Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1618 ggr
saimon
1/30/20, 7:51 PM

Kompis eller- ej.

Vår ragdoll kille på två år är väldigt bortskämd med att vi är hemma för det mesta. Van vid att gå ut i inhägnad utegård plus att ut och gå i sele på tomten och i skogen.

Vi tänkte att vi skulle resa när vi fyllde jämt och provade att hyra in honom på kattpensionat ett par dygn.  För att testa. Men det fungerade inte alls. Han åt inte och fortsatte med det när han kom hem. 

Det Slutade med vet.besök. De hade tänkt lägga in honom med dropp. Men eftersom han inte gillade att vara på pensionat, ville de inte låsa in honom igen.

De tog prover allt ok.

Så vi fick med oss vätskeersättning med näring som vi sprutade i honom. Det tog en vecka för att få honom att äta något så när.  Men inte samma  glada hungriga katt längre.

Någon resa blir det inte Saimon är det viktigaste…

Jag har funderat och funderat. Om han haft en katt kompis  hade det kanske varit enklare att lämna honom.???

Vad tror ni som har erfarenhet?

Annons:
OberonsMatte
1/30/20, 9:05 PM
#1

Jag tror att 99% av alla innekatter mår bra av att dela tillvaron med en likasinnad kattkompis och det gäller i ännu högre utsträckning när det handlar om unga katter och kattungar.  Att förhålla sig till och interagera med en annan katt på katters vis innebär en särskild stimulans och samhörighet som en människa aldrig kan erbjuda eller ersätta. 

Närvaro och samhörighet ger trygghet och det dagliga samspelet stimulerar  mognadsutvecklingen och självförtroendet.

I ert fall skulle jag absolut rekommendera att skaffa ytterligare en katt.  Er nuvarande katt är bara 2 år och har därmed knappt börjat uppnå social mognad, dvs. blivit vuxen på riktigt  (och Ragdoll är dessutom en ras som oftast verkar mogna lite senare än andra katter).  Eftersom han verkar lite ängslig av sig och hittills har levt ett väldigt skyddat liv med er så är det säkrast att välja en kattunge (som aldrig uppfattas som lika hotfull som en vuxen katt). Helst en Ragdoll även det för att inte riskera att temperament och aktivitetsnivå blir för intensivt för er nuvarande katt.

Skulle ni skaffa en kattunge så är scenariot efter introduktionsfasen att er 2-åring kommer att bli kattungens stora trygghet och idol  med bestående högst status i deras relation eftersom han är äldst och först i reviret. En liten boost alltså för både självförtroendet och självkänslan. Eftersom de kommer vara så pass nära varandra i ålder kommer de även följas åt genom åren när det gäller aktivitetsnivå och leklust.

Sajtvärd Katter iFokus

S.L
2/1/20, 6:00 PM
#2

Vi har 3 katter. Den äldsta skulle någ trivs bättre utan lillkillen på 9 mån men 2 åringen vart en helt annan katt sen han fick en kompis med bus. Jag skulle ge rådet att höra med eran katts uppfödare om en till ofta har uppfödare koll på andra uppfödare om dom har ungar elker ungkatt som letar nytt hem. Lycka till 😊

saimon
2/2/20, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för era svar.

Ska fundera på att ta kontakt med uppfödaren.

S.L
2/3/20, 9:36 AM
#4

3 Så fin 😍

saimon
2/6/20, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tog kontakt med uppfödaren.

Det visade sig att hon hade en kull leveransklar i Mars.

Så nu ska Saimon få en lillebror..

Vi är jätteglada😃..

Nu får vi hålla tummarna att de blir kompisar✊🏼

Skickar med en bild på det lilla underverket😻.

Tack  för era råd. Det fick mig att ta steget🤗

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kara_murray
2/6/20, 3:15 PM
#7

Vad roligt!!! Det kommer säkert gå jättebra!! Vad kul för Saimon att bli storebror!!!! Vad ska lillebror hetta??

saimon
2/6/20, 4:28 PM
#8

TACK Ja jag tror Saimon kommer att älska honom.

I hans stamtavla heter han Jasper. Jag tyckte det var ok tillsammans med Saimon.

Eller ni har bättre förslag. Vi har inte bestämt hundra ännu.

Ps Förlåt att det blev dubbla bilder.😒

[[eskils_]]
2/6/20, 4:38 PM
#9

Söt lillbrorsa! Tror också de flesta katter vill ha en kompis i hemmet.

S.L
2/9/20, 7:49 PM
#10

Vad roligt och himmla söt ulltuss. Tycker det var ett passande namn på honom 👍❤ Här tog det bara någon dag sen var våran 2 åring "storebror" lek och tvättvän som bröder ska vara 😍 Du måste visa sen hur allt går 🌹

saimon
2/10/20, 8:03 AM
#11

Tack. Ja jag ska berätta hur allt går. Han flyttar hit 13-14/3 någon gång.👍😻. 

Längtar redan…

saimon
3/2/20, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu närmar sig dagen då Jasper ska flytta hem till oss och vår tvåårige ragdollkille😻.Tror och hoppas att han längtar lika mycket som vi gör.

Vi var och hälsade på Jasper i helgen. Han var lite pipigare än vad Saimon var. Så vi håller tummarna att han ska ta väl hand om sin lillebror.❤️. Han flyttar hit 13/3 

Så nedräkningen har börjat👍

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
saimon
3/2/20, 3:57 PM
#14

Förlåt att det blev dubbelt. Det var inte publicerat när jag tittade. Tryckte och då blev det två🤭

Honestyisdead
3/2/20, 6:24 PM
#15

Så söt :)

S.L
3/3/20, 2:11 PM
#16

Jätte söt förstår att ni räknar ner 😌

Maria
3/4/20, 7:18 AM
#17

Så roligt att följa denna tråd🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

saimon
3/4/20, 7:59 AM
#18

Tack!!

saimon
3/16/20, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu har Jasper bott hos oss i tre och en halv dag. Första dagen morrade och fräste Saimon. Andra dagen var han tyst och försökte busa med den lille, men då fräste och morrade Jasper i stället.

Saimon är ju stor så självklart är det skrämmande för den lille. När han rusar mot honom. 

Nu är vi på fjärde dagen samma beteende. Saimon vill så gärna tror även den lille vill men Saimon är lite för burdus.

Jasper har ställen han kan gömma sig på.

jag och Jasper sover i gästrummet så  Saimon har hela huset på natten.

Vi har kompstgaller som grind in till gästrummet och vardagsrummet när vi vill dela dem.

Har ni några tips hur man kan få Saimon lite försiktigare😉. vill verkligen att dettta ska fungera. Jasper är en jättego kille. Kelen leksen och busig.😻😻🥰

Honestyisdead
3/16/20, 5:04 PM
#20

Jag har aldrig hållt isär när jag introducerat katt. Dom brukar sköta deg bra själv. Har varit morr och fräs ca 2 veckor sedan har dom varit vänner.

Annons:
OberonsMatte
3/16/20, 8:06 PM
#21

#19 Att det flyttar in en ny och främmande katt på reviret är en otroligt stor händelse för en katt som är van att ha hela tillvaron och reviret för sig själv,  så att Saimon slutade morra och fräsa efter bara en dag(!) är väldigt positivt och lovande. 👍

För lille Jasper är det också en stor händelse att lämna den enda tillvaro han hittills känt till och hamna i en främmande miljö där han dessutom blir utfräst av en stor främmande katt, så att han inte känner sig helt trygg med Saimon ännu och markerar det genom att morra och fräsa åt honom  i vissa situationer är också helt naturligt, och en del i att de lär känna varandra.

Att Saimon har slutat morra och fräsa innebär att han inte känner sig hotad av nykomlingen längre och hans rusningar är säkert (som du själv också uppfattar det) en inbjudan till lek. Att Jasper skräms av Saimons lekinviter beror nog bara på att Jasper inte känner samhörighet med Saimon ännu. När de gör det kommer han förmodligen tåla betydligt tuffare tag.

Att du håller dem åtskilda under vissa delar av dygnet förstår jag är en extra trygghet för att kontrollera introduktionen, men det innebär också att introduktionsfasen tar längre tid och att de måste vänja sig vid varandras närvaro på nytt varje gång de släpps ihop.

Kan katterna äta, sova och gå på toa trots att de vistas inom samma revir (utan avgränsningar) så behöver man oftast inte hålla dem åtskilda.

Eftersom lek minskar på spänningar så är all lek bra i det här läget.  Till att börja med kanske var för sig genom att du t.ex. har en fjädervippa i varje hand så att de inte behöver konkurrera om samma och riskera att skrämma varandra när de plötsligt kommer för nära.

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
3/17/20, 8:11 AM
#22

Tack för svar.😄

Tyvärr är Saimon trög när det gäller lek. Jag busar med honom flera gånger per dag. Men han är väldigt svår att få igång. 

Han har rastgård.plus att vi går med honom i sele nästan dagligen på tomten, +skogspromenad ett par dagar i veckan. Så han får motion

De är inte åtskilda så mycket på dagen. Men Saimon kan inte låta bli den lille. Han är säkert jättelycklig för kompis. Vi kan inte slappna av utan vaktar dem. När Jasper skriker och ligger på rygg bryter vi. Är oroliga att Jasper ska bli otrygg. Det känns som Saimon inte fattar att han är så liten.

OberonsMatte
3/17/20, 9:01 AM
#23

#22 Att ligga på rygg vid brottningslek är en position som är ganska fördelaktig för en katt eftersom den då kan vara utnyttja alla sina "vapen" fullt ut (både tänder och samtliga klor).

Att kattungen hamnar i det läget kan alltså även vara en självvald taktisk brottningsteknik, men är "motståndaren" överlägsen i storlek, vikt och styrka så är det lätt hänt att kattungen protesterar när den känner sig "fasthållen".

Att känslan av samhörighet ännu inte infunnit sig gör också att kattungen har lättare att drabbas av plötsliga panikkänslor när han befinner sig i den situationen.

Hur beter sig Jasper i övrigt mot Saimon och i samma rum som Saimon (dvs. när han inte ligger fasthållen i underläge)?

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
3/18/20, 8:43 AM
#24

Vi har bara stängt om nätterna nu. Saimon ligger och tittar på honom mycket när de är i samma rum. Men sover tvättar sig och äter också. 

Jag har till och med givit mat intill varann. Det går jättebra.

Det är som Saimon blir jätteivrig. Han börjar ganska försiktigt sen men sen mer och mer det slutar med att Jasper skriker och fräser.

Från början gömde sig Jasper och gömde sig rätt så länge efter deras sammandrabbningar, men nu gömmer han sig och kommer fram meddetsamma. Han är sugen han också på bus.

Men det känns om saimon inte kan styra sig blir jättijätteivrig..det slutar med att vi bryter. Han slutar när vi säger till på skarpen.

Vi har koll på dem hela tiden när de är vakna. Det är lite jobbigt😉!

OberonsMatte
3/18/20, 9:35 AM
#25

#24 Jag tror inte att det är så bra att "säga till på skarpen" när Saimon blir för intensiv och hårdhänt. Det riskerar att göra situationen ännu mer skrämmande och hotfull för Jasper och kan även bidra till att närkontakt med Jasper förknippas med  ännu mer laddad och spänd energi för Saimon.

Om ni upplever att Jasper behöver räddas så är det bättre att göra det lugnt och odramatiskt med lugnt och förstående tonläge. Saimon menar inget illa och kan inte hjälpa att den blivande lekkompisen fortfarande är så underlägsen i storlek och styrka.

Jag förstår att det ser hemskt ut när Jasper är i underläge och att det förstärks av att han skriker, men skriket på hjälp är ofta även det en del av leken. Hade det varit på allvar hade Jasper aktat sig väldigt noga för Saimon och undvikit honom så mycket han kan.

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
3/18/20, 12:32 PM
#26

Ja det ser verkligen hemskt ut.🤭 Jag säger ifrån väldigt lugnt i början. Det är när han ligger över hela Jasper och nafsar honom och Jasper skriker hjärtskärande utan att han slutar. Då säger jag till på skarpen och då slutar han.

Jasper är en tuffing trots allt. Fast han älskar att ligga i knäet.

Jag är så rädd att han ska skada honom kanske till och med bita ihjäl honom!!!

Vi är pensionärer så vi har tid att vakta dem.

En vippa i var hand funkar inte…saimon har inte tid. Han har fullt sjå att kolla Jasper det är mycket roligare😉

Tack snälla för att du råder mig😄

OberonsMatte
3/18/20, 9:13 PM
#27

#26 Att bita i halsen är ett av de vanligaste momenten när katter leker med varandra och genom lek imiterar/övar bytesjakt och slagsmål.  Det ingår liksom i själva brottningen att försöka bita i motståndarens hals.

Saimon är ett fullvuxet rovdjur, så hade han inte anpassat styrkan i "betten" så hade lille Jasper varit död eller svårt skadad för länge sedan, men vid lek brukar det inte ens bli en skråma.  Att Jasper är oskadd betyder att Saimon anpassat styrkan i betten till lek och att han är fullt medveten och införstådd med att betten bara ska vara "markeringar", dvs. på låtsas.

Att katter lyckas med det i lek är ganska imponerande och visar vilken otrolig kontroll de faktiskt har över sina "vapen".

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
saimon
3/18/20, 10:47 PM
#28

Du har rätt han har verkligen inte fått en skråma!! De har till och med jagat varann lite!!! Idag. Men det slutar med att saimon är hårdhänt och Jasper skriker. Jag är ju så klart orolig att Jasper ska bli livrädd och aldrig våga gå nära Saimon. Han är en liten ljuvlig katt. Vi har ju gjort detta för Saimon. Så vi hoppas verkligen de ska bli ”bästisar”. Så det är bara att kämpa på✊🏻👍🏻

S.L
3/19/20, 10:01 PM
#29

Kul och jag tycker det är fint att se eran försiktighet. Många skärmar av som ni och tycker man det funkar så ser jag inget fel. Själv har vi låtit katterna vara nu sista tog det bara någon dag sen lekte katterna. Nu var inte lillkatten rädd öht nä det var dom vuxna som tyckte lillen var läskig. Han var inte blyg klampa på fräste dom andra så höll han lite avstånd. Hoppas era kissar blir bra vänner låter ju bara bra av det skriver 👍

saimon
3/22/20, 10:33 AM
#30

Nu är det nio dagar sedan Jasper flyttade till oss.😻. De jagar varandra ”pytte lite” det blir istället att Saimon sätter sig ovanpå honom. Börjar slicka honom, sen nästan direkt börjar han nafsa i hals och mage. Då skriker Jasper.  Det innebär att Jasper blir försiktig. 

Han är en tuff kille men jag är så rädd att han ska känna sig mobbad.🙁. Men han verkar trivas. Leker ,äter och gosar jättemycket.👍

OberonsMatte
3/22/20, 11:48 AM
#31

#30  En förutsättning för att en kattindivid ska tvätta en annan kattindivid  är inte bara tolerans och inte heller bara acceptans…för att det ska ske krävs en känsla av samhörighet, vilket är den största gemenskap katter kan känna med varandra. 🙂

Genom att vara den som slickar på den andres huvud stärker Saimon den gemensamma flockdoften och befäster också sin egen (högre) status i relationen till Jasper.

Att det övergår till nafsanden och bitanden beror på att det uppstår lite spänningar där Saimon dels triggas att markera sin status med lite mer kraft och dels att själva närkontakten triggar till fysisk brottningslek.

Jasper är själv en katt och därmed också den största experten på kattkommunikation, så han har säkert också förstått att Saimon inte vill honom illa.

Finns det tecken på att Jasper själv söker Saimons uppmärksamhet så finns det ingen anledning till oro alls.

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
3/22/20, 2:12 PM
#32

Jasper söker inte direkt upp Saimon. Men det har hänt några gånger att han jagat honom lite.  Då brukar det sluta med att Saimon slickar lite sedan nafsar tills Jasper skriker. Då brukar vi avbryta honom.  

Efteråt brukar Jasper vara lite omtumlad. Men springer inte och gömmer sig som i början. Hade bara Saimon varit lite försiktigare och inte blivit så upphetsad och”hårdhänt” tror jag att de varit kompisar nu.

Jag är jättetacksam för dina råd

saimon
4/1/20, 1:58 PM
#33

Äntligen!!  nu är de nästan kompisar.

Saimon slickar Jasper men på slutet brukar han nafsa honom. Precis som han inte kan låta bli. Men de jagar varann lite. Saimon vill väldigt gärna att Jasper ska jaga honom.  

Det blir bättre för varje dag. Jasper behöver växa till sig. Så han har lite chans i fighterna.

Upp till toppen
Annons: