Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 639 ggr
Volpes
2020-01-13 22:45

Rött tandkött

Hej. Såg precis att min katt har rött tandkött, men bara kring en tand.  Han hatar verkligen att åka bil så tänkte fråga här först om det finns något jag kan göra? Finns det någon medicin man kan ge som är receptfri? När jag försöker borta tanden blir han arg så han verkar ha ont. Men tycker inte att han har dålig andedräkt. Han är 4 år och kastrerad.

Annons:
Vixxen
2020-01-14 03:23
#1

Boka tid för koll hos veterinär.

Uppkatten
2020-01-14 07:39
#2

Det låter som att din katt skulle kunna ha tandsjukdomen FORL, som är både vanlig och mycket smärtsam. För att kunna bekräfta/utesluta huruvida det är så så behöver din katt få träffa en veterinär. Att medicinera en katt utan att ha en diagnos på katten/ha haft veterinärkontakt är direkt olämpligt. 

Observera att många  av våra vanligaste smärtstillande läkemedel avsedda för människor är direkt farliga att ge till våra katter (fast det vet du säkert 🙂).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-01-14 07:54
#3

För att behandla rött och irriterat tandkött (tandköttsinflammation) kan man badda med t.ex. Stomodine eller Hexarinse som är receptfria tandvårdsprodukter för katt. Om det inte hjälper är risken stor att det är symtom på Forl/TR du ser vid tandköttskanten och det kan bara behandlas genom tandutdragning. Verkar katten känna smärta när du petar på själva tanden så är det ett typiskt symtom på Forl/TR.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2020-01-14 09:43
#4

De kan vara första tecknet för FORL

Volpes
2020-01-14 11:48
#5

Tack för alla era svar. Tänkte testa Stamodine eller Hexarinse först, s¨tack för förslaget. Vet att det kan vara FORL, min andra katt hat haft det och dragit ut 6 tänder, men jag tycker inte riktigt detta ser likadant ut. Han luktar inte illa ur munnen som min andra katt gjorde och som sagt är det bara runt en tand det ser fult ut. Tack så mycket för hjälpen. Och självklart kommer jag åka till veterinären om det inte går över, men han verkar inte ha superont då han är lika matglad som förr.

Uppkatten
2020-01-14 13:06
#6

Mina båda katter har inte luktat illa ur munnen, aldrig visat tecken på smärta eller andra tecken på FORL/TR. Trots att båda har FORL/TR. D v s det kan vara väldigt svårbedömt, även för oss med lång erfarenhet av katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: