Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 481 ggr
Retriever456
2/11/20, 9:13 AM

Kattmat

Vad ger ni era katter för mat? Vi ger mjau just nu, men jag vet inte riktigt om det är det bästa, vi vill ge ett bra foder så hon inte får problem med njurarna osv eftersom hon är 9 år. Vad rekommenderar ni? Borde man köpa ett foder som är speciellt för senior, tycker katterna ens om det? Vill tillägga att hon är steriliserad om det har någon betydelse.

Annons:
Fridaaaa
2/11/20, 9:28 AM
#1

Mush och carny/mac blötmat men mest mush :)
Hon tål inte kyckling annars hade hon fått även mjau och bozita blötmat :) 

Undvik torrfoder
Du behöver inte seniormat när du ger bra mat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PausMaus
2/11/20, 12:31 PM
#2

Mjau blötmat (utan fisk) är ett jättebra foder. Så om både du och katten är nöjda hade jag fortsatt med det. Mush/barf är inte så mycket bättre att jag hade krånglat med att byta med en 9-åring. Om det nu är blötmat och inte torrfoder du ger… Torrmat är inte bra för katten. Seniorfoder/kastrat osv är lite mambojambo… Så länge katten håller en bra vikt behöver man inte tänka på det. En katt är katt liksom.

Fridaaaa
2/11/20, 12:35 PM
#3

#2 Mush är bättre än blötmat och det är lika enkelt att ge som blötmat :) 
Barf att göra själv däremot kräver kunskap och krångligare.

---

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PausMaus
2/11/20, 2:10 PM
#4

#3 Jag ger mina egna katter Mush så jag vet väl hur det fungerar. Det ändrar dock inte på att jag inte hade gått igenom processen med att byta mat för en 9-åring som redan äter bra mat.

Fridaaaa
2/11/20, 2:32 PM
#5

#4 Ja alla tycker vi olika,, det står dock bara mjau i inlägget och inte att det är blötmaten. torrfoder är ju kasst

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PausMaus
2/11/20, 3:36 PM
#6

#5 vilket jag även skrev i mitt första inlägg.

Annons:
Uppkatten
2/11/20, 6:22 PM
#7

Mjau blötmat är ett utmärkt foder för katter i alla åldrar. Jag har själv en katt med begynnande njursvikt (9½ år gammal) och veterinärens råd är att ge henne blötmat (ej njurfoder än så länge!).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Retriever456
2/11/20, 8:58 PM
#8

Tack för alla svar! Hon äter just nu mjau torrfoder, ser ut som att vi byter till mjau blötfoder då! Det blir hon nog glad över.

Uppkatten
2/11/20, 9:18 PM
#9

Gör övergången långsam så att hon inte får problem med magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: