Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 830 ggr
Fridaaaa
2020-01-27 07:32

Mush överallt

När Freya äter blir det mush överallt på golvet - lite drygt att behöva skura golvet 3-5 ggr/dag.

Någon som har tips för att slippa det överallt?  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MonicaLagerquist
2020-01-27 07:44
#1

Lägg maten på en bricka.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2020-01-27 09:11
#2

Om du ger hela eller stora bitar Mushbollar, så prova att dela dem i mindre bitar. Eftersom jag blandar ut med extra vatte så söndrar jag bullarna så att de blir som "vanlig kattmat".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2020-01-27 14:57
#3

#2 Hon vill inte äta det med extra vatten
Jag ger ibland mosat, ibland hela (helfrusna) när ja vill att hon ska jobba med maten

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2020-01-27 15:27
#4

Jag har inte provat denna matskål till våra katter, ska köpa den nästa gång jag handlar på zooplus. Men den kanske kan vara ett bra alterativ? (Läs omdömena.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
2020-01-27 16:53
#5

Bricka, mat i badrummet ( lättstädat) eller köp en stor bit vaxduk på golvet

Uppkatten
2020-01-27 17:23
#6

Mina får blötmat som de släpar runt hela golvet… Samma problem alltså. Försöker att ha en bordstablett i plast under matskålen, men vad hjälper det när ena katten tar mat i munnen och springer halvvägs ut i hallen, där hon sedan sätter sig och äter… Har testat sk städservetter och då blir det mer lättstädat…. Men gissar att de innehåller ämnen som inte är så nyttiga för katter. Har därför våttorkat efter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Fridaaaa
2020-01-27 18:01
#7

#4 Vet du om det finns på något annat ställe? (man måste köpa för minst 199kr nämligen)

#5 Hon äter i badrummet. Måste skuras även där. Inte mer lättstädat än andra ställen i huset :) 

#6 Ja jag skurar alltid med medel, tycker inte vatten räcker till rått

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2020-01-27 18:43
#8

#7 Jag har inte kollat, men om jag ser liknande på nå't anaat ställe så "hojtar jag till"- 

Kan det vara lite som med våran gammelkatt att katten går till samma ställe/ställen varje gång med maten? I så fall kan man prova att ställa matskålen på det stället /de ställen som katten bär maten till.
Så gjorde vi med vår gammelkatt, han ville inte ha maten för nära hans yngre "styvbröders" matställen. Så vi ställer hans matskålar på det ställe han oftast gick till. Och sen dess har vi inga problem med utspridd mat.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2020-01-27 18:47
#9

#7 har inte hunnit gå igenom listan och kollat, men kanske kan du göra det själv? Här finns andra ställen som samma skål säljs på (googlat). Hör av dig annars.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

S.L
2020-02-03 09:35
#10

Våran ena katt vägra äta i den som köttbulle. Så jag fick lägga upp det på större bricka. Jag delar upp den på rad i små bitar. Sen ger jag vinge o galsar för att låta dom tugga mer. Dock blir det mer städ efter detta då dom inte hålker sig till bara skål lr bricka. Jag stänger av köket med grind för att inte ha hela boendet att städa.

Fridaaaa
2020-02-04 08:53
#11

#10 Hon är enbart i badrummet när hon äter.
Hon äter knappt några ben - då hon inte får äta kyckling, (vilket hon helst vill ha),

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2020-02-05 11:22
#12

Vi har en bricka till skålarna. Det brukar funka för det mesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: