Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2070 ggr
Catlady91
2/10/20, 1:07 PM

Katt knuffar vattenskål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, och tack för att jag fick komma tillbaka!

Jag har nu skaffat mig en ny katt 😊 hon heter Mysan, är 1,5år och kommer från ett katthem. Vill helst ta katt från katthem, för att hjälpa de som inte har ett hem ❤️

Hur som helst. Enda sedan hon kom hit till mig, har hon krafsat några gånger på vattenskålen innan hon dricker. Alltid, oavsett vilken typ av skål det är eller om vi är hos mig, hos mamma eller hos pappa. Hon är en duktig drickare, och därför köpte jag en vattenskål med behållare. För att vara säker på att hon har vatten hela dagen. Framförallt eftersom hon krafsar på den, och då kan hon råka välta den. Vill inte riskera att hon gör utan vatten en dag pga detta.

Problemet är att hon nu lyckas knuffa vattenskålen så mycket så hon råkar tippa den lite. Inte så den välter, men tillräckligt för att det ska komma vatten över golvet. Det känns oroväckande, och det är dessutom en aning irriterande att behöva skura golv varje morgon och ibland även på eftermiddagen. 

Någon som har tips på hur jag ska göra? Beteendet stör mig inte, men resultatet av beteendet blir ju inte bra. Vill inte ”skälla” på henne heller när hon gör det, för det är ju inte fel och är rädd att hon då ska sluta dricka. Eftersom hon var fd utekatt, tror min pappa att detta är ett beteende hon lärt sig därifrån. För det verkar som att hon kollar om vattnet frusit eller inte, eller om det finns vatten där. Hon har bott med mig i fyra månader nu, så hon borde ju lärt sig att det finns vatten där så hon behöver inte kontrollera det. Men ändå gör hon såhär.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Chinesecrestedlover
2/10/20, 1:44 PM
#1

Road Refresher skål - i det närmaste omöjlig att spilla ut/tippa. Har testat att riktigt sparka till en sån skål, den gled över golvet men ingenting spilldes ut. Finns i storlekarna 0,6 liter och 1,4 liter. Suverän verkligen, nu har jag i och för sig inte katt men den har fungerat utmärkt till mina två mindre hundar då vi reser eller så (jag har den mindre varianten). 

https://www.hundprylar.com/skalar/road-refresher-anti-spill-vattenskal.html

Visserligen kan antagligen katten ändå stoppa tassen i vattnet och på så sätt få ut lite vatten på golvet men den kommer inte kunna "hälla ut" vatten. 

I början kan de vara lite förvirrade över hur de ska komma åt vattnet/kunna dricka men om man petar ner "den täckande delen" lite så att lite extra vatten hamnar ovanpå så lär de sig snart.

Uppkatten
2/10/20, 1:50 PM
#2

Är du rädd att hon ska bli utan vatten så se till att ha flera vattenskålar till henne. Här hemma har jag t ex alltid 3 vattenskålar, ifall att någon vattenskål skulle råka bli omkullvält, eller om vattnet av någon anledning skulle bli smutsigt i någon skål medan jag är på jobbet.

Är det å andra sidan golvet som du är rädd om så kan du prova att ha vattenskålen på en bricka.

Skälla på henne ska du absolut inte göra, katter ställer till det lite där hemma - det är något man får räkna med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2/10/20, 2:21 PM
#3

Katten gör nog så för att kontrollera var vattennivån börjar. Antingen dopparde tassen i vattnet eller puttar på skålen för att få vattnet i rörelse, så att de ser vattenytan (för att inte råka doppa nosen i vattnet). 

Vi har stora metallskålar - modell hundskålar eller för vår egen matlagning - och två st i olika rum.  De är ganska tunga, särskilt med vatten i.
Den som spiller ut mest vatten är jag, när jag inte ser mig för ibland när jag passerar skålarna…. 🤪

Och nej, skäll för allt i världen inte på katten. Hon gör precis som hon "ska" göra (instinktivt).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2/10/20, 6:31 PM
#4

Att katten krafsar vid vattnet ärett nedärvt beteende från den tid då katter  behövde gräva fram vattenhål eller rensa vattenytan från löv och annat som samlats där. Min Ragdoll drar alltid några tag med framtassarna på underlaget vid vattenskålen innan han börjar dricka. Och det var väldigt många generationer sedan Oberons förfäder behövde gräva fram sitt vatten…

Om din katt knuffar och riskerar att välta vattenskålen skulle en hundmatskål kunna fungera, i kraftig och tung keramik eller i rostfritt stål med gummibotten så att den inte kan glida omkring. Plaskar katten i vattnet är det bäst att ha det på ett ställe som tål vatten. T.ex. på diskbänken eller i badrummet (om det inte står toalådor där). En antispill-skål för hundar (som i länken i #1) kan också vara en bra lösning.

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
2/10/20, 6:43 PM
#5

Bra tips om hundskål annars ställ en plastbricka under vattenskålen.

Catlady91
2/11/20, 1:08 PM
#6

Är inte ett dugg orolig över golvet, det är matta så det gör inget att det blir blött där. Min förra katt gjorde inte såhär, och då hade hon synskada. Kattmänniskor runt mig som jag pratat med om detta känner inte igen sig i deras katter. Problemet är dock att hon inte dricker/äter om kanterna är för höga. Fick byta matskålen till en nästan platt tallrik för att hon skulle äta riktigt. Så är lite osäker på det här med antispill-skål eller stora hundskålar. Att sprida ut vattenskålen i lägenheten känns inte som en lösning, eftersom risken ändå finns där. Hon gör som sagt alltid såhär, oavsett var skålen står eller vad skålen är gjord av. Min katt är som sagt kräsen och speciell, men det är lite därför jag älskar henne 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
kattöga
2/11/20, 3:15 PM
#7

Har hon skålar som morrhåren tar i när hon äter/dricker så kan de vara för små  (i diameter) och det kan i så fall vara orsaken till att hon inte gärna äter eller dricker ur skålarna. För, katter gillar helst inte att morrhåren nuddar kanterna,  då de har mycket känsliga nerver kopplade till morrhåren.

I så fall kan det vara bra att prova med skålar som har större diameter - och kanske katten inte bryr sig om höga kanter då. 

Ha gärna vattenskålen på annat ställe än matskålarna. Katter föredrar oftast att ha det så.
Våra katter drack aldrig vatten då vattenskålen stod vid matskålarna. Men så snart vi flyttade skålen till ett annat rum, gick det hur bra som helst. (Och nu har de två skålar att dricka ur - i två olika rum.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Catlady91
2/11/20, 6:29 PM
#8

Jag vet att man inte ska ha vattenskålen vid matskålen, vilket jag har. Men min katt bryr sig verkligen inte. Jag tror att hon innan hon kom till mig inte hade det så superbra, så hon nöjer sig med allt. Hon nöjer sig med att jag rensar lådan en gång om dagen, jag kan byta sand hur jag vill, vattenskålen kan stå var  som helst.. Sådana saker som katter annars kan störa sig på, bryr hon sig inte om. Förutom att skålarna inte får vara för höga i kanterna.

Att skaffa en skål med större diameter är kanske inte så dumt, men med lägre kanter då antar jag. Annars kan det blir svårt för henne att komma åt vattnet 😂 men vad skulle ni rekommendera? Metallskål eller keramikskål? Hon bryr sig inte vad skålen är gjord av, tänkte mest för tipprisken just för hennes beteende..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

OberonsMatte
2/11/20, 7:46 PM
#9

Varför har du vattenskålen bredvid maten om du vet att man inte bör ha det? Katter själva har en (mer eller mindre utvecklad) medfödd instinkt att helst dricka på andra ställen än där de äter och det är för att inte riskera att vattnet förorenas av "mat-spill" som gör att det bildas bakterier i vattnet.

Samma sak gäller för lådsituationen. Katter är renliga djur som drar sig i det längsta för att förorena på "fel" ställen, oavsett vilka brister lådsituationen har.  Att en katt inte kissar eller bajsar på andra ställen behöver därför inte betyda att katten trivs och känner sig bekväm med lådsituationen.

När t.ex. felkissande börjar förekomma trots att lådsituationen varit densamma under en längre tid kan det ändå vara den stress som lådsituationens egenskaper eller bristande renlighet inneburit under lång tid som leder till att felkissande börjar förekomma lite då och då.

Din nuvarande katt är bara 1,5 år och mycket kan hända under er återstående tid tillsammans. Utmana inte ödet, för om felkissandet börjar så kan det krävas många besvärliga och kostsamma åtgärder för att få stopp på det.  Använd den kunskap du har och de råd du får för att tillgodose kattens naturliga behov, så slipper du göra samma misstag som andra redan har gjort. Det är ett råd i all välmening.

Sajtvärd Katter iFokus

MsHisingen
2/11/20, 8:03 PM
#10

Just för tipprisken skulle jag valt keramik, de tenderar att vara tyngre.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Catlady91
2/11/20, 9:31 PM
#11

#9 jag vet inte varför jag placerat den där, det har bara blivit så. Är ingen kattmänniska egentligen, är uppväxt med hundar. Och då hade vi alltid vattnet vid maten. Kanske är därför den hamnat där 😊 Lådan gör jag rent på kvällstid, varför inte när jag kommer hem efter jobbet vet jag faktiskt inte. Får nog börja göra det. Bättre att komma med ärliga svar på era frågor än att ljuga ihop något, tycker jag 😊 även om sanningen är lathet, för man kan ju bättra sig 😊 #10 jag har en keramikskål hemma. Inte så djup men ganska vid. Kanske ska prova med den 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2/16/20, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Har köpt nu skål idag, som killen på djuraffären sa är svårare att välta. Annars kan det oftast se ut såhär på morgonen hos mig.. bilderna är från två olika dagar

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Honestyisdead
2/19/20, 4:12 PM
#13

Plast är inte att rekommendera. Kan ge svarthaka. Och lådorna(katten ska kunna välja att skita i en och kissa i en annan) bör rensas minst 2 gånger om dagen plus var gång katten har bajsat. Att en katt gör något innebär absolut inte att den trivs med det, så ändra det tänket.

Annons:
Catlady91
2/19/20, 4:14 PM
#14

Vad är svarthaka?

Jag vet att de bör rensas oftare, därför gör jag det. Dock lurar hon mig lite, fon hon hoppar gärna ner i lådan och gräver lite, som om hon gjort något, sen går hon därifrån. Så går jag dit och ska rensa, och det är tomt! Hon är lite lurig, min kisse

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: