10 - OT - Off Topic

Balkong nätad för katt (Hjälp)

2020-02-08 09:38 #0 av: reflec

Hej.
Tänkte näta in min balkong men är helt vilse på ämnet... :-o
Tänker att jag skulle lika gärna kunna betala för det men vet ingen!
Hur har ni gjort/vad har ni använt för material?
Och hur gör man?

Jag har en stor balkong, drygt 4 meter lång

Tacksam för svar!

Anmäl
2020-02-08 09:41 #1 av: Uppkatten

Jag har byggt träramar som jag sedan har fäst vid balkongen med hjälp av buntband/ståltråd. Har använt svetsnät. Målat träramarna med Falu rödfärg. Hela konstruktionen har fungerat mycket bra i ca 25 år nu. Viktigt att tänka på att katter kan slinka ut även genom mkt små springor!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2020-02-08 10:29 #2 av: Maria

#1 Så gjorde vi också när vi hade balkong på ett ställe. Buntband är jättebraSkämtar

/Maria

Anmäl
2020-02-08 12:42 #3 av: OberonsMatte

Jag rekommenderar också svetsnät och vill passa på att varna för de sk. "kattnät" som går att bita sönder. Det har hänt väldigt tragiska olyckor med den sortens nät.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2020-02-08 15:06 #4 av: reflec

Tack för snabbt svar!!
Tänker prova detta, hur fäster man fast träramarna i "taket"? Och hur fästa nätet i ramar?
Jag har en granne ovan och bredvid med skiljevägg!

Anmäl
2020-02-08 16:56 #5 av: annzoo

Jag bygg med ramar och använt rådjursnät. Bygger man med ramar och trycker fast dem med millimeterprestation minskar man ev åverkan på fasaden

Anmäl
2020-02-08 16:58 #6 av: annzoo

Fast jag bor på bottenplan så då tycker jag rådjursnät fungerar bra i utegården är det dock svetsnät precis som nätdörren jag hade till en fransk balkong.

Anmäl
2020-02-08 17:03 #7 av: annzoo

Här finns för övrigt tips på hur andra gjort

http://www.kattstatus.se/sida82.html

Anmäl
2020-02-13 14:04 #8 av: Gronstedt

Börja med att kolla med hyresvärden att du får göra det. annars kan du åka på att plocka ned det hela igen.

Anmäl
2020-02-13 16:14 #9 av: Uppkatten

#8 På Jordbruksverkets hemsida står det att: "Om katten vistas ensam på en balkong som finns mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller något annat som gör att katten inte riskerar att ramla ner och skada sig." Det kan man använda som påtryckningsmedel om hyresvärden har invändningar. Vad jag förstår så är det dock sällan ett problem så länge som man inte gör åverkan på balkong/fastighet, och så länge som man gör ett snyggt arbete som är något så när "osynligt". Och som sagt: som djurägare har man en skyldighet att skydda sin katt enl. jordbruksverkets regler.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2020-02-13 22:12 #10 av: S.L

Jag köpte helt vanliga träskaft 4 på långsidan och 2 till kortsidorna. Dom längst ut på långsidorna vart i hörnet. Sen köpte jag svetsat nät på öob artnr 3800662 satte fast med bindtråd i metall. Vart jätte bra höll bra trotts att det båste mycket var det stadigt. Vi lät aldrig katterna vara ute om ingen var hemma. Ingen av våra klättrare på nätet är det så kan man behöva sätta ett nät snett över för att förhindra dom klättra över. Grannen satte upp ett mjukare nät tror hon sa att det var något "sportnät" finmaskat mjukt. Även här sattes det upp med trä skaft (köpt på öb för 30 kr st). Nätet vet jag inte men sett liknade som kattnät (googla).
En annan granne hjälpte jag på samma sätt men med kompostgaller som när vart stadigt hon satte dom så dom vart på högkant. Buntband hade vi för sätta ihop kompostgallret med varandra och på träskaften. Samtliga tyckte jag var stadiga. Vi har flyttat och vi lämna kvar vårat då dom som flytta in hade oxå en katt 😌

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.