Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1464 ggr
Fruktis93
2020-01-14 21:41

Snälla hjälp mig tyda.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ny här. Nu vill jag be er om lite hjälp. Finns det någon veterinär eller kunnig inom njurar och katter här? Jag fick min katt avlivad nyligen då dom sa att hon var jättedålig och njurarna var i stort sett helt förstörda. Men ändå ser jag i journalen att det gjorts ett ultraljud på njurarna och där står står det något annat?

Snälla hjälp mig tyda det här. förstår verkligen inte. Det står ju att allt ser "lindrigt" ut. För mig är lindrigt något som är väldigt obetydligt, alltså ofarligt. Är jag helt fel ute? Vad tycker ni om det som står? Var hennes njurar så illa som dom sa? Jag får inga vettiga svar därifrån. Veterinärer som inte ringer upp och vill förklara. Därför vänder jag mig till er. Snälla ingen som vet?

Annons:
Uppkatten
2020-01-14 22:07
#1

Hur såg kattens blodprover + urinprov ut? D v s vilka värden hade katten. 

Jag är varken veterinär eller jättebra på njursjukdom, men har haft en katt med kronisk njursvikt, och har i dagsläget en katt med begynnande njursvikt. 

Men jag tänker att veterinären måste ha vägt ihop flera parametrar, t ex blodprover, urinprov, ultraljud, allmäntillstånd mm. 

Hur gammal var din katt? Hur mådde katten allmänt (aptit - åt katten fortfarande? drack mkt? kissade mkt? tappat hull? tappat muskelmassa? illamående/kräkningar? förstoppning? o s v). 

Kronisk njursjukdom medför vanligtvis att katten successivt får allt fler symtom och att den successivt blir allt sämre.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fruktis93
2020-01-15 10:35
#2

Hon var 16 år. Egentligen är det inte min katt utan en vän till mig som står mig väldigt nära. Jag var med henne hela tiden. Och hennes katt var älskad av mig också och nästan som min egen. Nu söker vi båda efter svar. 

Krea låg på 444

Urea 36. 

Hon låg inne på intensiven i ca 5 dagar och när hon först kom dit låg hennes krea på 586 men då var hon kraftigt uttorkad också. 

Det vi inte förstår är att enligt dom var hon "döende" och njurarna var i ett så kallat end stage. Men läser man resultatet av ultraljudet så börjar man ifrågasätta..

Uppkatten
2020-01-16 17:06
#3

OK, till att börja med: 16 år innebär att de rör sig om en gammal katt. I den åldern är det därtill mycket, mycket vanligt med nedsatt njurfunktion hos katter och njursjukdomen kan ha pågått under många år utan att det uppmärksammats.

När det gäller kronisk njursvikt så delar man in det i 4 olika nivåer, där nivå 4 är den mest allvarliga. När jag googlar så står det att kreatinin över 440 = stadie 4. 

Katten har legat i 5 dagar på intensiven. Det visar att man verkligen har försökt, men att man inte lyckas ge katten ett drägligt kattliv, som jag tolkar det. 

Njursjukdom är en fruktansvärd sjukdom och det går bara utför. Däremot så kan det gå olika fort eller långsamt utför. Därför måste man följa och bedöma varje enskild katt, med hjälp av olika blodprover, ultraljud, urinprov, blodtrycksmätning, allmän undersökning av katten, samtal med kattägaren etc. Därefter måste man "lägga pusslet" för varje enskild katt och bedöma "var man hamnar".

Stadie 4 är alltså det allvarligaste stadiet, men även inom stadie 4 finns variationer i hur katten mår. Många katter i stadie 4 har en (uttalad) viktnedgång (de tappar både hull och muskler och kan därför ha svårt att t ex sätta sig i trygghet om de måste fly), de kan må konstant illa, de kräks ofta, de dricker massor av vatten men kroppen har svårt att "använda" vattnet och därför så rinner vattnet istället "rakt igenom", d v s katten kissar massor. Och trots att katten dricker och kissar massor så blir den ofta uttorkad. Katten kan vara anemisk. Man måste också ha koll på blodtrycket hos njursjuka katter så att inte blodtrycket i sig leder till allvarliga negativa konsekvenser för katten  o s v. 

Katter i stadie 4 behöver äta specialfoder, men tycker ofta inte att specialfodret smakar något vidare. Det kan vara oerhört stressande som kattägare att ha en njursjuk katt som har svårt att äta och som inte vill äta sin specialkost. Kanske vill katten ö h t inte äta.

Och även om katten får obegränsat med vatten och kanske t om vätskas upp hos veterinären så kan den vara uttorkad inom bara något-några dygn igen, när det är riktigt illa…

Det kan dessutom vara svårt att medicinera njursjuka katter (t ex att smärtlindra dem) eftersom många läkemedel belastar de redan sjuka njurarna…

Vad jag vill försöka få fram är att när kronisk njursvikt har gått långt så sjunker kattens livskvalitet kraftigt, och katten kan må (mycket) dåligt. Och katten kommer inte att bli en frisk katt igen.

Men som jag skrivit tidigare så kan jag omöjligen göra en bedömning av den enskilda katten som du skriver om. Jag tänker (rätta mig om jag har fel!) att ultraljudet visar hur njurarna ser ut, och kan ge en indikation om hur de fungerar. Men att man inte kan bedöma hela sjukdomsbilden utifrån ett ultraljud. Blod- och urinprover i sin tur visar inte främst hur njurarna ser ut - utan mer hur njurarna fungerar.

När en katt börjar få symtom på kronisk njursvikt (t ex börjar dricka och kissa mycket, tappa hull, kräkas ofta o s v) har njursjukdomen ofta pågått länge utan att man upptäckt/förstått det, och njurarna är till stora delar förstörda. Njurarna fungerar alltså inte längre som de ska, och njurarna är väldigt viktiga för att man ska må bra.

Men oavsett vad prover och ultraljud visar så måste man till syvene och sist titta på den enskilda katten. Hur mår katten. Vilket resultat har vi fått av 5 dagar på intensiven. Kommer katten att kunna fortsätta att ha ett gott kattliv med en (tillräckligt) god livskvalitet, eller kommer katten att vara tillbaka på intensiven om 1-2 dygn igen, uttorkad och svag och i eländigt skick. Är det rätt att utsätta katten för det.

Det är rimligt att veterinären rekommenderar avlivning om behandlingen inte är framgångsrik och katten inte bedöms kunna få ett gott kattliv i alla fall under en tid framöver. Samtycker ägaren så avlivas då sannolikt katten.

Säger ägaren "nej" och katten är i ett mkt dåligt skick så kan veterinären få klartecken "uppifrån" att katten ändå ska avlivas, om det hela är att betrakta som ett djurskyddsärende.

Självklart kan man som djurägare känna efteråt att det gick för fort, att man inte hann med. Man börjar älta om man lät avliva djuret för tidigt. Om veterinären gjorde fel. Om en annan veterinär skulle ha resonerat annorlunda o s v. Det kan förstås vara motiverat - ibland - att man ifrågasätter. Kanske gick det lite för fort. Kanske blev inte dialogen med djurägaren riktigt bra.

Men min erfarenhet är att det här "ältandet" på något sätt ofta också verkar höra själva sorgeprocessen/sorgebearbetningen till. Lät jag avliva djuret för tidigt? Lät jag avliva djuret för sent? Kunde djuret ha räddats? Det är den typen av frågor som ofta dyker upp hos djurägare.

Själv har jag flera gånger ifrågasatt efteråt om djuret avlivades för tidigt. Om något mer kunde ha gjorts. Om veterinären missade något/inte kunde tillräckligt mycket. Mest av rädsla, tror jag, för att jag kanske inte "gjorde allt" för mitt djur. Men det som kanske är jobbigast att bära är om man tror att man nog väntade lite för länge. Att djuret fick lida i onödan, för att man inte själv förstod hur illa det var och hur dåligt djuret mådde.

Jag tror att det är bra om man har en trygg och stabil veterinärkontakt under (hela) djurets liv, en veterinär som man litar på och som kan hjälpa en att bedöma djuret när det börjar bli gammalt och sjukt. Som kan säga att "nu är det dags att avsluta", så att man får den hjälpen som djurägare. Det finns en och annan "avlivningsglad" veterinär där ute. Det finns också veterinärer som vill fortsätta försöka behandla trots att man borde ha avslutat redan. Det är svårt för oss alla att veta när det är "optimalt rätt tidpunkt" att avliva ett djur. 

Jag vet inte om det är så mycket "svar" på ditt inlägg men det är de tankar jag får. Jag har själv haft njursjuk katt tidigare, och har nu åter en katt med begynnande njursvikt. Jag hatar verkligen njursvikt och hoppas att min katt aldrig kommer att behöva bli så sjuk som min förra njursjuka katt blev. 

Fick jag välja så skulle jag nog låta avliva lite tidigare den här gången. Men jag vet ju hur hopplöst omöjligt svårt ett sådant beslut kan vara. Särskilt om det glimtar fram "friskhet", gos, lek etc i allt det där sjuka….. och det gör det ofta… 

Men har man haft en katt på intensiven i 5 dygn så uppfattar jag i alla fall att man mest troligt verkligen har försökt att hjälpa den katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fruktis93
2020-01-17 12:58
#4

#3 Tack för en mycket intressant läsning. Du har beskrivit och förklarat mer än vad själva veterinären ifråga gjort. Hon är nu anmäld. 

Tack igen Uppkatten. <3

Uppkatten
2020-01-17 20:55
#5

#4 Ha inga höga förväntningar på att en anmälan kommer att ge något ytterligare. Det är väldigt sällan som en anmälan leder vidare till något. 

Jag hoppas dock att du via ansvarsnämnden kan få ett förtydligande från veterinären/mottagningen ang. deras bedömning av katten och varför de rekommenderade avlivning. 

Det är alltid lika ledsamt när man tvingas låta avliva ett sjukt djur, men tro mig - det är ingen bra framtid som väntar en svårt njursjuk katt om man försöker hålla liv i den. Har det gått tillräckligt långt så är avlivning det viktigaste man kan göra för sin katt. Oavsett hur smärtsamt det är för en själv som kattägare 😕❤️. 

Men - som jag skrivit tidigare så har jag inte kunskap/underlag nog att bedöma exakt hur sjuk den här katten var. Men en katt hamnar inte 5 dgr på intensiven om läget inte är mkt allvarligt.

Jag hoppas att det blir så bra som möjligt för er. 

Räkna med att man kan vara ledsen och må ordentligt dåligt rätt länge efter att ha förlorat ett älskat husdjur. Och så måste det få vara. Man kan sörja ett djur lika djupt och lika länge som man sörjer en människa som har dött. Och det är OK. Sorg behöver få ta både tid och utrymme i anspråk.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: