Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1128 ggr
Jagochminkatt
1/24/20, 11:30 AM

Mjau noga utvald?

Min katt ratar all Mjau och Bozita mat, köpte precis hem en burk noga utvald kyckling i sås (det var i en liten aluminium burk) som han verkade tycka väldigt mycket om! Läste på ingredienserna och såg att det är ganska annorlunda ingredienser från deras vanliga mat, dessutom verkar det vara spannmål i. Men jag är inte så insatt i det här med ingredienser och vad som är bra och mindre bra, men det står att det är ett helfoder. Är den här maten från Mjau fortfarande bättre än annan kattmat eller är den dålig trots att den är från ett så bra märke? känns kul att jag har hittat en Mjau mat som min katt gillar, men är osäker på om den verkligen är så bra.

Annons:
Honestyisdead
1/24/20, 11:41 AM
#1

All blötmat är bättre än torrfoder eftersom det innehåller mycket vätska. Spannmål är inget dom ska ha men det är ändå blötmat och katter behöver få i sig största delen vätska genom maten.

Uppkatten
1/24/20, 12:12 PM
#2

Det är svårt att göra sås utan att använda spannmål har jag fått som svar när jag frågat olika kattmatstillverkare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
1/24/20, 1:53 PM
#3

#2 Inte speciellt eftersom det finns. Tex mjau

Uppkatten
1/24/20, 10:12 PM
#4

#3 Det beror förmodligen på hur man vill att såsen ska vara. De flesta av Mjaus portionspåsar etc med sås innehåller dock spannmål. Men visst, någon typ av sås/vätska kan man säkert fixa till även utan spannmål….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
1/24/20, 10:26 PM
#5

Ja jag syftar på tetrorna. Det är bara bortförklaringar från företagen att det behövs. Det är billigt för dom att använda.

Uppkatten
1/24/20, 10:43 PM
#6

#5 Men gör man sås till sig själv så blir det en rätt ordentlig skillnad på en sås med och en sås utan spannmål…? Eller har du något bra recept… 🙂?

Sheba använder t ex majsstärkelse i sina varianter med sås, och lite rismjöl i burkar med vit sås.

Men som sagt: visst kan man fixa någon typ av vätska/sås även utan spannmål.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Honestyisdead
1/24/20, 10:53 PM
#7

#6 Äggula, arrowrot tex. Det är ju som sagt sås i mjau tetra också, och den har "såsig" konsistens vill jag minnas.

Uppkatten
1/25/20, 8:55 AM
#8

#7 OK, arrowrot känner jag inte till och ägg undviker jag helst av djurskyddsskäl. Frågan är om arrowrot/äggula skulle fungera i sås i kattmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1/25/20, 11:50 AM
#9

Hittar inga exakta uppgifter om spannmålsinnehållet i de runda burkarna, men Mjau noga utvalts portionspåsar med "Smakrika mumsbitar med kyckling i sås" som säljs i multibox med 50-gramspåsar är andelen kolhydrater angiven till 1,7%.  Inte precis några större mängder alltså och inget som gör varken till eller ifrån när det gäller kattens hälsa.

Mjau Noga utvalts runda portionsburkar med mousse innehåller inget spannmål alls.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
1/25/20, 12:55 PM
#10

#9 Tror inte heller att den lilla mängden spannmål gör någon skillnad. Katter brukar ju även äta vad som ligger i bytesdjurens magar, och det kan väl vara lite vad som helst…

Mina kissar gillar Mjau noga utvald, både burkar och påsar. Fast moussen är inte så populär. 🐱😃

Honestyisdead
1/25/20, 1:15 PM
#11

#8 Det borde fungera. Tror dock det är dyrare än spannmål.

19Mikaela93
1/26/20, 9:37 AM
#12

Personligen tycker jag inte att det är något fel att ge Mjau Noga Utvalt, mina katter tycker om dom. För vem äter Lchf jämt? 🙂 På tal om arrowrot så är det bra att ge katter med diarré för det stabiliserar magen var det en annan uppfödare som lärde mig.

Honestyisdead
1/26/20, 12:41 PM
#13

#12 Katter är carnivorer till skillnad från oss som är omnivorer.

Annons:
kattöga
1/29/20, 10:40 AM
#14

Katter som äter vilt (möss, sork m m) får alltid  i sig lite  frön ("spannmål") och gräs m m, eftersom det bl a är vad kattens byten äter i naturen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
1/29/20, 11:03 AM
#15

#14 Som redan är tuggat och har börjat smälta i magsyra.

Upp till toppen
Annons: