Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 944 ggr
Uppkatten
2020-01-25 12:16

Kattmat eller något från vego-menyn...?

"Roar mig" med att läsa på innehållsförteckningar till torrfoder för katt.

Det går inte att komma ifrån att torrfoder innehåller en hel del märkliga ingredienser - i förhållande till vad katter är gjorda för att äta.

Vad sägs om t ex: 

Hela röda linser, hela gröna linser, hela kikärtor, gröna ärtor, gula ärtor samt hela pintobönor…

Eller: färsk pumpa, zucchini, sötpotatis, äpple, morötter, spenat, palsternacka, grönkål, havstång, blåbär, hallon, tranbär, nypon, lavendel, citrusextrakt, palmliljeextrakt, ringblomma, pepparmynta, läkemalva, kryddnejlika, linfrö…

Ja, det låter ju inte ens som kattmat, utan som något från menyn på en vego-restaurang…

Hur mår kattmagar av baljväxter? 

En del ingredienser låter inte alls hälsosamma för katter såsom t ex citrusextrakt….?

Hade jag lagt allt detta på golvet framför mina katter så hade de nosat på det och gått därifrån… 

Eller möjligen spelat fotboll med en eller annan kikärta…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2020-01-25 12:18
#1

Ja du ibland undrar man.🤔

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
2020-01-25 12:49
#2

#0 Tror nog att mina katter hade gjort likadant… 😉

Sindri
2020-01-25 14:45
#3

Vad säger man…….

svd.se/vegansk-djurmat-lockar-investerare

Magi-cat
2020-01-25 16:07
#4

😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Silvestris
2020-01-31 20:16
#5

Baljväxter är ett poppis sätt att öka på proteinhalten i de nya spannmålsfria fodren. Magarna brukar väl klara baljväxter men tyvärr kan de binda viktiga näringsämnen som tex taurin. Därav att man börjar se hjärtsjukdomen DCM hos hundar som äter spannmålsfria torrfoder.

Uppkatten
2020-01-31 22:11
#6

#5 Det låter inget vidare….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
S.L
2020-02-01 17:55
#7

5 väldigt intressant vart kan man läsa mer om detta ? Själv fodrar vi katter o hundar med "vanligt" foder. Tror det är svårt att få till bra veganmat till köttätande djur.

Pia-69
2020-02-02 19:21
#8

#7 Har du läst innehållsförteckningen på ditt "vanliga foder"? Tyvärr är det många som tror att all hund och kattmat som finns på hyllorna är bra , men de flesta av dem innehåller mycket spannmål m.m och har alldeles för låg andel animaliska proteiner. Hade själv dålig koll tills för ca 7 år sedan när jag åter blev med katt.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

S.L
2020-02-03 09:30
#9

8 ger färskfoder. Så tror dom får det näst bästa pga frysbrist är det inte möjligt att barfa tyvärr. Men ger ofta rå kost av kalkonhalsar/kycklinghalsar vingar mm

Pia-69
2020-02-03 15:04
#10

#9 Ja, jag skulle säga att de får jättebra mat då med det du ger dom.🙂 Blev bara lite nyfiken när du skrev "vanligt" foder.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

S.L
2020-02-06 08:12
#12

11 tack 👍

Upp till toppen
Annons: