Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1506 ggr
reflec
2/8/20, 9:38 AM

Balkong nätad för katt (Hjälp)

Hej. Tänkte näta in min balkong men är helt vilse på ämnet… :-o Tänker att jag skulle lika gärna kunna betala för det men vet ingen! Hur har ni gjort/vad har ni använt för material? Och hur gör man? Jag har en stor balkong, drygt 4 meter lång Tacksam för svar!

Annons:
Uppkatten
2/8/20, 9:41 AM
#1

Jag har byggt träramar som jag sedan har fäst vid balkongen med hjälp av buntband/ståltråd. Har använt svetsnät. Målat träramarna med Falu rödfärg. Hela konstruktionen har fungerat mycket bra i ca 25 år nu. Viktigt att tänka på att katter kan slinka ut även genom mkt små springor!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2/8/20, 10:29 AM
#2

#1 Så gjorde vi också när vi hade balkong på ett ställe. Buntband är jättebra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2/8/20, 12:42 PM
#3

Jag rekommenderar också svetsnät och vill passa på att varna för de sk. "kattnät" som går att bita sönder. Det har hänt väldigt tragiska olyckor med den sortens nät.

Sajtvärd Katter iFokus

reflec
2/8/20, 3:06 PM
#4

Tack för snabbt svar!! Tänker prova detta, hur fäster man fast träramarna i "taket"? Och hur fästa nätet i ramar? Jag har en granne ovan och bredvid med skiljevägg!

annzoo
2/8/20, 4:56 PM
#5

Jag bygg med ramar och använt rådjursnät. Bygger man med ramar och trycker fast dem med millimeterprestation minskar man ev åverkan på fasaden

annzoo
2/8/20, 4:58 PM
#6

Fast jag bor på bottenplan så då tycker jag rådjursnät fungerar bra i utegården är det dock svetsnät precis som nätdörren jag hade till en fransk balkong.

Annons:
annzoo
2/8/20, 5:03 PM
#7

Här finns för övrigt tips på hur andra gjort http://www.kattstatus.se/sida82.html

Gronstedt
2/13/20, 2:04 PM
#8

Börja med att kolla med hyresvärden att du får göra det. annars kan du åka på att plocka ned det hela igen.

Uppkatten
2/13/20, 4:14 PM
#9

#8 På Jordbruksverkets hemsida står det att: "Om katten vistas ensam på en balkong som finns mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller något annat som gör att katten inte riskerar att ramla ner och skada sig." Det kan man använda som påtryckningsmedel om hyresvärden har invändningar. Vad jag förstår så är det dock sällan ett problem så länge som man inte gör åverkan på balkong/fastighet, och så länge som man gör ett snyggt arbete som är något så när "osynligt". Och som sagt: som djurägare har man en skyldighet att skydda sin katt enl. jordbruksverkets regler.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
2/13/20, 10:12 PM
#10

Jag köpte helt vanliga träskaft 4 på långsidan och 2 till kortsidorna. Dom längst ut på långsidorna vart i hörnet. Sen köpte jag svetsat nät på öob artnr 3800662 satte fast med bindtråd i metall. Vart jätte bra höll bra trotts att det båste mycket var det stadigt. Vi lät aldrig katterna vara ute om ingen var hemma. Ingen av våra klättrare på nätet är det så kan man behöva sätta ett nät snett över för att förhindra dom klättra över. Grannen satte upp ett mjukare nät tror hon sa att det var något "sportnät" finmaskat mjukt. Även här sattes det upp med trä skaft (köpt på öb för 30 kr st). Nätet vet jag inte men sett liknade som kattnät (googla). En annan granne hjälpte jag på samma sätt men med kompostgaller som när vart stadigt hon satte dom så dom vart på högkant. Buntband hade vi för sätta ihop kompostgallret med varandra och på träskaften. Samtliga tyckte jag var stadiga. Vi har flyttat och vi lämna kvar vårat då dom som flytta in hade oxå en katt 😌

Uppkatten
2/14/20, 7:34 AM
#11

Vill dock varna för s k "kattnät" då de - i flera fall - haft dålig kvalitet och lett till att katter skadats (i något fall t om förolyckats), kommit lösa o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Caf_Roy
3/1/20, 1:43 AM
#12

Jag har skaffat fågelnät som man sätter över odlingar för att skydda mot fåglar. För att sätta fast har jag trätt ett starkt snöre i kanterna, skruvat i små krokar i ändarna av balkongen och annars fäst snöret med buntband i nederdelen av min och grannen ovanförs balkonger. Eftersom jag fick buntbanden från jobbet gick hela balkongen på under 100kr att näta in, dessutom ser man inte ens nätet för det mesta! Den gröna färgen smälter in mot bakgrunden. Se till att hålla koll på katterna ffa de första dagarna så de inte försöker ta sig igenom /tugga på nätet bara.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Uppkatten
3/1/20, 9:46 AM
#13

#12 Nöts inte sådant nät sönder väldigt fort av väder och vind? 

Har själv sådant nät över mina odlingar, och tänker på risken för att katten fastnar i, river sönder, gnager sönder o s v (precis som du själv skriver). Men det kanske finns olika typer av sådant nät - av olika kvalitet..?

Visst är det bra om det är billigt, men en katt som ramlar ner från balkongen kan å andra sidan få mycket höga veterinärkostnader.

Jag valde riktigt trävirke, bra utomhusfärg, och svetsnät/murputsnät. Det har hållit i ca 25 år nu, och var således väl investerade pengar. De 4 katterna har kunnat vara ute både nattetid och dagtid - när jag t ex varit på jobbet - och det har känts "tillräckligt tryggt".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Caf_Roy
3/1/20, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

#13 Tror det är någon sorts fågelnät i alla fall och verkar inte ha försvagats sen jag satte upp det i somras i alla fall. Har man en katt som är på nätet och vill tugga eller klättra skulle jag rekommendera något starkare, men mina katter har inte visat något sådant intresse så för att förebygga en eventuell impuls att hoppa upp på räcket eller ner på innergården räcker det alldeles utmärkt. Kan också vara ett bättre alternativ om man har en katt som vill klättra på starkare nät eftersom smala trådar blir obekvämt för tassarna. Det viktiga är att hålla koll på katterna i början så man ser om den lösning man har valt funkar för ens egna katter.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Jordgubblime
3/1/20, 11:54 PM
#16

Jag vill också näta min balkong men vet verkligen inte hur 🤪 Det finns ingenting att fästa varken nät eller stödpinnar i. Alltså verkligen ingenting, allt är helt plana ytor. Dessutom är jag på den nivån att jag knappt hållit i en hammare, att kunna spika ihop en ram känns tyvärr för komplicerat.  

Någon som testat pankpraktikans guide men som inte hade något alls att fästa stödpinnarna i? Vart köpte ni stödpinnarna isf? Pinnarna hon refererar till verkar ha ändrats och blivit spetsiga på ena sidan. Är en total dummie inom ämnet, går bauhaus stödpinnar att använda ändå tror ni?

Caf_Roy
3/2/20, 2:06 AM
#17

#16 Har du bild på balkongen? Dom måste ju ha fått fast räcket på något sätt i alla fall!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: