Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 561 ggr
kattöga
1/14/20, 5:22 PM

Kattskål för katt med få tänder

Vår Gammelkatt har fått en hel del tänder utdragna (pga FORL) för ett par-tre år sedan och sedan dess har han haft lite svårt att få upp maten (=blötmat) från sina matskålar. Skålar med kanter har han "lättast" med, men slår ofta i käken i skålkanten när han försöker fånga matbiten som han, med tungan, puttar upp utmed kanten. 
Skålar utan kant är värre, för maten ramlar bara ut utanför skålen.

Genom "bonuspoäng" på zooplus.se har jag hittat en matskål som faktiskt fungerar bra för honom. Det är en vid skål (20 cm diameter) och med högre kant än de skålar vi sedan tidigare har.
Tack vare att kanten är så hög, så kan han fånga matbiten på väg upp, utan att slå i käken. Jätteskönt, för jag har tyckt så synd om honom när han slagit i sig hela tiden.
Genom bonuspoängen har jag nu fått två såna skålar, och med sista beställningen beställde jag en till, den kostar endast 29 kr.

Har tänkt prova en räfflad skål också, men det får bli senare. Jag beställer ju mycket mat därifrån just nu (medicinskt foder till en av våra andra katter), så det lär nog bli en eller annan skål till. 

Ni med katt med flera utdragna tänder, har ni något annat tips som fungerar bra?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
OberonsMatte
1/14/20, 7:02 PM
#1

Jag har inte någon katt som är helt tandlös, så har inte provat själv, men tänkte direkt på de här räfflade matskålarna. (som även funkar bra för plattnosade katter). https://www.supercat.se/kattmatskalar/whisker-1-matskal.html

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
1/14/20, 9:18 PM
#2

#1 Vår "gammelkatt" är inte helt tandlös heller, men de tänder som har dragits ut har gjort att det är svårare för honom att "plocka upp" maten. 

Jag  har för avsikt att prova en räfflad "skål" också. För att se om det blir ännu lättare för honom att få i sig maten.  Jag gissar att jag beställer en sådan nästa gång jag behöver fylla på i kattskafferiet.
Så vi har tänkt likadant! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
1/21/20, 8:43 AM
#3

Vår gamle tandlöse Moritz åt bäst på en platt mattallrik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: