Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 583 ggr
Catmum
2/10/20, 6:35 PM

Tips på bra mat blötmat till kattungar

Hej! Kanske finns det redan en tråd om detta, länka gärna den i så fall 😊 Hittade inget sätt att söka här i appen. Mina katter på 5 månader äter torrfoder som funkar bra. Ger dem även blötmat, just nu Mjaus olika smaker för kattungar. Gillar att det är svenskt och fritt från socker och spannmål. De verkar gilla och må bra av det men skulle vilja prova med nåt annat. Speciellt eftersom ena katten mer och mer bara äter gelén och inte köttet. Vet att man inte ska hålla på och experimentera för mycket med deras kost utan köra på det som funkar. Men skulle vilja ha ett alternativt i bakfickan att prova. Skulle t.ex. vilja prova paté eller mousse för att undvika gelé-problemet. Vill som sagt gärna ha svensk mat utan tillsatser. Har ni några tips? Sen har jag hört så mycket olika om att man inte måste ge kattunge-mat utan det går lika bra med vuxen-mat. Vad säger ni om detta? Blir ju oerhört mycket mer att välja på i så fall? (Ska fråga veterinären nästa gång jag är där) Tack på förhand! 👋🏻

Annons:
Honestyisdead
2/10/20, 6:45 PM
#1

Enda skillnaden på vinnaren och kattunge brukar vara storleken på bitarna och att kattungefoder innehåller lite mer energi. Det går bra att ge vanlig mjau, man ger bara lite mer. Mjau finns i paté och mousse noga utvalt.

OberonsMatte
2/10/20, 6:53 PM
#2

Jag tror att det främst är storleken på bitarna som skiljer kattunge-blötmat från vuxen-blötmat.  Prova Mjaus kattmat i paté-konsistens. Eller Mjaus Noga Utvalt-portionsburkar med mousse (dem gillar mina kräsna katter). https://www.mjau.se/kattmat/mjau-noga-utvalt-mousse-med-smak-av-kalkon

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2/10/20, 8:31 PM
#3

Jag håller med. Det fungerar lika bra att ge Mjaus "vanliga" blötmat, man behöver alltså inte hålla sig till "blötmat för kattungar".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catmum
2/11/20, 12:58 AM
#4

Tack för era svar, vad bra! 😊 Då ska jag inhandla lite ny mat imorgon och se vad damerna tycker 🐱🐱

kattöga
2/11/20, 8:38 AM
#5

Toppen om du kan hålla dig till Mjau (ellerBozita). Om katten föredrar gelén och lämnar köttet, så kan du mosa och blanda maten lite grann så att det blir svårare att bara lapa i sig gelén. Då brukar även köttet slinka ner och ofta upplevs det godare så också. (Åtminstone här hemma.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2/11/20, 6:20 PM
#6

Och är maten svår att mosa så kan man prova att köra med stavmixern… 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Catmum
2/15/20, 6:02 PM
#7

#5 Tack! Har provat det lite nu och det funkade faktiskt bättre. Ju mer jag mosar desto mer får hon i sig 😊 Bäst funkar just nu Mjaus mousser för de är ju redan mos 😁

kattöga
2/15/20, 7:32 PM
#8

#7 Så bra! Hoppas det fortsätter så och att den "hem-mosade" maten ger så mycket mersmak att hon snart äter både kött och gelé även om den inte "mosats ihop"!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: