Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1658 ggr
Uppkatten
1/25/20, 11:05 PM

Medium för att hitta katt

Ser allt oftare kommentaren:

"Prova djurkommunikatör om du tror på det", när kattägare söker efter sina bortsprungna katter.

Men om djurkommunikatörerna verkligen kan hjälpa vilsna katter och deras familjer att hitta tillbaka till varandra igen -  varför är då kattägarens tro av avgörande betydelse…..???? 

Nej, jag tror inte att djurkommunikatörer kan hjälpa katter tillbaka hem.

Och jag vet att det skulle krylla av folk med medial förmåga inom poliskåren OM detta verkligen fungerade. Polisen har f ö många ggr bjudit in folk med påstådd sådan förmåga att delta i t ex sökandet efter försvunna människor har jag hört, och som jag förstått det har det aldrig gett något egentligt resultat.

Själv följde jag ett antal djurkommunikatörer som påstod att en försvunnen hund "nu var ute efter att döda de som sökte efter honom" (och liknande hemskheter). I själva verket låg hunden - sedan flera dagar tillbaka - trafikdödad många kilometer därifrån.

Tycker det känns trist att folk luras att lägga energi på fel saker. Den forskning som finns visar att ett aktivt sökande till fots i närområdet under de första dagarna efter kattens försvinnande ofta ger ett gott resultat när man letar efter sin katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Jane-Lyzell
1/26/20, 12:14 AM
#1

Finns många som kan hjälpa medialt men som du skriver många som inte har en susning- så det gäller vända sig till rätt man 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

annzoo
1/26/20, 12:31 AM
#2

Jag har haft hjälp av en som kan komunicera med djur 2 ggr (samma person) och båda gångerna fick ja hjälp. En gång för att lokalisera bortsprungen innekatt och dem andra för att få veta vad som felades med en katt fast hon hann prata med alla djuren jag hade. Det är få som har förmågan men detta var iaf en äkta vara och ingen fejk. Hon sa saker som ingen annan kunnat veta om djuren som jag öht inte ens yppat för någon eller till denna person. De komunicerar ju inte på "svenska" med djuret utan mer i bilder så att kunna säga att djuret ska gå hem kanske är svårare. Och finns det nån anledning att inte gå "hem" så gör den nog ej det heller. Men att lokalisera vars djuret är och du själv åker dit och fångar den är ju en helt annan sak. Men tror man inte på att detta kan förekomma så tror jag att man låser sig och hittar fel. Det finns ju folk som tror att djurkommunikatören ska säga att katten är instängd på gatan yy med nummer 55 i deras garage. Får de inte de svaret blir de sura.

Uppkatten
1/26/20, 8:21 AM
#3

#1 Det är ju väldigt märkligt då att polisen inte lyckas få hjälp av "rätt man". 

Hade jag haft gåvan att vara ett "äkta-medium" så hade jag förstås nyttjat den gåvan där den verkligen gör mesta möjliga nytta. Flera barn är t ex försvunna sedan många år tillbaka i Sverige (samt i grannländerna) - utan att man lyckats få klarhet i vad som hänt dem.

Personer försvinner regelbundet, en del hittas - andra inte. Jag har själv gått skallgång med Missing People många, många gånger - var är "de med äkta medial förmåga" i de lägena? De som då "skulle kunna hjälpa" (när vi andra många gånger går bet)……..?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1/26/20, 8:45 AM
#4

#2 Jodå, jag har varit på en föreläsning som hölls av en internationellt mkt känd djurpratare och vet att djurkommunikatörer inte pratar svenska utan "i bilder". 🙂

Att man kan vara duktig på att "läsa av djur" är jag helt med på. Att det kan finnas ngn typ av "telepatisk förmåga" mellan människor och djur är jag också med på (t ex mellan djuret och djurägaren).

Att någon som inte känner katten - per telefon/mejl eller liknande - ska kunna berätta var den bortsprungna katten befinner sig/vad katten ser - nej, det tror jag inte på.

Min uppfattning är att många som säger sig ha medial förmåga ger beskrivningar som är så "allmänna" att de kan passa in i nästan vilket sammanhang som helst. De är också duktiga på att "få ur" personen de pratar med information, och använder sedan samma information som om informationen hade kommit till dem på annat sätt (har funnits intressanta program att se om detta på TV).

Risken är att kattägare "låser sig" vid vad mediet säger, istället för att t ex söka intensivt, aktivt och systematiskt till fots (vilket är det som rent statistiskt oftast leder till att katten hittas). Jag har följt ärenden på nätet där kattägare t ex har letat efter "ett gult hus", och då har man fokus på fel sak, menar jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: