Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 897 ggr
[Tilde]
2/7/20, 12:54 PM

Löper hon eller är dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan det blir påhopp… Jag adopterade två avlivningshotade katter via Kattjouren för snart 3 veckor sedan, en liten sköldpaddsfärgad tjej som nu heter Ripley och en lite större gråtigré-tjej som heter Penny (Pennywise). Jag fick veta att Ripley kanske var dräktig innan adoptionen, men hon löper nu och är för liten för att vara dräktig. Penny däremot… Jag vet inte om hon löper eller om hon är dräktig! Kattjouren ska betala veterinärvård nu i början och Ripley ska kastreras nästa vecka, samt chippas och vaccineras. De vill dock avvakta med Penny och se om det blir ungar först. Hon har så länge jag har haft henne varit självständig. Hon kan komma och sitta bredvid mig eller slicka lite på mitt ben, etc. Däremot får jag inte riktigt klappa henne och sätter jag fram handen för att låta henne nosa nafsar hon i mig. Hon verkar inte fatta vad händer är? När jag då drar undan handen väser hon som om hon blir helt förskräckt. Hon har på sistone börjat anfalla Ripley om hon leker för sig själv. Penny liksom biter tag i halsen (inte hårt så det börjar blöda, men man märker att Ripley inte gillar det). Sedan går hon därifrån, så det verkar inte lekfullt? Hon har också börjat jama nu det senaste dygnet, speciellt på natten. Igår började det på kvällen och höll på tills jag gick upp imorse. Nu ligger hon istället och sover. Hon låter inte sådär typiskt gnälligt som löpkatter brukar, utan hon jamar. Hon är rastlös och sover väldigt mycket. Detta har jag läst är tecken på både dräktighet och löp. Hon lyfter inte rumpan i vädret eller är kelig som Ripley nu när hon löper. Hon går inte heller med svansen högt. Hon är lite av en surtant helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet av dräktiga katter tidigare och vet inte vad man ska kolla efter mer än rund mage och juver som "svullnar" och blir rosa. Det har hon definitivt jämfört med Ripley, men jag har svårt att se om hon är rund eller bara lite tjock? Veterinär har jag funderat på men det skulle vara så stressigt för henne och det är svårt att fixa sånt med Kattjouren… Och abort är inte på kartan eftersom Kattjouren är no-kill, så föreslå inte det, tack. Finns det katter som löper utan att visa tecken på det mer än att jama? Känns konstigt om hon skulle vara dräktig och gömma det så väl. De är "behandlade mot ohyra" så jag antar att de är avmaskade. Jag har inte fått mycket information all tyvärr och är väldigt beroende av Kattjouren såhär i början med veterinärbesök. Hon mår i övrigt bra, har väldigt god aptit och leker varje dag med mig. Bild på Penny med mage och en bröstvårta som jag inte vet om den är normal eller ej - Ripleys syns knappt och är hudfärgade. Vad tror ni?

Annons:
[Tilde]
2/7/20, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är vackra Penny för alla er som vill se henne 😍

[Tilde]
2/7/20, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Slänger upp en bild på Ripley också 😊 Har ingen aning om ålder men Ripley ser inte speciellt gammal ut. Penny är också ganska liten jämfört med de flesta katter jag har sett.

annzoo
2/7/20, 4:42 PM
#3

Så fort de löper kan de vara dräktiga om de träffat en hane. Tycker inte att tuttarna ser ut som hallon så jag hoppas de stämmer då iaf jag tycker att man ska abortera fostren om det inte gått för långt. Bästa är att låta veterinären ul/ rtg henne så får ni svart på vitt om hon är dräktig eller ej

[Tilde]
2/7/20, 5:20 PM
#4

#3 Ja jag skulle gärna ta henne till veterinär så jag får ett faktiskt svar, men jag måste ta det via Kattjouren. Ska försöka :) Hoppas hon bara löper så kan hon kastreras snart!

[Tilde]
2/8/20, 7:46 PM
#5

Vill bara berätta Kattjouren hade fel och ingen av dem var dräktig som tur är! Penny löper just nu och ska kastreras nästa vecka hon med :)

Honestyisdead
2/8/20, 8:11 PM
#6

#5 Vad skönt :)

Annons:
annzoo
2/9/20, 5:53 AM
#7

#5 vad skönt

Denna kommentar har tagits bort.
S.L
2/9/20, 7:54 PM
#9

Så fina och passar på att säga Toppen jobb och fint att du öppna ditt hem för dessa sötnosar. Skönt att höra att ingen är dräcktig 👍

MonicaLagerquist
2/10/20, 1:02 PM
#10

Härligt att ingen av dem var dräktiga.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: