Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 650 ggr
Uppkatten
2020-02-12 17:24

När är katten vuxen?

Jag sitter och kollar på efterlysningsannonser på VILSE och konstaterar att många har kryssat i att deras katt är vuxen. I löptexten skriver de sedan att katten är t ex 6 mån, 7 mån, 9 mån, 11 mån…

Vid vilken ålder anser du att en katt är vuxen? Motivera gärna!

(Observera att alternativet "ungkatt" inte finns med på VILSE, utan man har att välja på "kattunge" eller "vuxen").

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2020-02-12 17:40
#1

Det beror ju i vilket sammanhang det är.

En kattunge är för mig en katt som är under fyra månader, sen är den en ungkatt för att blir vuxen när den är runt året. 

Skulle jag skriva en annons på en borttappad katt skulle jag dra gränsen vid sex månader ungefär.

Stolt ägare till fem La permer

CaptainBunchie
2020-02-12 17:56
#2

I regel är väl en katt färdigväxt vid 12 månader. Därför skulle jag väl säga att de som är under 12 månader gammal räknas fortfarande som kattunge. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

PausMaus
2020-02-12 18:24
#3

Rent generellt skulle jag säga 12 månader, men… Om jag eftersökte en försvunnen katt så hade jag gått på utseendet. Alltså, om kattens skulle antas vara "vuxen" från en vanlig, icke-kattintresserad, person så hade jag skrivit vuxen.

Dimocarpus
2020-02-12 20:03
#4

Upp till 3 år skulle jag säga. Både kropp och själ. Min ändrade färg i kroppen när hon var 2 år och lugnet kommer senare när de är visa och erfarna…

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Catlady91
2020-02-12 20:14
#5

Jag skulle säga, i detta fall, 1 år. Men när de blir 1 år så blir de i min värld ungkatt, då de är som en tonåring i den åldern. Min katt som är 1,5 år skulle vara 15 år om hon var människa, så jag kallar henne ungkatt. Trots att hon är fullvuxen i kroppen 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2020-02-12 20:52
#6

#2 Nä snarare vid 3. Jag skulle säga vid ett år om ungkatt inte finns som alternativ.

Annons:
Rafflan
2020-02-15 22:25
#7

Om det handlar om efterlysningar skulle jag säga
under 1 år = kattunge/ungkatt
över 1 år = vuxen
men om man ser till individ så blir dem ju vuxna olika snabbt, både i kropp och psyke, så då är det ju 2-4 år skulle jag säga, men när man efterlyser en försvunnen katt och säger kattunge om en 2 årig katt försvårar det ju sökandet för folk som håller ögonen öppna

Upp till toppen
Annons: