Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 907 ggr
Scully
2020-01-16 22:37

Anorexi förstoppning

Finns det någon här som har erfarenhet av att en katt helt plötsligt slutar att dricka och äta? (Hon är under veterinärvård)
Jag märkte att det inte kom någon avföring i lådan och att hon drog sig undan. Då märkte jag att hon var lite uttorkad och förstoppad, så hon fick lactulos och vätskeersättning, då kom torrt bajs ut efter ca 1 dygn. Men blev mer uttorkad, så åkte med henne till veterinär, där hon fick vätska och hon blev piggare. Men tyvärr åt hon väldigt dåligt och drack nästan inget. Ett besök till hos veterinären där de tog blodprover, alla prover var bra (Njurar, lever och glucos) sedan tog hon andra prover också som inte heller visade något. Så vi fick aptitstimulerande tabletter, så nu dricker hon ganska bra, men äter dåligt om hon inte får tabletterna. Veterinären hittade inga synliga fel på henne (Hon är 2,5 år). Hon har gjort lite framsteg på den här månaden, men är väldigt beroende av att få tabletterna minst varannan- var tredje dag.

Inget har ändrats här hemma, hon har en dotter som är 6 månader och dessa var tajta innan detta hände, så förstår inget alls och veterinären vet inte heller.

På måndag ska jag tillbaka och då ska vi göra ultraljud på buken och utreda vidare

Katten har aldrig varit sjuk tidigare. När man läser om anorexi och förstoppning, så står det mest om äldre katter som har problem med njurar m.m.  Hon är ultraljudad förra våren hjärta/njurar innan hon skulle få kattungar (m stamtavla).

Hon äter tyvärr inget annat torrfoder än det hon äter just nu, sen ger jag henne blötmat med extra vätska men inget hon gillar speciellt mycket, så hon slickar oftast bara såsen, om jag nu inte ger något komplementsfoder typ applaws & cosma. Hon får psylliumfrön på blötmaten .

Någon som varit med om något liknande? Känner mig rådlös just nu 😕

Annons:
annzoo
2020-01-17 08:10
#1

Ger du fortfarande lactulos? De kan få motsatt effekt om katten är uttorkad. Får du något mot illamående? Om de är det som kan orsaka att katten äter dåligt. Hur ger du maten speciella tider eller har du de framme dygnet runt? Har du få måltider så testa flera mindre måltider och ofta om de kan bero på magkatarr

Scully
2020-01-17 09:53
#2

Nej jag gav det bara i början, tills hon fick ut det torra. Sen har hon fått lite kattmalt och messmör då det varit torr avföring. Nu är det bättre så behövs inte annat än extra vatten i blötmaten och psylliumfrön. Hon har aldrig spytt. Torrfodret har hon framme hela tiden, då hos småäter. Det blöta ger jag ca 3 ggr/dag

OberonsMatte
2020-01-18 23:18
#3

Eftersom katten fortfarande är under utredning så går det inte att utesluta medicinska orsaker, men om katten visar sig vara fullt frisk så gäller det att erbjuda vilka blötmatssorter som helst för att hitta något som hon faktiskt gillar och även att servera maten på andra ställen än t.ex. den vanliga gemensamma matplatsen. En del katter utvecklar kräsenhet för vad som serveras och en känslighet för var maten serveras (ger upp maten om en kattkompis närmar sig).

Om hon bara slickar upp såsen så prova t.ex. Mjaus noga utvalt-portionsburkar med mousse i lax- eller kalkonsmak.

Har hon varit en matglad allätare tidigare så att det här beteendet är helt nytt?

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
2020-01-20 15:12
#4

Jag har precis samma problem!!!

Min tvååriga ragdoll hane är en matfrisk allätare.Han har fått mjau och Bozita blötmat. Nutrima torrfoder som godis och mellanmål.

Han är väldigt bortskämd. Vi är pensionärer. Så han är sällan ensam.som mest 5-6 timmar någon gång då och då. Annars ett par timmar när vi är i affären.

Vi hade tänkt resa en vecka när min man fyller jämnt. Så vi tänkte lämna honom på kattpensionat. Men först prova ett par dygn då vi är hemma och kan hämta honom om det inte funkar. Vi förstod när vi hämtade honom att han ätit lite men inte hur lite!! 

Efter detta har han ätit mindre och mindre. Nu äter han inte alls😒. Vi var på akutbesök på sjukhuset igår. De hade först tänkt lägga in honom med dropp. Men eftersom han reagerat så på pensionatet så fick vi med oss ett par flaskor vätskeersättning med näring. Som vi tvångsmatar honom med.Sen togs det prover som jag fått besked på idag att alla var bra. Men eftersom han inte kommit igång med att äta ska de göra ett ultraljud imorgon.

Är jätteorolig och ledsen. En sak är säker iallafall. Aldrig mer kattpensionat. Vi får fira hemma med Saimon. Han är viktigast!!!

saimon
2020-01-22 08:37
#5

Saimon kom igång och började äta innan vi skulle på ultraljud. Så vi avvaktar med det. 

Nu är han nästan som vanligt igen. Äter mer och mer.

Jag är jättelycklig.

Scully
2020-01-29 23:14
#6

#3 Ursäkta för sent svar. Hon har alltid varit kräsen när det gäller blötmat, dock inte då hon hade kattungar. Hon får alltid maten så hon inte behöver ha sin dotter i närheten och kan vara på olika ställen. Nu har vi gjort ultraljud, det visade sig att första biten av tunntarmen var förtjockad. Så nu efter veterinärs inrådan så har vi äntligen hittat ett hypoallergenic foder som hon äter. Hon har blivit piggare, men dricker inte så mycket som hon borde ännu. Men iaf framsteg. Nu är även tid för gastroskopi med biopsi på den svullna delen bokad. Så förhoppningsvis så får jag svar på vad det kan vara #4 Vad tråkigt att din katt reagerade så där. Ja vad gör vi inte för våra djur ♥️

Annons:
annzoo
2020-01-30 14:37
#7

#6 Kom ihåg att allergifoder kan ge förstoppning så försök få katten dricka bättre. Kanske sätt fler skålar lite här och där i hemmet elker införskaffa en vattenfontän osv

Scully
2020-02-01 23:02
#8

#7 Jag har två vattenfontäner och en skål, samt tillsätter extra vatten i den blötmaten jag får i henne. Men bra att veta, dock verkar det vara tvärtom, de har blivit lite lösare/mjukare i avföringen.

Upp till toppen
Annons: