Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 564 ggr
Li.nda
2020-01-20 21:11

Hjälp! Tips med katt och barn

Hej.. Söker tips och råd 😭 Kalle och Samson kom som bekant hit i onsdags.. Allt fungerade bra, de var lite skygga och tillbakadragna men allt har fått tas i deras takt och de har själva kommit fram när de velat. De har ett litet rum, som en liten klädkammare, där de går in och får vara ifred om de vill. Min treåring var inte hemma i fredags, och Kalle speciellt utforskade hemmet och var som han varit de andra dagarna. I lördags kom hon hem igen och sen dess är han helt förändrad. Han står i hallen och mjauar/"skriker" mot henne, släpper inte henne ur blicken, men så fort hon gör minsta rörelse springer han iväg och gömmer sig i sitt hörn med öronen neråt. Han har dessutom slutat äta när hon är hemma. De gillar att ligga i köket på köksstolarna men min treåring får inte ens vara i köket för han fräser lite mot henne vilket nu bara på dessa dagarna gjort att min dotter är rädd för honom och det sänder ju ut ännu mer fel signaler gentemot honom. Vill tillägga att hon inte gjort något mot honom och har hela tiden hållit sig på avstånd och vet med att hon inte får störa dom i klädkammaren. Men hon får inte ens vistas i samma rum. Han gör inte utfall, men jag förstår att han är rädd för barn. Jag vet ju inte hans bakgrund men börjar misstänka att han har dåliga erfarenheter av barn sedan innan. Jag vill så gärna hjälpa honom. Samson, den andre katten, bryr sig inte. Men jag märker att han påverkas lite av Kalle när han gör såhär. Men överlag bryr han sig inte nämnvärt om henne. Jag har feliway redan, eftersom jag skaffade de när de flyttade hit. De ska kastreras om 2 veckor så finns det chans att de lugnar sig efteråt? Det som oroar mig mest är att han inte äter när hon är hemma.

//Linda

Annons:
Soligajag1
2020-01-20 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hejsan ! Ojoj, . Va jobbigt ! Har ni inte haft katten sen han varit kattunge ? Då är det jobbigt , isåfall . För han kanske bodde hos någon utan små barn innan . Jag har haft mina sen dem va små så dem är vana med barn och folk överlag. Hoppas det blir bättre , försök och ta katten i famnen och sen sitter ditt barn bredvid , tex i soffan . 😀 Lycka till !

HH 🙂

[[eskils_]]
2020-01-20 22:05
#2

Tror säkert att de lugnar sig efter kastrationen. Bra att dottern är duktig och tar det lugnt! Försök separera dem så mycket det går.

Vet du inte något om deras bakgrund, t ex om de levt utomhus eller om de är vana att bo i hus med människor? Hur gamla är de?

Li.nda
2020-01-21 19:21
#3

Jag vet att de är fd utekatter. Är typ det. Han attackerade henne imorse och tack att hon hade overall då han både bet och använde klorna. Hon blev livrädd och han med. Hon gråter när han kommer nära vilket stressar honom ännu mer.

//Linda

Upp till toppen
Annons: