Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 924 ggr
Mia-45
2/6/20, 4:15 PM

FIV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Fick nyss reda på att min pälskling har FIV. Katt-aids. 
Efter 3 st infektionstillfällen i hans ögon har nu veterinären kommit fram till detta. 
De upptäckte att han hade för låga blodplättar. Röda och vita blodkroppar var normala. 
Men de tog ändå prov på FiV  och FeLP. Och nu visar det sej att han har FIV vilket är en mycket ovanlig sjukdom hos katt i Sverige. 
Nu sitter jag och undrar hur han kan ha fått detta….ja det vet jag ju genom bett och saliv hos annan katt som är smittad. Men här är det mycket få katter som vistas så jag sitter som ett frågetecken. 

Men iallafall så måste jag nu ha honom inne, vilket inte blir heeelt enkelt då han öppnar fönstrena själv. 
Är det någon här inne som har/haft katt med FIV???

Jag pratade med veterinären om det och vi kom fram till att blir det likadant ed han ögon snart igen så skriver hon ut medecin. Men om jag märker att han börjar tackla av för övrigt så får han somna in. 
Än så länge mår han bra.

Annons:
MonicaLagerquist
2/6/20, 4:40 PM
#1

Stolt ägare till fem La permer

Mia-45
2/6/20, 4:47 PM
#2

Tack Monica ❤️

Läste detta tidigare idag. 
Jag bara hoppas nu att min kisse får ha några bra år framför sej. Han är snart 10.

MonicaLagerquist
2/6/20, 6:10 PM
#3

Håller tummarna för er.Min hund fick sin cancerdiagnos dan före julafton och jag har bestämt att han ska leva många år till .Han är drygt 8 nu.

Stolt ägare till fem La permer

Mia-45
2/6/20, 9:01 PM
#4

Men åhhhh Monica. Jag hoppas att han får många år till ❤️
Man blir ju så ledsen när de är sjuka.

MonicaLagerquist
2/6/20, 9:05 PM
#5

Ja man vill ha dem kvar för alltid.

Stolt ägare till fem La permer

Mia-45
2/6/20, 9:11 PM
#6

#5 Men exakt. Det är ju ens barn. Och det är baksidan av att ha djur…när de blir sjuka. 
❤️

Annons:
Vixxen
2/6/20, 11:06 PM
#7

Man vill ju ha dem länge. Verkligen!

Vixxen
2/6/20, 11:09 PM
#8

#6 Det är väl risk att han smittar andra katter om han går ute?

Mia-45
2/7/20, 9:02 AM
#9

#8 Ja det finns risk så numera får han vara inne. Han sitter i köksfönstret och undrar varför han inte får gå ut stackarn. 😭

Vixxen
2/7/20, 9:15 AM
#10

#9 Bra beslut!

Mia-45
2/7/20, 9:34 AM
#11

#10 Det är tvunget. Man vill ju inte att han ska smitta andra. Även om sannolikheten är liten då han inte slåss med andra katter och de katterna som är här känner han. Men kan ju komma en okänd katt och bita honom. 
Jag undrar bara vart min kan ha fått det ifrån?

Vixxen
2/7/20, 8:37 PM
#12

#11 Inte lätt att veta. Det är väl ingen vanlig sjukdom i Sverige idag.

Mia-45
2/7/20, 9:21 PM
#13

#12 Nej denna är mycket ovanlig. Så sån himla otur att just min lilla kisse skulle råka få detta.

Annons:
OberonsMatte
2/8/20, 1:12 PM
#14

Kanske överfördes smittan från kattmamman redan under dräktigheten? Vet du något om hälsan hos kattens mamma och ev. syskon idag?

Sajtvärd Katter iFokus

Mia-45
2/8/20, 1:17 PM
#15

#14 Har funderat i dessa banor. 
Vet tyvärr ingenting om de.

johnnys girl
2/8/20, 5:44 PM
#16

Jag har haft en katt med FIV.  En gammal hankatt som levt hemlös länge innan jag valde att ta hand om honom.  När han kom till mig hade jag ingen aning om att han hade FIV. Han fick främst ögon och öroninfektioner, men med lite antibiotika var han bra igen under långa perioder. Ingen veterinär vi var hos misstänkte FIV så jag hade honom ett par år innan äntligen en veterinär fattade misstanke och tog prov. Jag hade redan tre andra katter när han kom hem till mig,men trots att de levde ihop i flera år, drack ur samma vattenskål osv, så blev ingen av de andra smittade. Så det ska mycket till för att det ska smitta. Jag fick en chock när han fick sin diagnos, men bestämde att kämpa så mycket jag kunde för honom.  Han skulle ha det så bra det bara  gick så länge han mådde ok. Jag såg till att han fick bra mat och kosttillskott. Allt för att boosta hans immunförsvar. I Stockholm vid Hornstull  finns en djurhälsokostbutik som var fantastiska. de hjälpte till med många goda råd och tips på vad som kunde stärka hans immunförsvar. Kanske förlängde det  hans liv, kanske inte, men det kändes bra att göra det jag kunde. Vi fick fyra fina år tillsammans innan hans immunförsvar brakade ihop och det inte var ok att låta honom vara kvar längre.  Jag ångrar inte en minut att jag tog hand om honom. Det var en fantastisk katt och även om det var en känslomässig berg-och dalbana efter diagnosen så var han värd det.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Mia-45
2/8/20, 6:16 PM
#17

johnnys girl

Ja jag fick med en chock och googlade allt jag kom åt i detta.
Tror inte heller att risken är så stor att han smittar någon här i grannskapet. Dessa katter som finns här känner varandra och går bra ihop. 
Det ska vara om det kommer nån katt utifrån in på deras revir. Men jag vet att min katt startar aldrig slagsmål. 
Jag får se hur det går att ha honom inne nu bara. 
Han har ju som sagt varit ute med detta  nu under tiden som vi inte vetat så skadan lär väl redan vara skedd i såfall. 
Ska kolla upp detta med att boosta hans immunförsvar. Man gör ju liksom allt för att de ska ha det bra. 
Han tvättar sej lite onormalt mycket tycker jag. Tror han är en aningens stressad. 

Tack för att du berättade. Jag ska ha  min kisse kvar så länge som jag ser att han mår bra. Börjar det spöka med honom så får han somna in. Det är inget bra liv för de att hålla på och åka till veterinär fram och tillbaka hela tiden. 

Har du nåt tips på bra grejer till hans immunförsvar?

johnnys girl
2/10/20, 10:36 PM
#18

Det är tolv år sedan han somnade in, så jag minns inte  vad det han fick hette. Tänker att det säkert tillkommit andra och bättre produkter.

Här är länken till Hälsofoderbutiken jag pratade om. Vet inte var i landet du bor, men tror man beställa från dem.  

http://halsofoderbutiken.se/

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Upp till toppen
Annons: