00 - Allmänt kattprat

Kompis eller- ej.

2020-01-30 19:51 #0 av: saimon

Vår ragdoll kille på två år är väldigt bortskämd med att vi är hemma för det mesta. Van vid att gå ut i inhägnad utegård plus att ut och gå i sele på tomten och i skogen.

Vi tänkte att vi skulle resa när vi fyllde jämt och provade att hyra in honom på kattpensionat ett par dygn.  För att testa. Men det fungerade inte alls. Han åt inte och fortsatte med det när han kom hem. 

Det Slutade med vet.besök. De hade tänkt lägga in honom med dropp. Men eftersom han inte gillade att vara på pensionat, ville de inte låsa in honom igen.

De tog prover allt ok.

Så vi fick med oss vätskeersättning med näring som vi sprutade i honom. Det tog en vecka för att få honom att äta något så när.  Men inte samma  glada hungriga katt längre.

Någon resa blir det inte Saimon är det viktigaste...

Jag har funderat och funderat. Om han haft en katt kompis  hade det kanske varit enklare att lämna honom.???

Vad tror ni som har erfarenhet?

Anmäl
2020-01-30 21:05 #1 av: OberonsMatte

Jag tror att 99% av alla innekatter mår bra av att dela tillvaron med en likasinnad kattkompis och det gäller i ännu högre utsträckning när det handlar om unga katter och kattungar.  Att förhålla sig till och interagera med en annan katt på katters vis innebär en särskild stimulans och samhörighet som en människa aldrig kan erbjuda eller ersätta. 

Närvaro och samhörighet ger trygghet och det dagliga samspelet stimulerar  mognadsutvecklingen och självförtroendet.

I ert fall skulle jag absolut rekommendera att skaffa ytterligare en katt.  Er nuvarande katt är bara 2 år och har därmed knappt börjat uppnå social mognad, dvs. blivit vuxen på riktigt  (och Ragdoll är dessutom en ras som oftast verkar mogna lite senare än andra katter).  Eftersom han verkar lite ängslig av sig och hittills har levt ett väldigt skyddat liv med er så är det säkrast att välja en kattunge (som aldrig uppfattas som lika hotfull som en vuxen katt). Helst en Ragdoll även det för att inte riskera att temperament och aktivitetsnivå blir för intensivt för er nuvarande katt.

Skulle ni skaffa en kattunge så är scenariot efter introduktionsfasen att er 2-åring kommer att bli kattungens stora trygghet och idol  med bestående högst status i deras relation eftersom han är äldst och först i reviret. En liten boost alltså för både självförtroendet och självkänslan. Eftersom de kommer vara så pass nära varandra i ålder kommer de även följas åt genom åren när det gäller aktivitetsnivå och leklust.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2020-02-01 18:00 #2 av: S.L

Vi har 3 katter. Den äldsta skulle någ trivs bättre utan lillkillen på 9 mån men 2 åringen vart en helt annan katt sen han fick en kompis med bus. Jag skulle ge rådet att höra med eran katts uppfödare om en till ofta har uppfödare koll på andra uppfödare om dom har ungar elker ungkatt som letar nytt hem. Lycka till 😊

Anmäl
2020-02-02 09:50 #3 av: saimon

Tack för era svar.

Ska fundera på att ta kontakt med uppfödaren. 

Anmäl
2020-02-03 09:36 #4 av: S.L

3 Så fin 😍

Anmäl
2020-02-06 14:28 #5 av: saimon

Jag tog kontakt med uppfödaren.

Det visade sig att hon hade en kull leveransklar i Mars.

Så nu ska Saimon få en lillebror..

Vi är jätteglada😃..

Nu får vi hålla tummarna att de blir kompisar✊🏼

Skickar med en bild på det lilla underverket😻.

Tack  för era råd. Det fick mig att ta steget🤗

Anmäl
2020-02-06 15:15 #7 av: kara_murray

Vad roligt!!! Det kommer säkert gå jättebra!! Vad kul för Saimon att bli storebror!!!! Vad ska lillebror hetta??

Anmäl
2020-02-06 16:28 #8 av: saimon

TACK Ja jag tror Saimon kommer att älska honom.

I hans stamtavla heter han Jasper. Jag tyckte det var ok tillsammans med Saimon.

Eller ni har bättre förslag. Vi har inte bestämt hundra ännu.

Ps Förlåt att det blev dubbla bilder.😒

Anmäl
2020-02-06 16:38 #9 av: eskils

Söt lillbrorsa! Tror också de flesta katter vill ha en kompis i hemmet.

Anmäl
2020-02-09 19:49 #10 av: S.L

Vad roligt och himmla söt ulltuss. Tycker det var ett passande namn på honom 👍❤ Här tog det bara någon dag sen var våran 2 åring "storebror" lek och tvättvän som bröder ska vara 😍 Du måste visa sen hur allt går 🌹

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.