserad så kan du skicka PM till mig så kan jag hjälpa dig där 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Upp till toppen
Annons: