Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 460 ggr
McMuffin
2020-02-14 13:23

Kastrera bägge honorna samtidigt?

Hej, 

Är ny på forumet. Jag har två honkatter, den ena ca 9 månader och den andra 8 månader. Den äldsta har precis genomgått sitt första löp och jag misstänker att den andra kommer att följa inom kort. Bägge är huskatter och ska inte avlas på.

Min fundering är om det är vettigast att kastrera bägge samtidigt?  De är fortfarande rätt fulla av bus, så vill inte ha ett scenario där jag kastrerar den äldsta och den yngre sedan försöker leka för våldsamt henne. Är det någon här inne som har erfarenhet och vet vad som blir bäst för katterna?

Annons:
MonicaLagerquist
2020-02-14 13:34
#1

Jag skulle ta bägge samtidigt så snart som möjligt. Helst igår.

Stolt ägare till fem La permer

McMuffin
2020-02-14 13:49
#2

#1 Igår blir lite svårt att få till det, men kommer definitivt att ske inom snar framtid. Trodde inte de började löpa förrän fram på vårkanten, därför har jag väntat lite. Som tur var är de innekatter, så det finns ingen risk att det sker några hoppsan-ungar. Men det såg jobbigt ut för henne så jag vill kastrera innan hon hinner gå igenom fler. Så bägge samtidigt är att rekommendera?  Ska ta och ringa vetrinären idag :)

annzoo
2020-02-14 14:07
#3

#2 honor kan börja löpa redan vid 4 månaders ålder. Min yngsta var 5 månader och startade hårt men varannan veckas löp. Boka kastrering åt båda så snart du kan och hoppas de inte hinner börja löpa igen.

McMuffin
2020-02-14 14:25
#4

#3 Tack, jag har ringt veterinären nu och fått en tid om två veckor för båda katterna.

Honestyisdead
2020-02-14 14:52
#5

#4 Bra :)

Upp till toppen
Annons: